391 386 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag vill inte köpa ett dyrt batteri till huset och ett dyrt till bilen när jag egentligen utan problem kan använda samma. Dock är ju detta fortfarande förknippat med många praktiska problem så det är ju något för framtiden....Clarken37 skrev:Ok så istället för att preppa kåken är Elbilen plan B? Finns väl någon form av poäng i det antar jag.
Den stora problematiken som jag ser det är att det enda sättet att få det hållbart är att ladda hemma. Och det kan ju inte många som bor i lgh. Att laddningen på mackarna är så begränsad i tillgänglighet och galet dyr är ett problem som borde lösas innan politiker gör allt för att fasa ut fossilbilarna
Att elbil är jobbigt utan egen laddare hemma håller jag med om. Det skulle jag nog avstå ännu ett tag, av praktiska skäl.
Tomgångskörning är inte tillåtet i så många tätbebyggda områden, så AC på sommaren är sällan ett alternativ med förbränningsmotor även om risken att åka dit är högst begränsad. Och bränslevärmare är långt ifrån lika effektiv så att värma en elbil är effektivare om man nu vill slippa planera.P PHPersson skrev:Min dieselvärmare tar bort isen rätt så effektivt. Likaså värmer den motorn. Vill man så har många bilar remote start för kylning, inte så miljövänligt vara sig i elbil eller fossilbil men nu handlade ju inte diskussionen om det. Hybridbilar har alla de funktionerna också.
Så nä jag håller inte med om en enda punkt.
Jo beror ju på vad man ska flytta som du säger. SUV för mig var en otrolig förbättring pga höjdenJohannes Carlsson skrev:
Nja, finns ingen elbil som jag kört som är någon skillnad mot min dieselvärmare. Kanske sekunder men oavsett tar det inte många minuter.L Liljeros skrev:
Segt för de i innerstan som får förbud på fossilbilen om ett år.MathiasS skrev:
Jag vill inte köpa ett dyrt batteri till huset och ett dyrt till bilen när jag egentligen utan problem kan använda samma. Dock är ju detta fortfarande förknippat med många praktiska problem så det är ju något för framtiden....
Att elbil är jobbigt utan egen laddare hemma håller jag med om. Det skulle jag nog avstå ännu ett tag, av praktiska skäl.
Att ha elbil i innerstan är rena katastrofen. De få laddplatser som finns får man stå 3 timmar på max. Säg att du kommer hem 17 när det fortfarande finns parkering på gatan men måste ladda till 20. Sen ska du ut IGEN och leta parkering. Parkering efter 20 i innerstan kan ta runt 60-90 minuter.
Men mp är säkert nöjda
Snabbare än Volvo och VW alla fall när jag provat, runt 5 min tar det från -15 i kupén till 20 för mig. Har behövt köra värmare 20-25 min alla fall om bilen ska bli varm när jag hade bränslevärmare innan.P PHPersson skrev:
Volvo är kass det håller jag med om, men min VW och audi tar max 10min tills all is är borta. VW är förvisso skåpbil med mindre kupe men Audin är vanligL Liljeros skrev:
Körde precis en tävling här vet inte hur vetenskapligt det är men:L Liljeros skrev:
-2 grader, rejält med frost på rutorna. Tills arean för torkarna var isfria.
Audi 7min
Tesla 6min
Taycan 8min
Volvo Låg batterinivå som vanligt så startade inte ens.
Och jag menade såklart inte att motorn skall stå igång hela tiden utan att man någon minut innan avfärd startar den och kyler ner kupen.L Liljeros skrev:
Personligen skulle jag aldrig våga lämna tex en hund i stekande sol ändå för går något sönder blir det snabbt farligt varmt.
Läs skyltarna! Det är tre timmar max bara dagtid 07-19 vardagar.Clarken37 skrev:Segt för de i innerstan som får förbud på fossilbilen om ett år.
Att ha elbil i innerstan är rena katastrofen. De få laddplatser som finns får man stå 3 timmar på max. Säg att du kommer hem 17 när det fortfarande finns parkering på gatan men måste ladda till 20. Sen ska du ut IGEN och leta parkering. Parkering efter 20 i innerstan kan ta runt 60-90 minuter.
Men mp är säkert nöjda
Ok det verkar bero lite på vart man står. Men det innebär ändå att man måste hålla på att flytta biljäkeln hela tiden. Står man på gatan behöver man bara flytta den vid städning 1 gång i veckan. Otroligt omständligt och irriterande. Planeringen måste vara topp of mind hela tiden. Säg att något oförutsett inträffar och du glömmer flytta bilen en morgon så är det med 100% säkerhet en gul lapp med 1300kr där som present senE Edlunn skrev:
Det är ju iofs skönt. Då behöver man ”bara” betala typ 20kr per mil för bilen i el om man bor i lägenhet. Sen får man köpa bilen för 600-700k.
Väldigt ekonomiskt jämfört med att köpa typ en Kia Sportage för 450k som drar 0,5l per mil och därmed betala typ 8-9kr per mil.
Förstår inte riktigt det roliga i att betala dubbelt så mycket för en elbil men vad vet jag
Redigerat av moderator:
Visste du att det finns "vanliga" p-platser i våra städer?Clarken37 skrev:Ok det verkar bero lite på vart man står. Men det innebär ändå att man måste hålla på att flytta biljäkeln hela tiden. Står man på gatan behöver man bara flytta den vid städning 1 gång i veckan. Otroligt omständligt och irriterande.
Det är ju iofs skönt. Då behöver man ”bara” betala typ 20kr per mil för bilen i el om man bor i lägenhet. Sen får man köpa bilen för 600-700k.
Väldigt ekonomiskt jämfört med att köpa typ en Kia Sportage för 450k som drar 0,5l per mil och därmed betala typ 8-9kr per mil.
Förstår inte riktigt det roliga i att betala dubbelt så mycket för en elbil men vad vet jag