607 läst ·
10 svar
607 läst
10 svar
Vilken kabel för Corroventa avfuktare?
Hej, har en Corroventa avfuktare i krypgrunden som behöver anslutas till elcentralen. Vilken kabel skall jag köpa? Det gäller denna avfuktare https://www.lfs-web.se/produkt/avfuktare-corroventa-ctr-std-tt/
Tänkte dra kabeln och sedan givetvis låta elektriker sköta anslutningen.
Mvh
Tänkte dra kabeln och sedan givetvis låta elektriker sköta anslutningen.
Mvh
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En EQQ/EXQ 3G1,5 blir bra och sedan ett uttag. Varför ska du leja in en elektriker för att koppla in? Det är lika "olagligt" att koppla in som att dra kabel och uttaget.
Dessutom är troligen inte så lätt att få en elektriker "som bara ska koppla in", att koppla in nått som man vet att en hempulare sysslat med är knappast något man längtar efter. Dessutom har elektrikern troligen en "grundavgift" som i princip räcker för hela jobbet.
Dessutom är troligen inte så lätt att få en elektriker "som bara ska koppla in", att koppla in nått som man vet att en hempulare sysslat med är knappast något man längtar efter. Dessutom har elektrikern troligen en "grundavgift" som i princip räcker för hela jobbet.
Okey, jag trodde inte man fick ansluta till elcentralen själv. Men Ok.E elmont skrev:En EQQ/EXQ 3G1,5 blir bra och sedan ett uttag. Varför ska du leja in en elektriker för att koppla in? Det är lika "olagligt" att koppla in som att dra kabel och uttaget.
Dessutom är troligen inte så lätt att få en elektriker "som bara ska koppla in", att koppla in nått som man vet att en hempulare sysslat med är knappast något man längtar efter. Dessutom har elektrikern troligen en "grundavgift" som i princip räcker för hela jobbet.
Redigerat:
Nej, det får du inte heller som lekman, men det är å andra sidan inte mer förbjudet än att dra kabeln. Däremot kan man ju känna att man behärskar vissa moment än andra så av det skälet kanske man vill avstå att koppla i centralen.S svenil01 skrev:
Jag trodde faktiskt det var tillåtet att dra kabel som lekman! Tack för upplysningen.A alfista skrev:
Ordet lekman är numera borttaget och ersatts med ordinär person.S svenil01 skrev:
https://electropedia.org/iev/iev.nsf/display?openform&ievref=826-18-03
Ordet lekman är väl inte kopplat till endast elinstallationer, så det spelar ingen roll vad IEC tycker.
Lekman (av grekiskans λαϊκός, laikos, "som tillhör folket") avser en inom kunskapsområdet oskolad person, ungefär synonymt med amatör. Ur Wikipedia.
Lekman (av grekiskans λαϊκός, laikos, "som tillhör folket") avser en inom kunskapsområdet oskolad person, ungefär synonymt med amatör. Ur Wikipedia.
Närmsta vägguttag är två rum bort. Så just nu är det en provisorisk lösning med lång förlängningskabel genom dörröppning. Tänkte därför att en fast installation med kabel längs med/genom vägg skulle vara en bättre lösning.J jonaserik skrev:
Det är en bra tanke med ett vägguttag under, men hur kommer man dit med en kabel och hur är den kunskap om hur en sådan dras, samt att man måste veta vad man gör och där uttalar jag mig inte om. Har du tur så finns ett extra rör från centralen ner i grunden, men inget givet.S svenil01 skrev:
EDIT Naturligtvis ska det vara en kabel som är godkänd för montaget och inte någon typ av lampsladd eller skarvkabel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
