De flesta har ju helförsäkring på nyare bil med en maskinskadeförsäkring som ger en trygghet rätt långt upp i mil och år numera. Man har förvisso en självrisk men å andra sidan, hur ofta går en bil sönder? Jag har aldrig behövt utnyttja maskinskadan på 20 års bilägande.
 
Om tillverkaren står för garanti brukar försäkringen bli billigare. Det är riktigt dyra försäkringar på vissa elbilar.
 
R Rejäl skrev:
Vilken sekt din egna?
japp min alldeles egna antibatteribilsekt för klentrogna, dumrunkade förlorare
 
S sjoelund skrev:
Om tillverkaren står för garanti brukar försäkringen bli billigare. Det är riktigt dyra försäkringar på vissa elbilar.
japp
polaren skulle köpa en begagna 3 år batteribil och försäkringen i den omfattningen hon behövde var 47tkr om året

blev en diesel istället....
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Såna siffror är helt meningslösa utan att berätta vilken bil det är och var personen bor.

Jag betalar väl ca 7kkr om året för att helförsäkra vår "batteribil".
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
polaren skulle köpa en begagna 3 år batteribil och försäkringen i den omfattningen hon behövde var 47tkr om året

blev en diesel istället....
Eller så nöjer man sig med trafikförsäkring. Betala 47k om året lär inte vara en sund investering.
 
L lbgu skrev:
Eller så nöjer man sig med trafikförsäkring. Betala 47k om året lär inte vara en sund investering.
jo om man har köpt den för 600tkr tom ner till 200tkr
 
returen returen skrev:
jo om man har köpt den för 600tkr tom ner till 200tkr
Öh, hur kan du ens tycka att det skulle vara motiverat att betala 47k om året för att försäkra en bil man köpt för 200k. Med lite enkel lågstadiematte inser man att det är en katastrofalt dålig investering. På ca. 4 år har du betalt hela inköpskostnaden i försäkringspremie.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A
Vår Kia e-niro - 21 kostar 4900 kr/år på Folksam. Det är den största helförsäkringen.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Olika försäkringsbolag har olika premier och ibland sätter de en premie för att inte få de kunderna. Jag har flera gånger tittat på lite roligare äldre bensinbilar som de inte vill ha som kunder (40 000kr+) men ett annat bolag kan ta 15 000kr för samma bil. Så det finns även på elbilar med sina höga hästkrafter. Letar man efter det dyraste så är det enkelt att hitta skräcksiffror på många bilar.

Min nuvarande el-Audi kostar mig 650kr/månad för 2500mil/år, men det är bara halv då den är under 3 år.
 
A Achren57 skrev:
Vår Kia e-niro - 21 kostar 4900 kr/år på Folksam. Det är den största helförsäkringen.
Jag betalar 5950 kr/år hos LF, men det beror på var man bor, etc. För att jämföra... En Tesla M3 2021 som har 4 års garanti (som gått ut) vill de ha 14750 kr/år för att helförsäkra. Så visst har det ett värde att serva bilen så man har kvar garantin.

Edit: halvförsäkrad var Teslan väldigt mycket billigare...
 
T TommyC skrev:
Finns det någon privatperson som tjänar på att ha någon bil?
Allt kan gå sönder på vilken bil som helst och gör det också om man använder bilen tillräckligt länge. Bilar med högre inköpspris är dyrare att reparera än bilar med lägre pris. Det har inte så mycket med reparationskostnaden att göra utan beror mest på att den som har köpt en dyr bil har råd att betala mer för reparationerna.

Är det någon skillnad på AC i en batteribil jämför med i en bränslebil? Jag har ingen aning men gissar att det är samma konstruktion. Vissa (bränslebilar) är mer utsatta för läckage i kondensorn och slangar beroende på stenskott och korrosion som varierar beroende på detaljskillnader i utförandet.

Edit: Sommartid när det är vackert väder kan det vara ett rent nöje att köra bil (liksom MC) men större delen av året ser jag det som ett nödvändigt ont för att spara tid och möjliggöra transporter av varor.
Köra privat skrotbil i tjänsten är ganska förmånligt speciellt nu när sossepriserna är borta 😎
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Jag hade fel.
4933kr om året hos LF för en 2021 ID4, helförsäkrad, 2000mil.
 
T TommyC skrev:
Det blir ingen vinst ens med en skrotbil.

[bild]
[länk]
Nu var påståendet privat bil, inte förmånsbil. Ingen har väl skrotbil som förmånsbil utan de byts typiskt var tredje år.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.