Jorden är band+fläta

Tack, då ska jag koppla ihop band och fläta, som tillsammans bildar jorden alltså?
Min elektriker är på semester men på telefon sa han samma sak, om jag inte minns fel.

Ps han kommer att dubbelkolla mitt förberedande arbete när han kommer hem, men jag vill gärna göra rätt från början oavsett ;)

En fråga till: Kabeln ska gå in i en kopplingsdosa, därifrån till en armatur, sedan vidare till nästa kopplingsdosa. Kopplar ihop alla ledare med Wago, men jag antar att det inte är så lämpligt att göra det med jordkabeln i detta fall pga dess utformning.
Tips på någon sockelbit eller liknande som kan användas? Jorden ska fördelas mellan 3 ställen: inkommande, armatur, utgående.

tommib
Wagon 221 fungerar utmärkt även för den koncentriska ledaren i en EKKJ. Däremot ska du inte använda Wago 771/2771. Annars är klassisk ubåt ett vettigt val.

Det kan vara svårt att ansluta just jorden från EKKJ på en anslutningsplint i en armatur, särskilt om den är av snabbanslutningstyp. Då kan man gå emellan med en liten bit gulgrön EK.

Ett fall då Torix är ett bra alternativ till att koppla ihop jordarna med.
Torix är alldeles utmärkt att koppla med MEN är lite "svåranvänd" för den ovane.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.