391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Förutsatt att inte folk här ljuger, vilket inte jag tror det tror, så vet vi redan att det är väldigt fel eftersom den drog ca 280 vid minus någon grad blandad körning.Johannes Carlsson skrev:
Vem säger att EV9 med takbox drar det vid minus 20?
Precis, kör man bara korta sträckor så funkar det perfekt!pacman42 skrev:
En bit OT, men en smartwatch som är fulladdad innan du har hunnit äta färdigt frukosten, eller duscha klart är inte svår att hålla laddad. Jag har en sådan.
Laddningen av elbilen är ett större bekymmer, men frugans elbil har en räckvidd på drygt 20 mil så här på vintern, det finns inga ärenden vi kan göra som kräver att den är fulladdad efter jobbet, men det är klart vi har "bara" fyra mil till storstan och två mil till småstaden. Men vi laddar iofs våra bilar hemma.
Jag kan lägga till att jag inte sett några restriktioner på den bilen om att man "bör hålla sig" under 80% laddning.
80% tror jag gäller alla, men vad har du för bil?
80% är också max, de flesta rekommenderar ännu lägre optimalt 50 om den står länge oanvänd.
Frugan har en Fiat 500e. Det står ingenting om 80% i manualen. Har även googlat på saken utan att hitta några formuleringar rörande detta. Batterigarantin får dessutom inte begränsa användningen till 80%, så även om de rekommenderar 80% så måste batteriet ha kvar 70% av kapaciteten vid 16000 mil och åtta år (lagstadgat i USA, men samma regler används i hela världen).P PHPersson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Så är det med staten. Vi försöker styra den och den försöker styra oss.Clarken37 skrev:En annan aspekt är ju att de statliga subventionerna för el och straffskatter på fossilt gör att fossilbilar blir ruggigt dyra som företagsbilar kontra el.
Inte jättekul för de som bor i lgh och inte har möjlighet att ladda hemma. Deras fossilbilar har ökat kraftigt i pris. Och el är inget alternativ
Huruvida utsläppen är så allvarliga från avgasbilar att skillnaderna är motiverade kan man alltid diskutera; den stora skatteskillnaden är väl numera att avgasbilar beskattas med runt en femma per körd mil medan elbilarna kommer undan med en krona. Plus malussystemet för nya avgasbilar.
Å andra sidan är elbilar fortfarande så mycket dyrare än avgasbilar att det framför allt äv vi som kör över 2.500 mil om året som är i närheten att kunna räkna hem en elbil, och beskattningen av avgasbilar var ju hög långt innan det fanns andra bilalternativ. Om det är synd om dem som beskattas hårt för sitt bilkörande ser jag alltså inte som en fråga som egentligen har med elbilar att göra.
Oavsett hur snabb laddningen är så är det en till sak att hålla reda på. Men alla är olika.pacman42 skrev:
En bit OT, men en smartwatch som är fulladdad innan du har hunnit äta färdigt frukosten, eller duscha klart är inte svår att hålla laddad. Jag har en sådan.
Laddningen av elbilen är ett större bekymmer, men frugans elbil har en räckvidd på drygt 20 mil så här på vintern, det finns inga ärenden vi kan göra som kräver att den är fulladdad efter jobbet, men det är klart vi har "bara" fyra mil till storstan och två mil till småstaden. Men vi laddar iofs våra bilar hemma.
Jag kan lägga till att jag inte sett några restriktioner på den bilen om att man "bör hålla sig" under 80% laddning.
Ok. Fått väldigt klart förklarat för mig att mam ska undvika att gå under 20 eller över 80 regelbundet
För tjänstebilar är förmånsvärdena för fossilbilar nu väldigt mycket högre än för elbilar.Nötegårdsgubben skrev:
Så är det med staten. Vi försöker styra den och den försöker styra oss.
Huruvida utsläppen är så allvarliga från avgasbilar att skillnaderna är motiverade kan man alltid diskutera; den stora skatteskillnaden är väl numera att avgasbilar beskattas med runt en femma per körd mil medan elbilarna kommer undan med en krona. Plus malussystemet för nya avgasbilar.
Å andra sidan är elbilar fortfarande så mycket dyrare än avgasbilar att det framför allt äv vi som kör över 2.500 mil om året som är i närheten att kunna räkna hem en elbil, och beskattningen av avgasbilar var ju hög långt innan det fanns andra bilalternativ. Om det är synd om dem som beskattas hårt för sitt bilkörande ser jag alltså inte som en fråga som egentligen har med elbilar att göra.
Bor man i Sthlm city är elbil en mardröm. De få laddplatser som finns får man stå max 3 timmar på. Kommer man då hem vid 17 när det fortfarande finns platser på gatan och laddar måste man ut igen framåt 20 och börja leta ny parkeringsplats. Det kan ta 1-2 timmar. Sen får man betala mycket mer för den elen än vad en bensinbil hade kostat. Inte ens 5% har garageplats i Sthlm city.
Ska man försöka tvinga in alla att köra elbil vore det klädsamt att lösa laddningsproblematiken FÖRST. Nu försöker man tvinga in folk i ett system som är värdelöst (även om det säkert kan vara bra om xx år)
Det fungerar fint för mig på Tesla, alla utom en gång.j.f.s skrev:
En gång så tror jag att jag hamnade på en laddplats där de gjorde någon OTA uppdatering av laddplatserna (Om det ens är något de gör?). Något hände i vilket fall.
Sent på kvällen och bara nån enstaka mer som laddade. ställde mig på en ledig och får som icke-tesla-förare använda appen. Stod som upptagen, såg nästa bredvid var ledig både fysiskt och i appen, flyttade bilen och då hann den gå som upptagen. Samma procedur igen på den tredje... Tröttnade och stod kvar tittade i appen en stund, såg att en fjärde bredvid också gick som upptagen strax därefter.
Sen efter en stund tändes den första upp igen och övriga kom igång i samma ordning de släcktes.
Angående laddportens sida så förstår jag båda argumenten. Väster sida är närmast föraren. Men på höger sida är det enklare med gatuparkering, dvs kunna ladda på en sådan, samt att höger sida brukar bli lite mindre grisigt i slaskväder.
Sällan ett problem men när det är trångt är det lite synd, kan vara en enstaka plats ledig som man inte kan använda. (Enda gången det varit kö för mig på Tesla var nu under mellandagarna, åkte till en annan laddare isf att stå i kö då).
@Clarken37
Tycker det är intressant att läsa dina erfarenheter, men kan inte låta bli att tycka att det är lite kullerbytta över resonemanget.
1. Som du själv också påpekar, har man egen laddstation i hemmet försvinner iprincip alla besvär du har. Har man inte det får jag acceptera din upplevelse som relevant, har ingen egen erfarenhet av publika laddstationer.
2. Flexibilitet och 80%. Om nu dessa plötsliga och oplanerade långa resor är så frekventa att det faktiskt blir ett problem (händer det en gång i kvartalet är det nog inte ett riktigt problem) så verkar det ju inte orimligt att ladda bilen till mer än 80% eftersom du ändå kommer använda denna laddning så ofta.
3. Jag bor själv i stockholm och har rätt noga analyserat mitt transportmönster ur ett elbilsperspektiv. Givet möjlighet att ladda hemma så blir det i vardagen ointressant om bilen går 30 eller 50 mil på en laddning. Kör jag längre är det planerat eller KAN planeras. Det är bara vid de årliga fjällresorna som jag ser ett reelt problem med räckvidd och laddstationer. Mina behov är inte representativa för alla och det samma gäller dina, man får vara lite försiktig med att dra svartvita slutsatser i ett större perspektiv.
Tycker det är intressant att läsa dina erfarenheter, men kan inte låta bli att tycka att det är lite kullerbytta över resonemanget.
1. Som du själv också påpekar, har man egen laddstation i hemmet försvinner iprincip alla besvär du har. Har man inte det får jag acceptera din upplevelse som relevant, har ingen egen erfarenhet av publika laddstationer.
2. Flexibilitet och 80%. Om nu dessa plötsliga och oplanerade långa resor är så frekventa att det faktiskt blir ett problem (händer det en gång i kvartalet är det nog inte ett riktigt problem) så verkar det ju inte orimligt att ladda bilen till mer än 80% eftersom du ändå kommer använda denna laddning så ofta.
3. Jag bor själv i stockholm och har rätt noga analyserat mitt transportmönster ur ett elbilsperspektiv. Givet möjlighet att ladda hemma så blir det i vardagen ointressant om bilen går 30 eller 50 mil på en laddning. Kör jag längre är det planerat eller KAN planeras. Det är bara vid de årliga fjällresorna som jag ser ett reelt problem med räckvidd och laddstationer. Mina behov är inte representativa för alla och det samma gäller dina, man får vara lite försiktig med att dra svartvita slutsatser i ett större perspektiv.
1. Hur då? Säg att du kör hela dagen och har lite batteri när du kommer hem 24 och ska köra långt igen 06.00? Hur ska du då kunna undvika att behöva ladda publikt?MathiasS skrev:
@Clarken37
2. Händer ett par gånger i månaden. Ofta är jag bara hemma ett par timmar innan jag ska iväg igen. Glömmer jag att sätta i laddaren EN gång så brakar dessutom helvetet löst. Att glömma tanka är liksom inget problem. Att hitta en mack att tanka på är inget problem.
Jag vill INTE hålla på att planera. Det är anledningen till att ha bil i min mening och inte åka kollektivt.
3. Nu går ju inte ens Enyaq, som ska vara bland de med längst räckvidd på marknaden, 30 mil när det är 10-15 minus ute. Snarare 25 mil. Jag har 3 mil till jobbet. En dag var jag tex tvungen att oväntat åka tillbaka hem och hämta saker, sen iväg på en ny resa som är kanske 13 mil tor. Tiden var knapp så att ladda fanns inte tid för. Redan om jag har 100% så börjar det då brännas med 19 mil totalt. Kommer det då en oväntad olycka på vägen, vad gör jag då exakt?
Som sagt sommartid är det ändå hyfsat överkomligt. Men vintertid är elbilarna som att resa 70 år bakåt i tiden
#1: 6h @11 kW ger 66 kWh, det är mer än de flesta elbilar idag har i batterikapacitet.Clarken37 skrev:1. Hur då? Säg att du kör hela dagen och har lite batteri när du kommer hem 24 och ska köra långt igen 06.00? Hur ska du då kunna undvika att behöva ladda publikt?
2. Händer ett par gånger i månaden. Ofta är jag bara hemma ett par timmar innan jag ska iväg igen. Glömmer jag att sätta i laddaren EN gång så brakar dessutom helvetet löst. Att glömma tanka är liksom inget problem. Att hitta en mack att tanka på är inget problem.
Jag vill INTE hålla på att planera. Det är anledningen till att ha bil i min mening och inte åka kollektivt.
3. Nu går ju inte ens Enyaq, som ska vara bland de med längst räckvidd på marknaden, 30 mil när det är 10-15 minus ute. Snarare 25 mil. Jag har 3 mil till jobbet. En dag var jag tex tvungen att oväntat åka tillbaka hem och hämta saker, sen iväg på en ny resa som är kanske 13 mil tor. Tiden var knapp så att ladda fanns inte tid för. Redan om jag har 100% så börjar det då brännas med 19 mil totalt. Kommer det då en oväntad olycka på vägen, vad gör jag då exakt?
Som sagt sommartid är det ändå hyfsat överkomligt. Men vintertid är elbilarna som att resa 70 år bakåt i tiden
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du verkar ha ett liv som passar elbil väldigt dåligt och det du beskriver låter för mig som edgecase. Hur ofta kommer du hem 24 och ska iväg på långresa 06? Är det ens lämpligt att ge sig iväg på långresa efter 4-5 timmars sömn?Clarken37 skrev:2. Händer ett par gånger i månaden. Ofta är jag bara hemma ett par timmar innan jag ska iväg igen. Glömmer jag att sätta i laddaren EN gång så brakar dessutom helvetet löst.
Du behöver inte alltid ladda upp fullt varje gång, när du har blivit lite varm i kläderna och börjar lita på bilen räcker det ju att ladda upp så mycket som du behöver och lite till, ska du vid varje stopp ladda upp till 80% tar det såklart längre tid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
https://www.expressen.se/tv/livssti...-elbilsresan-fran-kittelfjall-till-stockholm/P PHPersson skrev:
Från Kittelfjäll till Stockholm med EV9 och takbox. Han snittade 360wh/km och säger att kylan nog lägger till 100wh/km.
Teslorna med värmepump verkar dra runt 25-30% extra vid -10 och 110km/h
Just det är inte så ofta. Sen är det inte långresor utan stopp utan ofta flera stopp. Men sällan där det finns laddare. Och även om det fanns laddare så är ju den ENDA uspen med en elbil att det blir billigt att ladda hemma. Att ladda utanför hemmet är ju så dyrt att min gamla törstiga XC60 känns ekonomisk.JanneJanne123 skrev:
Du verkar ha ett liv som passar elbil väldigt dåligt och det du beskriver låter för mig som edgecase. Hur ofta kommer du hem 24 och ska iväg på långresa 06? Är det ens lämpligt att ge sig iväg på långresa efter 4-5 timmars sömn?
Du behöver inte alltid ladda upp fullt varje gång, när du har blivit lite varm i kläderna och börjar lita på bilen räcker det ju att ladda upp så mycket som du behöver och lite till, ska du vid varje stopp ladda upp till 80% tar det såklart längre tid.
Jag körde Enyaq, Id4, merca ocj Bmw och överlag kändes alla som nedgraderingar från min XC60 som helhet i körupplevelse
Jag litar på bilen mer än laddarna. Om det var som bensinmackar, dvs att pumparna alltid fungerade, varje mack hade snabbladdare och det aldrig var kö, skulle det ta bort stressmoment.
Men bara att veta att det finns väldigt få snabbladdare samt att de är trasiga/upptagna oftare än de är lediga är ett enormt stressmoment.
Jag skulle gärna se ett bokningssystem, dvs att jag kan boka (och betala tidstaxa) för en tidlucka på laddarna längs vägen, då vet jag att jag kommer fram till en fungerande laddare och att den är tillgänglig. Det skulle förenkla långresorna. Just detta att komma fram till en lång laddkö är verkligen problematiskt. Sedan måste jag ändå påpeka att trots att frugans bil bara tar sig runt 25 mil i motorvägsfart på sommaren på en laddning så är behovet av snabbladdare inte jättestort, för det mesta så kan man leva med en 11kW-laddare istället. Bara man planerar resan lite smartare så fungerar det oftast bra. Men för 120 mil till mina föräldrar så vill man inte stanna alltför ofta och länge så just den resan är definitivt ett bekymmer. Men en övernattning på den resan har vi alltid (numera) och då behöver man inte stressa någon av resdagarna.