A Achren57 skrev:
Vår kåk är byggd - 92, enplanshus med krypgrund.
Jag täta alla ventilationshål till krypgrunden och köpte sedan en Woods avfuktare, håller nu ca 50 - 55 % fukthalt.
Kostade ca 6500 kr.
Tack ! Det verkar att många har löst det på det sättet 🙏

• Gilla
Matte60
  • Laddar…
Bromba Bromba skrev:
Tack ! Det verkar att många har löst det på det sättet 🙏
Börja, som sagt var, med att täta ordentligt mot marken. Det är ändå nödvändigt om du mot all förmodan även skulle behöva en avfuktare.

En annan bra grej är att skaffa en fukt-/temperaturmätare med någon form av minne och 2-3 mätpunkter så man kan hålla koll på hur RH varierar över året (och med olika eventuella åtgärder).

• Gilla
Matte60 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Börja, som sagt var, med att täta ordentligt mot marken. Det är ändå nödvändigt om du mot all förmodan även skulle behöva en avfuktare.

En annan bra grej är att skaffa en fukt-/temperaturmätare med någon form av minne och 2-3 mätpunkter så man kan hålla koll på hur RH varierar över året (och med olika eventuella åtgärder).
Tack ! Ja, precis, folie måste fixas oavsett.

A Achren57 skrev:
Jag täta alla ventilationshål till krypgrunden och köpte sedan en Woods avfuktare, håller nu ca 50 - 55 % fukthalt.
Kostade ca 6500 kr.
Hur mycket el drar din Woods?

A Achren57 skrev:
Kostade ca 6500 kr.
Hur mycket el drar din Woods?
Bromba Bromba skrev:
Hej,
jag hade Anticimex besiktning som ingår i Folksam försäkring.
Det börjar komma lite för mycket fukt i krypgrunden och börjar på mögel ( svagt )
Fick offert på 84 000 kr innan RUT avdrag
Känns lite mycket.
Vad har ni för avfuktare ?
Lite panik fick jag när jag fick höra priset !
har Anticimex avfuktare här. Men den drar mycket el. Så kör den bara några timmar vid behov. Tror mer på en elsnål woods

• Gilla
Bromba
  • Laddar…
M Matte60 skrev:
har Anticimex avfuktare här. Men den drar mycket el. Så kör den bara några timmar vid behov. Tror mer på en elsnål woods
Vad är det för fabrikat och modell på den du har?

• Gilla
Bromba
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på den du har?
Det är en CTR 300TT. den är över 10år gammal...nyare drar nog mindre el..
har 3 mätpunkter och display uppe i huset..så har koll på fukten när den går över 70% kör jag lite avfuktare.
jag skulle inte lita på Anticimex. utan låta nån annan kolla fukten...nån som helst inte säljer avfuktare.
hur många % sa Anticimex att du hade?

• Gilla
Saturnushuset
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Kolla runt lite vad en avfuktare kostar tex här: [länk]
Varför ska jag göra det? Jag behöver ingen avfuktare. 🤔

En avfuktare behöver man hålla koll på. Se till att det finns en möjlighet att ordna ett larm om något skulle fela.

M Matte60 skrev:
Det är en CTR 300TT. den är över 10år gammal...nyare drar nog mindre el..
har 3 mätpunkter och display uppe i huset..så har koll på fukten när den går över 70% kör jag lite avfuktare.
jag skulle inte lita på Anticimex. utan låta nån annan kolla fukten...nån som helst inte säljer avfuktare.
hur många % sa Anticimex att du hade?
De sa inte i procent , man skulle gärna vilja veta det faktiskt.

useless useless skrev:
Gör ingenting. Anticimex är kända för att lura på folk överprisade avfuktare som inte behövs.
?????

B Bullen29 skrev:
?????
!!!!!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Denna funkar mycket bra.
Fukten som samlas i en granulat- platta gör sig avfuktaren av med via frånluften typ var 10 minut när den är igång. Alltså inget vatten som ska ledas bort.
Om den ska vara igång styrs av fuktnivån.
Min går sällan först när rf överskrider inställd fuktnivå. I mitt fall 70 %.

Simpel kontrolldisplay inomhus via
kabel.

Utmärkt support! Avfuktaren Acetec EvoDry PD med slang, ventiler och enkel kontrolldisplay. Anpassad för krypgrund, torpargrund, och kallvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Hybro skrev:
Denna funkar mycket bra.
Fukten som samlas i en granulat- platta gör sig avfuktaren av med via frånluften typ var 10 minut när den är igång. Alltså inget vatten som ska ledas bort.
Om den ska vara igång styrs av fuktnivån.
Min går sällan.

Simpel kontrolldisplay inomhus via
kabel.

Utmärkt support![bild]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.