En EQQ/EXQ 3G1,5 blir bra och sedan ett uttag. Varför ska du leja in en elektriker för att koppla in? Det är lika "olagligt" att koppla in som att dra kabel och uttaget.
Dessutom är troligen inte så lätt att få en elektriker "som bara ska koppla in", att koppla in nått som man vet att en hempulare sysslat med är knappast något man längtar efter. Dessutom har elektrikern troligen en "grundavgift" som i princip räcker för hela jobbet.
 
E elmont skrev:
En EQQ/EXQ 3G1,5 blir bra och sedan ett uttag. Varför ska du leja in en elektriker för att koppla in? Det är lika "olagligt" att koppla in som att dra kabel och uttaget.
Dessutom är troligen inte så lätt att få en elektriker "som bara ska koppla in", att koppla in nått som man vet att en hempulare sysslat med är knappast något man längtar efter. Dessutom har elektrikern troligen en "grundavgift" som i princip räcker för hela jobbet.
Okey, jag trodde inte man fick ansluta till elcentralen själv. Men Ok.
 
Redigerat:
S svenil01 skrev:
Okey, jag trodde inte man fick ansluta till elcentralen själv.
Nej, det får du inte heller som lekman, men det är å andra sidan inte mer förbjudet än att dra kabeln. Däremot kan man ju känna att man behärskar vissa moment än andra så av det skälet kanske man vill avstå att koppla i centralen.
 
A alfista skrev:
Nej, det får du inte heller som lekman, men det är å andra sidan inte mer förbjudet än att dra kabeln. Däremot kan man ju känna att man behärskar vissa moment än andra så av det skälet kanske man vill avstå att koppla i centralen.
Jag trodde faktiskt det var tillåtet att dra kabel som lekman! Tack för upplysningen.
 
A
S svenil01 skrev:
Okey, jag trodde inte man fick ansluta till elcentralen själv. Men Ok.
Om du tolkade det jag skrev som att det var ok att koppla så kanske du ska läsa det en gång till 😉
 
Ordet lekman är väl inte kopplat till endast elinstallationer, så det spelar ingen roll vad IEC tycker.
Lekman (av grekiskans λαϊκός, laikos, "som tillhör folket") avser en inom kunskapsområdet oskolad person, ungefär synonymt med amatör. Ur Wikipedia.
 
En avfuktare ansluts med stickpropp till ett vägguttag mest och är bäst i framtiden, kanske inte en del. Det är mellan centralen och ett väggutag som det är lite problem med det som kallas att vara aukturiserad på el.
 
J jonaserik skrev:
En avfuktare ansluts med stickpropp till ett vägguttag mest och är bäst i framtiden, kanske inte en del. Det är mellan centralen och ett väggutag som det är lite problem med det som kallas att vara aukturiserad på el.
Närmsta vägguttag är två rum bort. Så just nu är det en provisorisk lösning med lång förlängningskabel genom dörröppning. Tänkte därför att en fast installation med kabel längs med/genom vägg skulle vara en bättre lösning.
 
S svenil01 skrev:
Närmsta vägguttag är två rum bort. Så just nu är det en provisorisk lösning med lång förlängningskabel genom dörröppning. Tänkte därför att en fast installation med kabel längs med/genom vägg skulle vara en bättre lösning.
Det är en bra tanke med ett vägguttag under, men hur kommer man dit med en kabel och hur är den kunskap om hur en sådan dras, samt att man måste veta vad man gör och där uttalar jag mig inte om. Har du tur så finns ett extra rör från centralen ner i grunden, men inget givet.

EDIT Naturligtvis ska det vara en kabel som är godkänd för montaget och inte någon typ av lampsladd eller skarvkabel.
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.