useless useless skrev:
Kan inte de flesta andra bilar ladda på Teslas laddare?
På vissa stationer bara. Men har sett cirkusen hur det ser ut även på dessa. T.ex. när det är högt tryck. Finns lediga platser. Men många bilar har sin laddningsport på fel sida. Det betyder att de måste ha två platser lediga bredvid varandra för att kunna ladda. Så blir det gäller att ta och paxa en ledig plats fram tills den bredvid också blir ledig. Då kan man ta den och under tiden ta upp två laddplatser samtidigt som man laddar i snigelfart pga ingen förvärmning av batteriet på vissa bilar.

Detta är som upplagt för konflikter .. familjer placerar ut barn på tomma laddplatser, tränger sig ofrivilligt eller med flit i informella. Massa vinkande och skrikande. Men gratis underhållning för oss med porten på rätt sida (och "rätt" märke i fronten).

Men det är ett val man gjorde när man valde att inte köpa tesla. Tesla är inte perfekt på något sätt men de är långt före när det gäller detta

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Laddar bara på Teslas V4-laddare, så har dålig koll på hur stort problem det är i verkligheten. Är det stök, eller bara störigt?
Jag skojar mest men ja ibland är det lite stökigt. Även vi Teslaägare måste ju ställa oss rätt på de äldre laddarna utan att halvera laddeffekten. Det vet nog inte alla om, speciellt inte de som inte kör Tesla.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
engs
Laddar bara på Teslas V4-laddare, så har dålig koll på hur stort problem det är i verkligheten. Är det stök, eller bara störigt?
Det är stök runt stora högtider. Annars aldrig varit ett problem.
Annars så kan man ju vara lite taktisk och ladda där det står andra med porten på höger sida bak.
4 sådana bilar tar inte mer plats än 4 tesla på sådana där de ligger i dubbla rader.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Tycker inte det stämmer riktigt längre, visst man kan behöva ett antal appar, men generellt funkar det bra med snabbladdning även utanför Tesla nu för tiden. Faktum är att jag upplever att det snarare är hos Tesla det är mycket köer numera eftersom tesla-ägarna sällan laddar på andra ställen.

Edit: Ionity har ofta fortfarande utmaningar
Ja, så är det säkert. Har man koll och vet hur man gör, så funkar det säkert bättre. Men de flesta har varken kunskap eller erfarenhet om att äga en elbil och därmed dålig kunskap. Vet inte vad det är för skillnad på "snabbladdare" och "supersnabbladdare" etc. Många tror att alla elbilar funkar likadant när det kommer till laddning på resa. Och tesla gör såklart ingen reklam heller om hur mycket bättre de är på det .. automatisk inplanering, automatiskt förvärmning, automatisk start , notiser osv. integrerade i bilen och systemet.

Clarken37 skrev:
1. Hur då? Säg att du kör hela dagen och har lite batteri när du kommer hem 24 och ska köra långt igen 06.00? Hur ska du då kunna undvika att behöva ladda publikt?
....men hur många dagar i sträck och hur ofta börjar du köra bil 0600, kör runt i stockholm till 24:00 och sedan ska du ut igen 0600? Jag skulle säga att det är ett väldigt ovanligt körmönster som inträffar väldigt sällan för de flesta. Jag kör ALDRIG 30 mil en dag när jag är hemma och definitivt inte 30 till dagen efter. Och även om jag gjorde det har jag ju 6h på mig att ladda bilen här hemma på natten.

Det går ju alltid att hitta exempel på scenarier där elbilen inte fungerar och lever man i ett sådant hela tiden så är det ju bara att acceptera att det kommer ta 5-10 år till innan elbilen passar dig. Dock låter upplägget här lite osannolikt mer än som ytterst enstaka företeelse. Jag antar att vi pratar om privat bilåka här, inte taxiverksamhet.

Clarken37 skrev:
2. Händer ett par gånger i månaden. Ofta är jag bara hemma ett par timmar innan jag ska iväg igen. Glömmer jag att sätta i laddaren EN gång så brakar dessutom helvetet löst. Att glömma tanka är liksom inget problem. Att hitta en mack att tanka på är inget problem.
Ett par gånger är ju inte så ofta, men varför inte bara ladda bilen fullt då eller till 95% så är saken biff.

Clarken37 skrev:
3. Nu går ju inte ens Enyaq, som ska vara bland de med längst räckvidd på marknaden, 30 mil när det är 10-15 minus ute. Snarare 25 mil. Jag har 3 mil till jobbet. En dag var jag tex tvungen att oväntat åka tillbaka hem och hämta saker, sen iväg på en ny resa som är kanske 13 mil tor. Tiden var knapp så att ladda fanns inte tid för. Redan om jag har 100% så börjar det då brännas med 19 mil totalt. Kommer det då en oväntad olycka på vägen, vad gör jag då exakt?
15 grader kallt har vi ett par dagar om året i stockholm. Dessa två tre dagar kanske du får finna dig i att planera lite bättre. Det går inte att basera hela diskussionen på extremfallen eftersom det alltid går att hitta på situationer som är "omöjliga".

Har du fulltankat över natten, åker 6mil ToR jobbet och sedan 13 mil till ToR så är vi uppe i 19 mil. En bil som rullar 50mil enligt mätnorm lär inte ha problem med det. Och återigen. Hur ofta kör du egentligen 19 mil om dagen i stockholm, privat?

Det låter som du, en aning, överdriver besväret med att planera iallafall lite lite .

• Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
il_duce il_duce skrev:
Ja, så är det säkert. Har man koll och vet hur man gör, så funkar det säkert bättre. Men de flesta har varken kunskap eller erfarenhet om att äga en elbil och därmed dålig kunskap. Vet inte vad det är för skillnad på "snabbladdare" och "supersnabbladdare" etc. Många tror att alla elbilar funkar likadant när det kommer till laddning på resa. Och tesla gör såklart ingen reklam heller om hur mycket bättre de är på det .. automatisk inplanering, automatiskt förvärmning, automatisk start , notiser osv. integrerade i bilen och systemet.
Helt enig där, många köper en elbil och tror att det ska funka precis lika enkelt som en ”vanlig” bil, där är vi inte än.

Helt enig där, många köper en elbil och tror att det ska funka precis lika enkelt som en ”vanlig” bil, där är vi inte än.
Jag upplever dock att elbilen i praktiken är enklare för vardagspendlingen, åtminstone om man bor i en villa och kan ladda hemma. Men på längre resor så är det definitivt inte lika enkelt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag upplever dock att elbilen i praktiken är enklare för vardagspendlingen, åtminstone om man bor i en villa och kan ladda hemma. Men på längre resor så är det definitivt inte lika enkelt.
Det enda som är enklare är väl att man istället för att tanka stoppar en sladd varje dag. Kör man säg 10mil om dagen i snitt så får man jämföra med att tanka en gång i veckan.

JanneJanne123
pacman42 pacman42 skrev:
Det håller jag också helt med om, mitt svar ovan gällde långresor, men ser att det inte var tydligt.

Det är väl bara att konstatera att en elbil kommer inte som bil vara lättare att använda än en ICE bil. Däremot behöver det inte vara så jobbigt, mycket styrs av om man ser glaset som halvfullt eller halvtomt. Om jag nu ska vara bekväm och leva ett liv där jag förflyttar mig med bil tycker jag att det är en ganska liten uppoffring att vid en långresa sitta en stund vid en laddstation eller planera min vardag med lite framförhållning.

Elbilar har primärt utvecklats för att man konstaterat att det här med att förbränna olja kanske inte var en så bra idé, även om produkten i sig är fantastisk.

Att specifika bilmodeller fungerar riktigt dåligt betyder ju inte att tekniken i sig fungerar dåligt. Man kanske skulle ställt lite tuffare kvar på sin leverantör om bilen inte håller vad som utlovats. Jag har snittat 1,84kWh över drygt 800mil, till stor del korta resor och 2,5 av 4 månader har dessutom varit kalla. Det tycker jag inte är så farligt. Hade jag haft en VW eller Skoda som drog 3kWh/mil så hade jag nog ifrågasätt vad det är jag fått och inte elbilen som sådan…

Det håller jag också helt med om, mitt svar ovan gällde långresor, men ser att det inte var tydligt.
Så alla är typ överens om att korta resor fungera lika bra eller tom bättre medans långresor fungera sådär. Låter som hybridbil inte är så dumt då även om jag inte är något fan av det. Personligen älskar jag Teslas drivlina, men om jag bara ser bilen som fordon så är elbil fortfarande väldigt mycket mer omständigt.

JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Så alla är typ överens om att korta resor fungera lika bra eller tom bättre medans långresor fungera sådär. Låter som hybridbil inte är så dumt då även om jag inte är något fan av det. Personligen älskar jag Teslas drivlina, men om jag bara ser bilen som fordon så är elbil fortfarande väldigt mycket mer omständigt.
För min del tycker jag det är lite starkt att säga att långresor funkar sådär. Nu när vi åkte till Dalarna över nyår, i det som i pressen kallades laddkaos, hade vi inte gjort något annat annorlunda med vår gamla diesel förutom att när vi stannade för lunch med elbilen stoppade vi in en sladd innan vi gick in på restaurangen.

Det vi gjorde annorlunda var att vi planerade lunchen efter var det fanns laddare och undvek matställen utan laddare. Ett visst mått av planering måste man vara beredd på.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
För min del tycker jag det är lite starkt att säga att långresor funkar sådär. Nu när vi åkte till Dalarna över nyår, i det som i pressen kallades laddkaos, hade vi inte gjort något annat annorlunda med vår gamla diesel förutom att när vi stannade för lunch med elbilen stoppade vi in en sladd innan vi gick in på restaurangen.

Det vi gjorde annorlunda var att vi planerade lunchen efter var det fanns laddare och undvek matställen utan laddare. Ett visst mått av planering måste man vara beredd på.
Det bygger dock på att det på den planerade resan finns laddar som fungerar och är lediga och där är vi inte riktigt än i hela Sverige. Men förutsatt att det är så håller jag med dig.

P PHPersson skrev:
Nej, eftersom det är Teslas laddare och de tvingats öppna av myndigheter känns det inte rimligt att de skall finansiera det tycker jag.
Det stämmer väl inte? De öppnar på affärsmässiga grunder och för att det passar in i företagets mål (Accelerera världens omställning till hållbar energi).

Eventuellt tänker du på att de fått nybyggnadsbidrag (tror jag) för ett litet antal laddstationer med förutsättning att de är öppna för alla, men det var en förutsättning i ansökan och inget varesig Tesla eller någon annan av aktörerna som sökt stödet blivit tvingade till.

I USA så samarbetar de ju även med majoriteten av biltillverkarna som tagit beslut om att implementera Teslas nordamerikanska laddkontakt i sina bilar.

• Gilla
elloffo och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
En bekant till mig hade en 2016 års Tesla och jag blev förvånad att byggkvaliten var så dålig, rent ut sagt usel på vissa saker.
Det behöver man inte vara förvånad över alls, Tesla är en amerikansk bil.
De är och har alltid varit av spektakulärt usel kvalitet. Den som meckat med jänkebilar hittar kilovis med spackel under originallacken. Vem har inte skrattat åt den roliga filmen från DDR där man sparkar på Trabanterna tills allt passar, men anledningen till att man inte sett några filmer från USA är att de skäms över sin tillverkning så att några filmer har knappast spridits därifrån. Skräp är vad deras bilar är.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.