7 004 läst ·
92 svar
7k läst
92 svar
Vilken dimension på elektrisk huvudkabel?
Nog löser säkringen ut, men den måste göra det inom 0,4 sekunder. Säkringar, särskilt porslinsvarianter, tål ganska hög ström under en kort tid, så man måste räkna ut hur hög kortslutningsströmmen blir (spänningen delat med kabelns impedans plus förimpedansen typ) och jämföra med ström-tid-kurvan för säkringstypen.A Antropocen skrev:
https://assets.hager.com/step-conte...SE_TECHAPP_28-04-2015_21_SMAELTSAEKRINGAR.pdf
Men med det nya komplementhuset blir det ju två hus som ska strömförsörjas. Troligt att man t.ex. lagar mat och diskar samtidigt i de båda husen. Är det då kallt väder så också värmen går för fullt blir det ganska många Amperé.A Antropocen skrev:
Vart bor du om du har så höga nätaavgifter? Enligt Eons egna prislistor skiljer det drygt 2000 kr per år mellan 16 och 20 A.A Antropocen skrev:
Jag kommer utanför diagrammets kurvor med den kortslutningsströmmen jag har räknat ut (340A). Jag har beräknat den genom att addera resistansen i fasledningen med den i jordledaren. Men om jag beräknar kortslutningsströmmen med en fiktiv jord. Dvs kortslutningsströmmen går inte genom jordledaren utan direkt till jord. Då får jag kortslutningsströmmen till hälften, dvs 170 A. Då får jag att med kurvan för 16A säkring att den skall lösa efter 0,025 sekunder. Har jag gjort något fel?useless skrev:
Nog löser säkringen ut, men den måste göra det inom 0,4 sekunder. Säkringar, särskilt porslinsvarianter, tål ganska hög ström under en kort tid, så man måste räkna ut hur hög kortslutningsströmmen blir (spänningen delat med kabelns impedans plus förimpedansen typ) och jämföra med ström-tid-kurvan för säkringstypen.
[länk]
Jag ringde Eon för ungefär ett år sedan och fick då det priset. Fritidshuset ligger i Blekinge. Nu har jag också kollat i aktuell prislista. Det skiljer 6780 kr mellan 16 A och 20 A enligt den senaste prislistan. Att det är så pass mycket beror på att min förbrukning är bara drygt 1000kW/år och kommer därför under gränsen på 8000kW/år. Dessutom höjer de snart elnätsavgifterna igen.useless skrev:
Redigerat:
useless skrev:
Det stämmer att det blir två hus. När det finns folk i komplementhuset kommer det att snedbelasta nätet mer än det görs i det gamla huset. Där har jag en 30-liters varmvattenberedare som är trefas och den dra bara drygt 3 A per fas. Spisen på samma sätt. Den går också på 3 faser. På vintern behöver jag bara ha på elvärmen någon timme med 200-400 W. Braskaminen värmer i princip hela huset.J Josth skrev:
Att köpa en 6kvadrat kabel är en ganska billig försäkring. Vem vet, nuvarande eller nästa ägare kanske vill köra nån tung maskin, koppla in ett spabad, bastu eller en laddstolpe till bil, då blir 2.5 kvadrat plötsligt lite klent.
Vi är här vanligtvis inte 15 nov till 15 april. Vi har sommarvatten 15 april till 15 okt. När jag är här utanför den tiden så har jag vattendunkar med mig. Jag gör av med ungefär 25 L rent vatten/vecka. Därtill har jag orent vatten i egen brunn och i östersjön. Vi kommer inte att gå över 8000 kW/år.J Josth skrev:
Det blir inte spänningsfallet som blir dimensionerande för denna 47 m långa ledning utan frånkopplingstiden.
Då det är en huvudledning kan man tillåta frånkopplingstider upp till 5 sekunder för alla kretsar (411.3.2.3 i elinstallationsreglerna)
Så det går inte att ge något svar utan att beräkna detta och då behövs mer uppgifter som impedans för jordfelsström och vilket typ av skydd som väljs i mätarskåpet.
Då det är en huvudledning kan man tillåta frånkopplingstider upp till 5 sekunder för alla kretsar (411.3.2.3 i elinstallationsreglerna)
Så det går inte att ge något svar utan att beräkna detta och då behövs mer uppgifter som impedans för jordfelsström och vilket typ av skydd som väljs i mätarskåpet.
Nästa ägare är med största sannolikhet våra barn. Det är möjligt att de vill koppla in en elbil och då behövs kanske högre säkring. Övriga förbrukningar är inte aktuella. Badar gör de i östersjön. Vedeldad bastu finns i komplementhuset.B BSOD skrev:
Jag har tänkt ha 13 A automatsäkringar och jordfelsbrytare i centralen. I mätarskåpet finns 16 A smältsäkringar. Hur beräknar man impedansen för jordfelsströmmen? Är det inte impedansen i fasledaren + impedansen i jordledaren, med viss kompensation för impedansen i nätleverantörens utrustning?A avh67f skrev:Det blir inte spänningsfallet som blir dimensionerande för denna 47 m långa ledning utan frånkopplingstiden.
Det bästa är att be nätägaren om uppgifter för impedanser och kortslutningsströmmar vid mätarskåpet.
Det näst bästa är att mäta upp det med en installationsprovare. Man får då en ögonblicksbild som egentligen inte ska användas för ledningsdimensionering utan bara kontroll av den slutgiltiga installationen men som ofta tjänstgör som nödlösning eller vad man ska kalla det för dimensionering.
Ja du är på rätt spår där. Impedans i fas och skyddsledare hela vägen fram och tillbaka genom transformatorn. För lägsta jordfelsström lägger man även på en kompensation för att spänningen inte alltid är 230 V och beräknar ledningarna vid max temperatur.
Det näst bästa är att mäta upp det med en installationsprovare. Man får då en ögonblicksbild som egentligen inte ska användas för ledningsdimensionering utan bara kontroll av den slutgiltiga installationen men som ofta tjänstgör som nödlösning eller vad man ska kalla det för dimensionering.
Ja du är på rätt spår där. Impedans i fas och skyddsledare hela vägen fram och tillbaka genom transformatorn. För lägsta jordfelsström lägger man även på en kompensation för att spänningen inte alltid är 230 V och beräknar ledningarna vid max temperatur.
Redigerat:
Jag hade också använt N1XV 5g6 Du hade själv räknat på spänningsfallet till 4,4 V vid 5G2,5
ock det kan bli ett irriterande problem med induktionshäll den reglerar effekten om/off flera ggr i sekunden ock det skapar ett flimmer särskillt i LED-spottar.
Jag var ute för det för ett antal år sedan nybyggt fritidshus för uthyrning, tidigsre fanns det en liten stuga som vattenskadades och fick rivas. Det nya huset hade extra allt Värmepump Elelement Elgolvvärme i hall och badrum!
Första hyresgästen kommer om någon dag. Vid testning av huset blinkade all belysning otroligt mycket! Lite panik.
Ny kabel fick bytas snabbt på en dag 350m 5G16 fixade blinkandet.
Så tveka inte välj 5G6 , plötsligt vill man ladda elbilen vid stugan.
Ock som nämnts anslut direkt efter elmätaren.
ock det kan bli ett irriterande problem med induktionshäll den reglerar effekten om/off flera ggr i sekunden ock det skapar ett flimmer särskillt i LED-spottar.
Jag var ute för det för ett antal år sedan nybyggt fritidshus för uthyrning, tidigsre fanns det en liten stuga som vattenskadades och fick rivas. Det nya huset hade extra allt Värmepump Elelement Elgolvvärme i hall och badrum!
Första hyresgästen kommer om någon dag. Vid testning av huset blinkade all belysning otroligt mycket! Lite panik.
Ny kabel fick bytas snabbt på en dag 350m 5G16 fixade blinkandet.
Så tveka inte välj 5G6 , plötsligt vill man ladda elbilen vid stugan.
Ock som nämnts anslut direkt efter elmätaren.
Redigerat:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Här är det väl lämpligt att mäta upp förimpedansen med vattenkokarmetoden om man inte får ut den från leverantören eller har en installationsprovare?
https://www.byggahus.se/forum/threa...nsen-med-en-vattenkokare.262384/#post-2305383
https://www.byggahus.se/forum/threa...nsen-med-en-vattenkokare.262384/#post-2305383