391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Känns ju snarare som att du inte vill att det ska fungera. Du verkar vara lite av ett edge case och ändå är det nära om du bara lär dig använda bilen. Om inte du vill ändra din vana, det blir automatik om du accepterar att skapa vanan att tänka till lite. Annars sälj elbilen och köp en diesel, det finns många som gärna tar över elbilen.Clarken37 skrev:1. Hur då? Säg att du kör hela dagen och har lite batteri när du kommer hem 24 och ska köra långt igen 06.00? Hur ska du då kunna undvika att behöva ladda publikt?
2. Händer ett par gånger i månaden. Ofta är jag bara hemma ett par timmar innan jag ska iväg igen. Glömmer jag att sätta i laddaren EN gång så brakar dessutom helvetet löst. Att glömma tanka är liksom inget problem. Att hitta en mack att tanka på är inget problem.
Jag vill INTE hålla på att planera. Det är anledningen till att ha bil i min mening och inte åka kollektivt.
3. Nu går ju inte ens Enyaq, som ska vara bland de med längst räckvidd på marknaden, 30 mil när det är 10-15 minus ute. Snarare 25 mil. Jag har 3 mil till jobbet. En dag var jag tex tvungen att oväntat åka tillbaka hem och hämta saker, sen iväg på en ny resa som är kanske 13 mil tor. Tiden var knapp så att ladda fanns inte tid för. Redan om jag har 100% så börjar det då brännas med 19 mil totalt. Kommer det då en oväntad olycka på vägen, vad gör jag då exakt?
Som sagt sommartid är det ändå hyfsat överkomligt. Men vintertid är elbilarna som att resa 70 år bakåt i tiden
Den som berättade för dig att du ska undvika över 80% och under 20% SOC kan du återbesöka och berätta att dom har fel. Du ska använda hela batteriets tillgängliga kapacitet. det är redan 6% marginal från full kapacitet som är blockerat.
Ju mer data som kommer in destå mer tyder på att hög soc vid laddning för resor inte gör speciellt stor skillnad. samma vid låg SOC. Det man ofta är ute efter är att minimera "calendar aging" som sker främst de första 3 åren. Där vill man när bilen står längre tid gärna ligga på 40-60%. Detta är för NMC celler som i Tesla long range och MEB bilarna.
Om du har 50% SOC när du börjar din resa till stugan behöver du ladda ca 30,5kWh under resans gång för att ta dig 24,5mil och komma hem med 10%. Med 80kW effekt blir det 25 minuters stopp
24,5*2,5=61,3kWh för resan
50-10=40% 77*0,4=30,8kWh
61,3-30,8=30,5kWh behöver laddas
30,5/80*60=22,8min
Ändra 80/20 tänket till 90/10 när du är hemma, ladda lite extra med hemmaladdaren precis innan om du ska iväg, du får uppvärmd bil och någon kWh extra på ett toabesök. Sen ladda inte över 80% på snabbladdaren bara för att det går långsammare att ladda de sista 20%.
Tack för tipsen.Johannes Carlsson skrev:
Känns ju snarare som att du inte vill att det ska fungera. Du verkar vara lite av ett edge case och ändå är det nära om du bara lär dig använda bilen. Om inte du vill ändra din vana, det blir automatik om du accepterar att skapa vanan att tänka till lite. Annars sälj elbilen och köp en diesel, det finns många som gärna tar över elbilen.
Den som berättade för dig att du ska undvika över 80% och under 20% SOC kan du återbesöka och berätta att dom har fel. Du ska använda hela batteriets tillgängliga kapacitet. det är redan 6% marginal från full kapacitet som är blockerat.
Ju mer data som kommer in destå mer tyder på att hög soc vid laddning för resor inte gör speciellt stor skillnad. samma vid låg SOC. Det man ofta är ute efter är att minimera "calendar aging" som sker främst de första 3 åren. Där vill man när bilen står längre tid gärna ligga på 40-60%. Detta är för NMC celler som i Tesla long range och MEB bilarna.
Om du har 50% SOC när du börjar din resa till stugan behöver du ladda ca 30,5kWh under resans gång för att ta dig 24,5mil och komma hem med 10%. Med 80kW effekt blir det 25 minuters stopp
50-10=40% 77*0,4=30,8kWh
30,5/80*60=22,8min
Ändra 80/20 tänket till 90/10 när du är hemma, ladda lite extra med hemmaladdaren precis innan om du ska iväg, du får uppvärmd bil och någon kWh extra på ett toabesök. Sen ladda inte över 80% på snabbladdaren bara för att det går långsammare att ladda de sista 20%.
Som jag skrivit i tråden så vill jag inte byta då elbil enligt det upplägg jag har blir så mycket billigare. Hade det inte varit det hade jag aldrig tänkt en tanke på att skaffa elbil.
Varför någon vill ha elbil (om det inte är till 100% miljöskäl) om de inte sparar väldigt mycket pengar på det netto är beyond me
Har säger ju att det var sista biten från Gävle och att det var -11 när han kom fram. Så -20 var det inte hela tiden. Dessutom är hans förbrukning vid blandad körning, när jag gissade på 350 med Skodan så var det i 110km/h konstant fart så du jämför äpplen med päron för vi vet inte hans hastighet. 360 tycker jag för övrigt är katastrofalt dåligt för en ny bilmodell. En räckvidd på 27,5mil från 100% till 0% är inte jättekul. Betyder att man måste även med den bilen stanna ca var 20:e mil och snabbladda.Johannes Carlsson skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tycker inte det stämmer riktigt längre, visst man kan behöva ett antal appar, men generellt funkar det bra med snabbladdning även utanför Tesla nu för tiden. Faktum är att jag upplever att det snarare är hos Tesla det är mycket köer numera eftersom tesla-ägarna sällan laddar på andra ställen.il_duce skrev:
Edit: Ionity har ofta fortfarande utmaningar
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Har du koll på hur/om det påverkar batteriet om man småpyttsar laddning? (Är en MEB jag har).Johannes Carlsson skrev:
Känns ju snarare som att du inte vill att det ska fungera. Du verkar vara lite av ett edge case och ändå är det nära om du bara lär dig använda bilen. Om inte du vill ändra din vana, det blir automatik om du accepterar att skapa vanan att tänka till lite. Annars sälj elbilen och köp en diesel, det finns många som gärna tar över elbilen.
50-10=40% 77*0,4=30,8kWh
30,5/80*60=22,8min
Om jag inte har långresor på gång så har jag nu i vinter i vilket fall ofta bara laddat in en-två dagars förbrukning. 2-15 kWh eller så. Dvs jag ställer ner så den bara laddar upp till kanske 50-60% beroende på utgångsläge.
Dels som du säger så verkar batteriet må bäst där, dels för att kunna nyttja de få timmarna med billig laddning denna årstid. Men osäker på om det blir +/- på totalen, dvs om det kan vara negativt att småladda ofta isf sällan och mer åt gången.
(Sen vill jag koppla in ändå för att förvärma på nätets ström isf batteriet, så kopplar ändå in dagligen denna årstid).
Är det riktigt billigt nån natt så ställer jag upp den till 80%. Före långresor till 100% oavsett pris.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Stämmer detta? För de har ju inte öppnat alla.P PHPersson skrev:
Då det har rullats ut i flera europeiska länder låter det mer som en långsiktig strategi av Tesla än myndighetsbeslut.