Håller med 10mil och 4wd för 90.000kr hade jag valt till + vänta på uppdaterade varianten eller Cybertrucken. "Rykten" säger att det har varit aktiva advokater i tyskland i 10månader som jobbar på att få nuvarande version godkänd. Men man hinner nog byta bil några ggr. innan man kommer så långt i kön att man får leverans av en CT...

Man blir ju nyfiken när någon totalsågar sin elbil, så här kommer lite reflektioner/frågor.
Clarken37 skrev:
Kör Enyaq ivx. Stod mellan den och Id4. Behöver storlek för familjen. Ska gå över 50 mil enligt uppgift (jo tjena, 27-28 mil när det är ett par minugrader)
WLTP är inte och har aldrig varit ett räckviddsmått. Det är ett körcykelmått som säger mer om genomsnittlig förbrukning än räckvidd.

Är det ett dåligt mått? Ja, men det är ändå förvånande att någon köper en bil för över en halv miljon utan att kunna mer om det.
Clarken37 skrev:
[Att köra elbil] gör livet oerhört mycket mer komplicerat än att ha fossilbil, och då är 98% av min körning inom Stockholmsområdet.
Hur blir körningen i Stockholm jobbig? Det är en ärlig fråga. Jag har aldrig varit i närheten av att köra så mycket i stan på en dag (eller ens flera) att jag inte klarat mig med att ladda hemma. Har du inte tillgång till laddning vid hemmet?
Clarken37 skrev:
Ska du köra mer än 99% korta sträckor så kör absolut inte elbil under några omständigheter.
Jag kör en stor del av min körning på en 30 milssträcka där jag har möjlighet att ladda på egen laddplats i respektive ände. Funkar utmärkt. Behöver ladda lite längs vägen på vintern, men det blir ju bara en relativt liten andel av den energi som går åt.
Clarken37 skrev:
1. Att ladda på alla stolpar som inte är i ditt hem eller till självkostnadspris för elen blir med en snittförbrukning på 2.5 kwh per mil betydligt dyrare än de allra flesta fossilbilar.
Ja, men de första ca 30 milen blir ju normalt med hemmaladdning, så snittet blir ju ändå rätt billigt även på resor på 50–60 mil.
Clarken37 skrev:
2. Brist på laddare. Jag bor ändå i Stockholm och det är absolut inte ovanligt att det i princip är omöjligt att hitta en snabbladdare som är ledig/funkar. 2-3 gånger har jag behövt vänta en timme eller mer på att ladda och då laddar jag i princip aldrig utanför hemmet.
Återigen, varför snabbladdar du i Stockholm om du bor här? Eftersom att jag också bor här använder jag inte snabbladdare i just Stockholm, men vet att de mot Arlanda till ibland är fullchokade med taxibilar. Är det just där du också köar?
Clarken37 skrev:
3. Kommer du utanför Stockholm är laddningsmöjligheterna total katastrof. I tex Norrtälje där halva sthlm har sommarhus finns idag EN snabbladdare. Övriga är 12kw. Ni kan ju tänka er köerna på den som finns…
Håller inte med, men förvånas igen mest av exemplet. Norrtälje är ju ingen stor genomfartsort. Vari består behovet av att snabbladda just där? Sommarstuga i Roslagen utan möjlighet att ladda där? Kan förstå att det är ett problem i så fall, men som andra pekat på finns det ju många långsamladdare i Norrtälje. En dag i stan emellan kan man väl knyta fast bilen i en sån då.
Clarken37 skrev:
4. ”Snabbladdning” är ett skämt. Tar för Enyaq/ID4 1.5 timme att ”snabbladda” batteriet.
Har samma biltyp (ID4) och känner inte igen mig. Jag har iofs. aldrig laddat från tomt till fullt på en snabbladdare, men på en halvtimme tycker jag man får i rätt mycket. Finns absolut bilar som laddar snabbare dock.
Clarken37 skrev:
5. Eftersom den ”starka rekommendationen” är att hålla sig inom spannet 20-80% av batteriets effekt är det mer rimligt att se max körsträcka som 60% av det som anges. Det innebär att en Enyaq/ID4 pallar med hela 16 mil utan laddning när det är kallt ute. Ingen i hela världen hade köpt en fossilbil som aldrig får tankas mer än 80% och aldrig mindre än 20%.
Att hålla sig inom 20–80 % handlar mer om att inte låta bilen stå längre tid med nästan fullt eller tomt batteri. Du överdriver problemet. Men nej, det är riktigt att avgasbilar inte lider av detta.
Clarken37 skrev:
6.tänk på att kopplar du på något på en dragkrok eller sätter en takbox på en elbil så minskar den redan horribla körsträckan markant!
Ja. Men i ditt fall har du ju själv reducerat räckvidden frivilligt. Ingen förbjuder dig att använda hela batterikapaciteten när du har behov av det.
Clarken37 skrev:
Summa summarum. Har du inget emot att inskränka din frihet och börja planera alla dina resor mycket mer noggrant så kanske du är nöjd med elbil.
Jag har slutat stt planera mina resor mer än schematiskt. Laddar fullt inför avresa, men i övrigt tycker jag att man numera kan lösa planeringen längs rutten. Långresor på storhelger kanske undantagna.
Clarken37 skrev:
Jag hade varit nöjd om;
1. Räckvidden var minst 70-80 mil oavsett väder.
Är du också villig att betala för det extra batteri detta kräver även om du ytterst sällan behöver det?
Clarken37 skrev:
2. Inget trams med hur mycket man får/ska ladda sitt batteri.
Som sagt, jag tycker du kraftigt övertolkat problemet.
Clarken37 skrev:
3. En laddning från 0-100% tar 5-10 minuter
Du kör ju ändå bara 20–80. Och vill ha ett 80-milabatteri.

De här tre kraven är dom riggade för att inte gå att uppfylla till rimlig kostnad.
Clarken37 skrev:
4. Det finns lediga snabbladdare överallt i hela landet och man behöver aldrig stå i kö för en.
Det lär aldrig hända det heller. På flertalet ställen är det förstås redan så större delen av tiden, men alltid, överallt – nej.
Clarken37 skrev:
Obs Teslas snabbladdare är betydligt bättre än övriga men ändå inte bra. Tesla överlag är helt galet överprisat.
Tesla har de billigaste snabbladdarna. Främst för Teslaförare, men även det pris vi andra betalar. Eller menar du att bilarna är överprissatta; varför blandar du i så fall in det?

Summa summarum tycker jag att du har ett konstigt elbilsanvändande eller överdriver dina problem. Och även om det säkert är genuint upplevda problem känns det inte representativt. (Jag menar inte att mitt körmönster nödvändigtvis är representativt heller, men en sådan sak som att man orkar se till att ladda bilen långsamt över natt hemmavid tror jag är en förutsättning för ett mindre stressat elbilsägande.)

• Gilla
  • Älska
enoch85 och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man blir ju nyfiken när någon totalsågar sin elbil, så här kommer lite reflektioner/frågor.

WLTP är inte och har aldrig varit ett räckviddsmått. Det är ett körcykelmått som säger mer om genomsnittlig förbrukning än räckvidd.

Är det ett dåligt mått? Ja, men det är ändå förvånande att någon köper en bil för över en halv miljon utan att kunna mer om det.

Hur blir körningen i Stockholm jobbig? Det är en ärlig fråga. Jag har aldrig varit i närheten av att köra så mycket i stan på en dag (eller ens flera) att jag inte klarat mig med att ladda hemma. Har du inte tillgång till laddning vid hemmet?

Jag kör en stor del av min körning på en 30 milssträcka där jag har möjlighet att ladda på egen laddplats i respektive ände. Funkar utmärkt. Behöver ladda lite längs vägen på vintern, men det blir ju bara en relativt liten andel av den energi som går åt.

Ja, men de första ca 30 milen blir ju normalt med hemmaladdning, så snittet blir ju ändå rätt billigt även på resor på 50–60 mil.

Återigen, varför snabbladdar du i Stockholm om du bor här? Eftersom att jag också bor här använder jag inte snabbladdare i just Stockholm, men vet att de mot Arlanda till ibland är fullchokade med taxibilar. Är det just där du också köar?

Håller inte med, men förvånas igen mest av exemplet. Norrtälje är ju ingen stor genomfartsort. Vari består behovet av att snabbladda just där? Sommarstuga i Roslagen utan möjlighet att ladda där? Kan förstå att det är ett problem i så fall, men som andra pekat på finns det ju många långsamladdare i Norrtälje. En dag i stan emellan kan man väl knyta fast bilen i en sån då.

Har samma biltyp (ID4) och känner inte igen mig. Jag har iofs. aldrig laddat från tomt till fullt på en snabbladdare, men på en halvtimme tycker jag man får i rätt mycket. Finns absolut bilar som laddar snabbare dock.

Att hålla sig inom 20–80 % handlar mer om att inte låta bilen stå längre tid med nästan fullt eller tomt batteri. Du överdriver problemet. Men nej, det är riktigt att avgasbilar inte lider av detta.

Ja. Men i ditt fall har du ju själv reducerat räckvidden frivilligt. Ingen förbjuder dig att använda hela batterikapaciteten när du har behov av det.

Jag har slutat stt planera mina resor mer än schematiskt. Laddar fullt inför avresa, men i övrigt tycker jag att man numera kan lösa planeringen längs rutten. Långresor på storhelger kanske undantagna.

Är du också villig att betala för det extra batteri detta kräver även om du ytterst sällan behöver det?

De här tre kraven är dom riggade för att inte gå att uppfylla till rimlig kostnad.

Det lär aldrig hända det heller. På flertalet ställen är det förstås redan så större delen av tiden, men alltid, överallt – nej.

Tesla har de billigaste snabbladdarna. Främst för Teslaförare, men även det pris vi andra betalar. Eller menar du att bilarna är överprissatta; varför blandar du i så fall in det?

Summa summarum tycker jag att du har ett konstigt elbilsanvändande eller överdriver dina problem. Och även om det säkert är genuint upplevda problem känns det inte representativt. (Jag menar inte att mitt körmönster nödvändigtvis är representativt heller, men en sådan sak som att man orkar se till att ladda bilen långsamt över natt hemmavid tror jag är en förutsättning för ett mindre stressat elbilsägande.)
Skall du inte använda bilen på ett tag rekommenderas max 80% laddning. Om du inte vet hur din dag ser ut innebär det att du har en bil med 80% laddning. På vintern är det då en räckvidd på kanske 20mil? Eller lite knappt det om du ändå vill ha 5-10% marginal. Jag kan absolut förstå och tror det är rätt så vanligt att man vill kunna köra mer än 20mil utan att planera sin resa. 20mil är trots allt bara 10mil enkel resa så skall man tex på ett besök i arbetet mer än 10mil bort måste man således ladda under resan. Därtill funderar man på vem som betalar för den tiden? Fritid?

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
JanneJanne123
Att behöva ladda under resan om man ska åka lite längre får man nog vara beredd på att göra om man skaffar en elbil, det ingår så att säga i konceptet. För din hypotetiska spontanresa kanske det räcker att ladda 10%-15% och i en snabbladdare, om man laddar på rätt ställe i laddkurvan, går det snabbt.

• Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att behöva ladda under resan om man ska åka lite längre får man nog vara beredd på att göra om man skaffar en elbil, det ingår så att säga i konceptet. För din hypotetiska spontanresa kanske det räcker att ladda 10%-15% och i en snabbladdare, om man laddar på rätt ställe i laddkurvan, går det snabbt.
Såklart men vad jag menar är att jag kan ändå förstå att han inte är nöjd. Jag tror inte att han är ensam. Om en säljare säger att bilen går 40mil och så kommer man 20 i praktiken så är man inte helt nöjd. Problemet är att samtliga säljare jag träffat på hittar på fantasisiffror (undantaget Teslas säljare). Jag har tex. en bekant som köpte en Mercedes EQC när den kom, kan lyckades komma absolut max 19mil på vintern. Hans fru sa att byter vi inte bil så skiljer jag mig. Naturligtvis var det inte allvar i det men de bytte bil innan nästa vinter, men jag tror att vi kan konstatera att elbilar är helt värdelösa generellt på att smidigt göra långresor på vintern. Dessutom blir resorna väldigt dyra, så vem vill betala mer för att stanna och ladda? Måste verkligen vara någon som tycker det är kul =)
Att ladda hemma och göra kortare resor är däremot deras paradgren för då kommer du till en nytankad bil på morgonen, kanske uppvärmd och du stoppar bara i sladden när du kommer hem igen. Så då är de bättre än en fossilbil eftersom man slipper tanka.

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Det verkar ändå som dessa siffror stämmer hyffsat
https://ev-database.org/car/1281/Skoda-Enyaq-iV-80x

305km räckvidd i 110km/h och -10
Väljer man då att bara utnyttja 70% av batteriet har man bara 214km räckvidd.

Blir nog att ladda fullt vintertid de dagarna man riskerar att behöva åka iväg. Degraderingen är ändå låg när det är kallt

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
borpålandet
Kinas kommunistparti.
Elon berömde nyligen BYD, men när de kom hånskrattade han rejält:

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det verkar ändå som dessa siffror stämmer hyffsat
[länk]

305km räckvidd i 110km/h och -10
Väljer man då att bara utnyttja 70% av batteriet har man bara 214km räckvidd.

Blir nog att ladda fullt vintertid de dagarna man riskerar att behöva åka iväg. Degraderingen är ändå låg när det är kallt
Ja inte helt fel, men tror även det är för optimistiskt. Kan inte ni med
Enyak, ID4, Audi Q4 lägga er i 110 en vinterdag -10. Min gissning är närmare 350.
Han skrev ju ovan att den låg på 600 vid -20. Förmodligen kall start men ändå.
Man skall också komma ihåg att det är när bilen är helt ny, att tappa 5-7% går fort även om det stannar upp efter det.

Läste förresten någonstans att just ID4 hade problem att ladda när det var kallt. Så lågt som runt 50-60, någon som vet om det stämmer?

P PHPersson skrev:
Ja inte helt fel, men tror även det är för optimistiskt. Kan inte ni med
Enyak, ID4, Audi Q4 lägga er i 110 en vinterdag -10. Min gissning är närmare 350.
Han skrev ju ovan att den låg på 600 vid -20. Förmodligen kall start men ändå.
Man skall också komma ihåg att det är när bilen är helt ny, att tappa 5-7% går fort även om det stannar upp efter det.
350, kanske med stor takbox. Det är ju vad en EV9 drar på fjällresa med takbox i -20

EV database säger 252wh/km 110km/h och -10

P

1. Ok, då ljög de olika återförsäljarna jag besökte samtliga, det var flera stora bilmärken. Dessutom är det inte så långt ifrån när man kör på sommaren. Att det var så katastrofalt uselt vintertid borde jag kanske kollat mer på.

2. Jo. Men ibland har man inte haft möjlighet att ladda hemma eller eventuellt glömt det. Har man inte minst 80% finns väldigt lite utrymme för oväntade utflykter. Tex att man i sista sekund behöver åka hem och köra runt barnen.

3. Har ej möjlighet att ladda på jobbet, det försvårar. Som jag sagt flera gånger är elbil helt avhängigt att man kan ladda hemma. Annars blir det svindyrt.

4. Ibland har jag en packad agenda där jag behöver köra ad hoc. Så pass att jag inte har tillräckligt för att veta att jag kommer hem. Jag har heller inte tid att ladda i en timme. Eller ännu mindre stå i kö för att få ladda (vilket är vanligare än att slippa det)

5. Säg att jag behöver åka ut till landstället på kort varsel en fredagskväll och sen hem igen för att stänga av vattnet eller dylikt vintertid. Det är cirka 24 mil ToR och tid att stå och ladda i timtal som ett fån finns inte. Råkar jag inte ha +80% då är det kört. Eller så kommer jag hem från landstället och kommer på att jag måste åka ett extra ärende utan att ha tid med timmar hemma för laddning.

6. Jag får ut max 80kw laddning och då tar det runt 1.5 timmar för full laddning enligt bilen.

7. För skojs skull kollade jag i Circle K appen just nu. De tre mackarna som har snabbladdare närmast mig hade vid tillfället NOLL lediga platser. Några var såklart trasiga också i vanlig ordning.

Som sagt hade jag ändå kört elbil igen om jag fick välja eftersom det upplägg jag har gör det fruktansvärt billigt mot fossilbil (men det beror ju bara på alla statliga subventioner för el och straffskatter på fossilt) Alla mina kollegor delar mer eller mindre mina åsikter.

Har man ett liv där man aldrig någonsin behöver åka någon lite längre sträcka oväntat är det kanske helt problemfritt. Men jag vill som sagt ha det flexibelt. Jag skulle tex aldrig någonsin skaffa någon smartwatch man måste hålla på och ladda flera gånger per vecka heller

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P
P PHPersson skrev:
Skall du inte använda bilen på ett tag rekommenderas max 80% laddning. Om du inte vet hur din dag ser ut innebär det att du har en bil med 80% laddning. På vintern är det då en räckvidd på kanske 20mil? Eller lite knappt det om du ändå vill ha 5-10% marginal. Jag kan absolut förstå och tror det är rätt så vanligt att man vill kunna köra mer än 20mil utan att planera sin resa. 20mil är trots allt bara 10mil enkel resa så skall man tex på ett besök i arbetet mer än 10mil bort måste man således ladda under resan. Därtill funderar man på vem som betalar för den tiden? Fritid?
Exakt. Hoppsan jag behöver åka till landstället och fixa lite saker ad hoc. 12 mil enkel resa. Måste tajma färjor etc så väldigt tajt med tid. Ska bara vara där max en timme så kommer inte kunna ladda där märkbart.

Jag värderar tid. Det sista jag vill lägga tid på är att sitta vid en laddare.

Clarken37 skrev:
1. Ok, då ljög de olika återförsäljarna jag besökte samtliga, det var flera stora bilmärken. Dessutom är det inte så långt ifrån när man kör på sommaren. Att det var så katastrofalt uselt vintertid borde jag kanske kollat mer på.

2. Jo. Men ibland har man inte haft möjlighet att ladda hemma eller eventuellt glömt det. Har man inte minst 80% finns väldigt lite utrymme för oväntade utflykter. Tex att man i sista sekund behöver åka hem och köra runt barnen.

3. Har ej möjlighet att ladda på jobbet, det försvårar. Som jag sagt flera gånger är elbil helt avhängigt att man kan ladda hemma. Annars blir det svindyrt.

4. Ibland har jag en packad agenda där jag behöver köra ad hoc. Så pass att jag inte har tillräckligt för att veta att jag kommer hem. Jag har heller inte tid att ladda i en timme. Eller ännu mindre stå i kö för att få ladda (vilket är vanligare än att slippa det)

5. Säg att jag behöver åka ut till landstället på kort varsel en fredagskväll och sen hem igen för att stänga av vattnet eller dylikt vintertid. Det är cirka 24 mil ToR och tid att stå och ladda i timtal som ett fån finns inte. Råkar jag inte ha +80% då är det kört. Eller så kommer jag hem från landstället och kommer på att jag måste åka ett extra ärende utan att ha tid med timmar hemma för laddning.

6. Jag får ut max 80kw laddning och då tar det runt 1.5 timmar för full laddning enligt bilen.

7. För skojs skull kollade jag i Circle K appen just nu. De tre mackarna som har snabbladdare närmast mig hade vid tillfället NOLL lediga platser. Några var såklart trasiga också i vanlig ordning.

Som sagt hade jag ändå kört elbil igen om jag fick välja eftersom det upplägg jag har gör det fruktansvärt billigt mot fossilbil (men det beror ju bara på alla statliga subventioner för el och straffskatter på fossilt) Alla mina kollegor delar mer eller mindre mina åsikter.

Har man ett liv där man aldrig någonsin behöver åka någon lite längre sträcka oväntat är det kanske helt problemfritt. Men jag vill som sagt ha det flexibelt. Jag skulle tex aldrig någonsin skaffa någon smartwatch man måste hålla på och ladda flera gånger per vecka heller
Tack för ett rimligt och balanserat svar. 👍

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
P
Tack för ett rimligt och balanserat svar. 👍
En annan aspekt är ju att de statliga subventionerna för el och straffskatter på fossilt gör att fossilbilar blir ruggigt dyra som företagsbilar kontra el.

Inte jättekul för de som bor i lgh och inte har möjlighet att ladda hemma. Deras fossilbilar har ökat kraftigt i pris. Och el är inget alternativ

Clarken37 skrev:

En bit OT, men en smartwatch som är fulladdad innan du har hunnit äta färdigt frukosten, eller duscha klart är inte svår att hålla laddad. Jag har en sådan.

Laddningen av elbilen är ett större bekymmer, men frugans elbil har en räckvidd på drygt 20 mil så här på vintern, det finns inga ärenden vi kan göra som kräver att den är fulladdad efter jobbet, men det är klart vi har "bara" fyra mil till storstan och två mil till småstaden. Men vi laddar iofs våra bilar hemma.

Jag kan lägga till att jag inte sett några restriktioner på den bilen om att man "bör hålla sig" under 80% laddning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.