391 388 läst ·
6 590 svar
391k läst
6,6k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Det finns bara 2st Chademo på 50kW i Norrtälje, om man nu är självhatare och kör en gammal LeafJanneJanne123 skrev:
Verkar finnas 88 typ2/ccs laddpunker i tätorten, men utanför va det glest
Tror mer han menade att det tar en evighet om man skall ladda till 100%. Helt orimligt att sitta och ladda 2 timmar. Och att han vill ha 20% marginal ifall snabbladdaren han kommer till inte fungerar eller att det är kö.JanneJanne123 skrev:
Lagren är det minsta problemet, värre med en vinkel på drivknutar ihop med splinesaxlar på en högre bil. En model x har högre vridmoment än en GLS 63. Tom long range, tittar på en plaid är det betydligt högre. Dessutom så har GLS en växellåda så vridmomentet sjunker så fort man har något annat än 1:an i. En elbil som Tesla är lite som att köra runt på 1:an hela tiden och det belastar såklart allt mycket mer. Det finns såklart en fast växellåda men ingen som man kan byta utväxling på.Johannes Carlsson skrev:
jag tycker det är vansinnigt störigt att jag inte alltid kan ladda 100%. Då jag har rörligt elpris vill jag ju givetvis maxa när elpriset är lågt. Då behöver jag kunna ladda 100% varje vecka.JanneJanne123 skrev:
Ingen i världen hade som sagt vilja köpa en fossilbil om den ”tog skada” av att någonsin ha mer än 80% tank eller mindre än 20%. Blir en till grej i livet att springa runt och hålla efter.
Problemet är att elbilen gör mitt liv väldigt mycket mindre flexibel. Laddningen måste alltid vara top of mind som en bensinbil aldrig är. Härom månaden hade jag drygt 50% kvar på morgonen men var tvungen att åka hem från jobbet till ett externt möte. Tid fanns inte för att sitta och häcka i 30-40 min på en ”snabbladdare” (om jag nu skulle lyckas hitta någon som funkar och inte var upptagen).
Var bara att ställa av det tekniska miraklet och boka Uber…
De på Max var inte i drift när jag var där för någon månad sedan.JanneJanne123 skrev:
Inte på OKQ8 heller. Dessutom verkar ju alla snabbladdare vara ur drift typ 50% av tiden.
Appen du refererar till har också väldigt många differenser mot irl. Har varit på flera ställen där det står att det finns laddare utan att det finns.
Precis. Det och att det är enormt störigt att inte kunna ladda fullt. Ska jag hålla mellan 20-80% blir det ännu mer fokus på att fundera på laddning hela jäkla tiden. Jag vill ladda EN gång och sen köra långt. Glömmer jag sätta i laddaren EN kväll så är det kaos nästa morgon med att komma till jobbet i tid. Jag måste panikleta upp en laddare som funkar och är ledig och sen sitta där någon timme och häcka när jag borde vara på jobbet.P PHPersson skrev:
Att ha bil för mig är frihet, flexibilitet. Nu känns det mer som förr när man inte hade bil och var tvungen att gå runt och fundera på tidtabeller i kollektivtrafiken
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det låter som att du inte riktigt viste vad du köpte när du beslutade sig för att köpa en elbil och det är ju olyckligt att inte försäljaren informerade dig om hur laddningen fungerar i praktiken.Clarken37 skrev:jag tycker det är vansinnigt störigt att jag inte alltid kan ladda 100%. Då jag har rörligt elpris vill jag ju givetvis maxa när elpriset är lågt. Då behöver jag kunna ladda 100% varje vecka.
Ingen i världen hade som sagt vilja köpa en fossilbil om den ”tog skada” av att någonsin ha mer än 80% tank eller mindre än 20%. Blir en till grej i livet att springa runt och hålla efter.
Problemet är att elbilen gör mitt liv väldigt mycket mindre flexibel. Laddningen måste alltid vara top of mind som en bensinbil aldrig är. Härom månaden hade jag drygt 50% kvar på morgonen men var tvungen att åka hem från jobbet till ett externt möte. Tid fanns inte för att sitta och häcka i 30-40 min på en ”snabbladdare” (om jag nu skulle lyckas hitta någon som funkar och inte var upptagen).
Var bara att ställa av det tekniska miraklet och boka Uber…
Alla är vi olika och jag upplever inte det du nämner som problem för mig, men för dig fungerar det uppenbarligen inte så bra. Du gör nog rätt i att byta till en bil som drivs på annat sätt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du kanske är van och fine med att detaljplanera ditt liv mer än jag är helt enkelt. Jag tycker det är jobbigt att hålla reda på en klocka som ska laddas flera gånger i veckan också.JanneJanne123 skrev:
Det låter som att du inte riktigt viste vad du köpte när du beslutade sig för att köpa en elbil och det är ju olyckligt att inte försäljaren informerade dig om hur laddningen fungerar i praktiken.
Alla är vi olika och jag upplever inte det du nämner som problem för mig, men för dig fungerar det uppenbarligen inte så bra. Du gör nog rätt i att byta till en bil som drivs på annat sätt.
Jo jag visste väldigt väl vad jag köpte. Det jag inte var helt 100% på var hur urusel prestandan är vintertid. Det var heller inget någon av de glada bilförsäljarna meddelade när jag var i den fasen. De pratade om min 40 mil vilket är totalt bullshit.
Däremot hade jag valt elbil oavsett då upplägget jag har med regeringens nya stora subventioner på elbil och straffskatter på fossilbil blir fossilbil minst 3-4 gånger dyrare. Hade det varit samma pris hade fossilbil varit en no-brainer.
Redigerat av moderator:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Fattar! Jag gissar att mitt körmönster kanske passar bättre för elbil än ditt och upplever inte att jag behöver detaljplanera så mycket. Sätter i en sladd ibland och låter Tibbers smartladdning lösa biffen. På jobbet har jag också bra möjlighet till laddning och om man laddar får man bästa parkeringsplatserna.
Jag hävdar dock inte att det är lika enkelt som att köra en icke elbil, det kräver lite mer planerande, speciellt vid långresor. Man måste tycka att det är lite kul annars blir man nog galen.
Jag hävdar dock inte att det är lika enkelt som att köra en icke elbil, det kräver lite mer planerande, speciellt vid långresor. Man måste tycka att det är lite kul annars blir man nog galen.
JanneJanne123 skrev:
Det låter som att du inte riktigt viste vad du köpte när du beslutade sig för att köpa en elbil och det är ju olyckligt att inte försäljaren informerade dig om hur laddningen fungerar i praktiken.
Tror du sätter huvudet på spiken, ”man måste tycka det är lite kul”. Det tyckte jag första åren, men inte resten av familjenJanneJanne123 skrev:
Fattar! Jag gissar att mitt körmönster kanske passar bättre för elbil än ditt och upplever inte att jag behöver detaljplanera så mycket. Sätter i en sladd ibland och låter Tibbers smartladdning lösa biffen. På jobbet har jag också bra möjlighet till laddning och om man laddar får man bästa parkeringsplatserna.
Ganska störigt när man har några % kvar. En kväll fick jag sitta och vänta på en taxichaffis i 2 timmar, och sen ladda själv 1 timme.JanneJanne123 skrev:
alltså jag hör vad du säger men vad exakt är det som är så kul? Om vi bortser från själva drivmedlet så ser jag inte vad som skulle vars roligare med att köra en Enyaq/Id4 än min gamla XC60??JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Dels tycker jag det är roligare att köra elbil rent generellt och sjukt nog så tycker jag det blir lite sport i det här med att optimera när man ska ladda osv. Jag har dock inte alls haft de problemen som du har med laddning, laddar mestadels hemma och de långresor vi har gjort har det varit som mest några minuters kö. Åker sällan längre än 40-50 mil när vi reser långt, så då räcker det att starta med 100% och sedan ett laddstopp. Har tre ungar så åka i ett sträck går ändå inte.Clarken37 skrev:Ganska störigt när man har några % kvar. En kväll fick jag sitta och vänta på en taxichaffis i 2 timmar, och sen ladda själv 1 timme.
alltså jag hör vad du säger men vad exakt är det som är så kul? Om vi bortser från själva drivmedlet så ser jag inte vad som skulle vars roligare med att köra en Enyaq/Id4 än min gamla XC60??
Sedan finns det väl ett litet miljösamvete som blir stillat också, men det är mer en positiv bieffekt.
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Jag skulle köpa den billigaste varianten av nya Tesla Model 3 med dragkrok för 533 000. Den som har bakhjulsdrift och har en räckvidd på 514 km, kanske 42-45 mil i praktiken. Fyrhjulsdrift och 10 mil längre räckvidd är nice men är det värt ytterligare 90 000?
Tesla Model 3
Eller så skulle jag vänta tills Tesla släpper den uppdaterade Model Y som sägs ska börja levereras i sommar.
Glöm inte kolla upp vilken ränta leasingbolagen har på dina olika alternativ eftersom det påverkar månadskostnaden. Och glöm inte kolla upp förmånsvärdena om du förmånsbeskattar bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tesla Model 3
Eller så skulle jag vänta tills Tesla släpper den uppdaterade Model Y som sägs ska börja levereras i sommar.
Glöm inte kolla upp vilken ränta leasingbolagen har på dina olika alternativ eftersom det påverkar månadskostnaden. Och glöm inte kolla upp förmånsvärdena om du förmånsbeskattar bilen.
Det kan vara klokt. Det är ju tydligt att även Tesla med tiden har lärt sig att bygga bilar. Som Gruffman beskriver det tydligt i videon ovan. Model S är en veritabel katastrof. Barnsjukdomar som alla riktiga biltillverkare passerade för 50 år sedan. Redan till Model 3 lyckas man tillverka en bil med hög kvalitet och få fel, vilket egentligen är rätt imponerande. När man nu uppdaterar model 3 och Y kommer det bli ytterligare bättre. Jag tror de flesta kinesiska elbilstillverkarna kommer behöva avsevärt fler generationer innan man får ordning på kvaliteten. BMW, Audi, VW börjar på en annan nivå och har ju också andra typer av problem (än handtag som blåser av osv).Per Eskilsson skrev:
90000 för fyrhjulsdrift, det är ju billigt........