8 041 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Vilken avfuktare för krypgrunden?
Ja, man kan se limmet på bilden ovan. Bra silvertejp eller gaffa borde funka bra för att skarva platsen, ligger ändå med en bit överlapp. Frågan om den skulle fästa mot typ mina ytterväggar?sysmali skrev:
Sen kan man fundera på hur högt man ska dra plasten, första raden betong block är under mark och kan säkert leda in en del fukt.
Alltså , jag är så tacksam för alla svar och diskussion! 🙏 Vilken kunskapsbank !!!
skickar bilder som Anticimex har gjort på besiktning.
Ska jag ha Woods så måste jag placera den centralt och kolla några gånger under året.
Det är lågt och läskigt att krypa där 😅
Dessutom plasten är inte i bra skick , som jag definitivt inte klarar att sätta fast själv i sånt utrymme.
Jag är riktigt kluven !
skickar bilder som Anticimex har gjort på besiktning.
Ska jag ha Woods så måste jag placera den centralt och kolla några gånger under året.
Det är lågt och läskigt att krypa där 😅
Dessutom plasten är inte i bra skick , som jag definitivt inte klarar att sätta fast själv i sånt utrymme.
Jag är riktigt kluven !
Bilderna är inte så bra... Men rent spontant tycker inte jag det verkar sämre än vilken annan fungerande krypgrund som helst. Att sätta in en avfuktare är det sista man gör när alla andra billiga passiva åtgärder inte fungerar.
Och A och O innan man börjar är att ta reda på om det verkligen är något problem över huvud taget. Därför bör du skaffa ett par loggande fukt-/temperaturmätare och låta dom mäta ett år innan du kan dra några slutsatser om lämpliga åtgärder (grunden kommer inte ruttna bort för att du har lite is i magen).
Anticimex räknar tyvärr med att man får panik efter att ha läst protokollet så man tackar ja till "erbjudandet" om en avfuktare för 30 000:- som kostar 8 000:- i valfri butik...
Och A och O innan man börjar är att ta reda på om det verkligen är något problem över huvud taget. Därför bör du skaffa ett par loggande fukt-/temperaturmätare och låta dom mäta ett år innan du kan dra några slutsatser om lämpliga åtgärder (grunden kommer inte ruttna bort för att du har lite is i magen).
Anticimex räknar tyvärr med att man får panik efter att ha läst protokollet så man tackar ja till "erbjudandet" om en avfuktare för 30 000:- som kostar 8 000:- i valfri butik...
Redigerat:
Tack !useless skrev:
Bilderna är inte så bra... Men rent spontant tycker inte jag det verkar sämre än vilken annan fungerande krypgrund som helst. Att sätta in en avfuktare är det sista man gör nät alla andra billiga passiva åtgärder inte fungerar.
Och A och O innan man börjar är att ta reda på om det verkligen är något problem över huvud taget. Därför bör du skaffa ett par loggande fukt-/temperaturmätare och låta dom mäta ett år innan du kan dra några slutsatser om lämpliga åtgärder (grunden kommer inte ruttna bort för att du har lite is i magen).
Anticimex räknar tyvärr med att man får panik efter att ha läst protokollet så man tackar ja till "erbjudandet" om en avfuktare för 30 000:- som kostar 8 000:- i valfri butik...
I mitt förra (par)hus lejde jag bort jobbet att plasta marken, täta ventilerna och montera en absorptionsavfuktare. Ca 150 m² krypgrund. Det kostade ca 35 000 kr för 15 år sedan. Avfuktaren drog ca 500 kWh/år när den fungerade. Vid ett tillfälle var det något som pajade, då gick den kontinuerligt i flera månader utan att avfukta. Installatören fixade avfuktaren utan kostnad, men elen fick jag stå för själv.
En positiv bieffekt av installationen var att kalldraget vid golvluckan försvann.
I mitt nuvarande hus installerade jag en Acetec absorptionsavfuktare på egen hand när jag flyttade in för ca 10 år sedan. Ca 100 m² krypgrund. Den har en liten display på boendeplanet som visar driftstatus och aktuell luftfuktighet, det är bra. Kostade typ 15 000 kr och drog också ungefär 500 kWh/år. Tyckte det var mycket el, så jag skaffade en Woods för 5 000 kr för några år sedan, där jag ställt hygrostaten något lägre än Acetecen. Sedan dess går Acetecen i princip aldrig. Har inte järnkoll på elanvändningen längre, men är övertygad om att den är lägre än tidigare.
Förmodligen är min krypgrund så pass torr från början att jag aldrig skulle ha behövt skaffa någon avfuktare - men nu har jag åtminstone koll på fukthalten och behöver inte oroa mig. Som flera andra skrivit är det viktigaste en bra plastning av marken så att markfukten inte kommer upp, samt att ha en övervakning med hygrometer så man märker ifall det ändå är eller blir ett problem.
En positiv bieffekt av installationen var att kalldraget vid golvluckan försvann.
I mitt nuvarande hus installerade jag en Acetec absorptionsavfuktare på egen hand när jag flyttade in för ca 10 år sedan. Ca 100 m² krypgrund. Den har en liten display på boendeplanet som visar driftstatus och aktuell luftfuktighet, det är bra. Kostade typ 15 000 kr och drog också ungefär 500 kWh/år. Tyckte det var mycket el, så jag skaffade en Woods för 5 000 kr för några år sedan, där jag ställt hygrostaten något lägre än Acetecen. Sedan dess går Acetecen i princip aldrig. Har inte järnkoll på elanvändningen längre, men är övertygad om att den är lägre än tidigare.
Förmodligen är min krypgrund så pass torr från början att jag aldrig skulle ha behövt skaffa någon avfuktare - men nu har jag åtminstone koll på fukthalten och behöver inte oroa mig. Som flera andra skrivit är det viktigaste en bra plastning av marken så att markfukten inte kommer upp, samt att ha en övervakning med hygrometer så man märker ifall det ändå är eller blir ett problem.
Tack 🙏P Per L skrev:I mitt förra (par)hus lejde jag bort jobbet att plasta marken, täta ventilerna och montera en absorptionsavfuktare. Ca 150 m² krypgrund. Det kostade ca 35 000 kr för 15 år sedan. Avfuktaren drog ca 500 kWh/år när den fungerade. Vid ett tillfälle var det något som pajade, då gick den kontinuerligt i flera månader utan att avfukta. Installatören fixade avfuktaren utan kostnad, men elen fick jag stå för själv.
En positiv bieffekt av installationen var att kalldraget vid golvluckan försvann.
I mitt nuvarande hus installerade jag en Acetec absorptionsavfuktare på egen hand när jag flyttade in för ca 10 år sedan. Ca 100 m² krypgrund. Den har en liten display på boendeplanet som visar driftstatus och aktuell luftfuktighet, det är bra. Kostade typ 15 000 kr och drog också ungefär 500 kWh/år. Tyckte det var mycket el, så jag skaffade en Woods för 5 000 kr för några år sedan, där jag ställt hygrostaten något lägre än Acetecen. Sedan dess går Acetecen i princip aldrig. Har inte järnkoll på elanvändningen längre, men är övertygad om att den är lägre än tidigare.
Förmodligen är min krypgrund så pass torr från början att jag aldrig skulle ha behövt skaffa någon avfuktare - men nu har jag åtminstone koll på fukthalten och behöver inte oroa mig. Som flera andra skrivit är det viktigaste en bra plastning av marken så att markfukten inte kommer upp, samt att ha en övervakning med hygrometer så man märker ifall det ändå är eller blir ett problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


