Privatleasing är till för att alla de som är för korkade för att förstå att dom inte har råd att köra en ny bil ska göra det ändå. Några här är tillräckligt gamla för att minnas hur det gick till när Fiat nästan utplånade sig själva på den Svenska marknaden genom privatleasing som såg väldigt förmånlig ut tills bilarna skulle lämnas tillbaka och de uppblåsta restvärdena skrevs ner och kunderna fick betala. Hur kan man tro att det ska bli billigare för kunderna när fler ska tjäna pengar på samma kunder? Det måste vara något magiskt med det. 😂

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Så då vet du alltså inte om det räcker med minsta lilla repa som ingen bryr sig om för att återlämnandet ska bli dyrt
Nu skrev jag väl om en repa "som ingen normal människa" bryr sig om, viss skillnad då en nitisk kontrollant som kan tjäna lite pengar på den säkert kan bry sig om den. Likadant med lite skador på inredningen, inte heller något som folk normalt bryr sig om. Så det lär vara lite lotto ifall man återlämnar en bil med lite smårepor/skador på inredningen. Givetvis förutsatt att det står något om att kunden ska ersätta lack/inredningsskador i det finstilta i kontraktet, vilket jag antar att det gör i de flesta fall.

L lbgu skrev:
Nu skrev jag väl om en repa "som ingen normal människa" bryr sig om, viss skillnad då en nitisk kontrollant som kan tjäna lite pengar på den säkert kan bry sig om den. Likadant med lite skador på inredningen, inte heller något som folk normalt bryr sig om. Så det lär vara lite lotto ifall man återlämnar en bil med lite smårepor/skador på inredningen. Givetvis förutsatt att det står något om att kunden ska ersätta lack/inredningsskador i det finstilta i kontraktet, vilket jag antar att det gör i de flesta fall.
Som sagt, 5 bilar som återlämnats utan anmärkning.....trots skavanker

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Vad stod det i dina villkor? Var det skavanker de kunnat få ersättning för enligt villkoren?

Om svaret är att de hade kunnat få ersättning kan det ju även bero på att du är en så bra kund som verkar gilla att leasa bilar. En sådan kund vill de säkert vara rädda om och då kan de säkert stå ut med lite skavanker eftersom det ökar chansen att du leasar en ny bil hos dem..

L lbgu skrev:
Vad stod det i dina villkor? Var det skavanker de kunnat få ersättning för enligt villkoren?

Om svaret är att de hade kunnat få ersättning kan det ju även bero på att du är en så bra kund som verkar gilla att leasa bilar. En sådan kund vill de säkert vara rädda om och då kan de säkert stå ut med lite skavanker eftersom det ökar chansen att du leasar en ny bil hos dem..
Olika handlare varje gång (förutom Kian, där blev det samma igen)

Olika handlare varje gång (förutom Kian, där blev det samma igen)
Ok, men vad stod det i dina villkor? Var skavankerna ersättningsgrundande eller ej?

L lbgu skrev:
Ok, men vad stod det i dina villkor? Var skavankerna ersättningsgrundande eller ej?
Kantstötta fälgar är inte ok enligt Kia, men det gick bra ändå. Stenskott i vindrutan på Golfen var inte heller ok enligt avtalet, men behövde inte betala något.

J
Och som motvikt har jag -alltid- trots att jag är en sån som parkerar längt bort på stormarknaden och står på egen tomt osv fått anmärkningar på stenskott, repor, dörruppslag osv, men de har klassats som normalt slitage. Men jag har också tvättat, polerat på repor och vaxat bilen innan jag besiktigat och återlämnat. Rutorna dock, har jag i princip alltid fått anmärkning på och fått byta, en gång var det en ruta som hade ett minimalt stenskott de "tvingade" mig att ta på försäkringen, det hade till 100% blivit godkänt i bilprovningen, men testföretaget (inte leasingbolaget) sa att antingen byter jag ruta innan återlämnande eller skriver de en not att rutan är skadad och bör bytas. Besiktningen görs altså ett par veckor före återlämnande. Självrisken var mycket lägre än att betala en ny ruta vid återlämnade, så jag tog det säkra före det osäkra och bytte. Men jag tycker att det är jäkligt dålig stil och driver upp premier att göra så. En gång fick jag en anmärkning att bilen var repig (smårepor) och (minns inte exakt) synts att den stått under ett träd, de ville jag skulle betala polering, jag tvättade och vaxade själv och slapp någon extra kostnad. Men vissa jag pratat med vill inte göra ett skit med bilen, inte tvätta, städa och vaxa utan betalar hellre ett par tusen vid återlämnande. Jag -tror- systemet med ett externt bolag och att säljarna (för att folk ska bli kvar i systemet) tar vissa anmärkningar på goodwill / normalt slitage osv gör att det blir mindre anmärkningar på personalbilar än privatleasing. Privatleasing är nog sannolikheten liten att man går tillbaka till samma säljare om de krånglat. Personalbil är det i princip samma säljare som ska sälja nästa bil, om de tjafsar för mycket så skiter nog folk i det och skaffar bil privat. Faktiskt är det (förutom den höjda kostnaden) varför jag ändå slutat, fick två lemons som det var massa strul med, var tjafs om repor och rutor. Vet även de som fått köpa nya däck vid återlämning. Jag hade även tjafs om hyrbil både en gång när en bil tryckte mig i rumpan strax innan återlämnande, samt när jag hade dessa bilar med fel på man skulle in och ut till verkstan med.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Kantstötta fälgar är inte ok enligt Kia, men det gick bra ändå. Stenskott i vindrutan på Golfen var inte heller ok enligt avtalet, men behövde inte betala något.
Då är det bara att gratulera. Du har uppenbarligen haft tur, precis som jag som lämnade in den repade hyrbilen. Men man ska ju inte räkna med att ha sådan tur, det normala är nog att man får betala ifall man har någon skada som ska ersättas enligt avtalet, åtminstone om man är en normalkund. Företag som leasar massor med bilar behandlas säkert bättre.

Kan ju bero på hur de beräknat restvärde. Finns det marginal mot det faktiska restvärdet efter tre år kan de vara generösa. Om inte blir det anmärkning på allt.

Dags för en basservice med tillägg, dvs en lite större service på dieselbilen där bla bränslefilter och hjälprem ska bytas. Pris ca 10 600 kr. Här förlorar dieselbilen mot elbilen med marginal.

Walle85
M Myckling skrev:
Dags för en basservice med tillägg, dvs en lite större service på dieselbilen där bla bränslefilter och hjälprem ska bytas. Pris ca 10 600 kr. Här förlorar dieselbilen mot elbilen med marginal.
Inte så stor skillnad i kostnad kontra den 3 000 milaservice jag nyligen hade på vår Enyaq. Kostade ca 7 000 kr, det skulle bytas ett pollen/luftfilter, eventuellt bronsvätska och annars bara lite checkar. Hutlöst dyrt kan jag tycka ...

• Wow
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Inte så stor skillnad i kostnad kontra den 3 000 milaservice jag nyligen hade på vår Enyaq. Kostade ca 7 000 kr, det skulle bytas ett pollen/luftfilter, eventuellt bronsvätska och annars bara lite checkar. Hutlöst dyrt kan jag tycka ...
De lever på din service men jag undrar om konsumenterna kommer att acceptera det här i längden. Jag lämnade in min Model 3 på bromsservice för 2500:- nyligen, då rengör och smörjer de bromsarna och mäter fukten i bromsvätskan. Byte av kupefilter har jag gjort när de kommer hem till mig, kostar inte särskilt mycket men kommer inte ihåg exakt vad.

Walle85 Walle85 skrev:
14.000:-/h är den nya arbetstaxan

• Gilla
returen
  • Laddar…
Förra bilen, en A3 laddhybrid, leasade jag av VW-finans.
Nu har jag köpt en Q4:a som jag finansierar genom VW-finans. Samma bolag som jag leasade från tidigare.

Hur kan det då vara fler som tjänar pengar på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.