235 läst ·
3 svar
235 läst
3 svar
Bygger till eluppvärmd stuga med 100kvm, vilken sorts ny pump? vent?
Bor i en tillägsisolerad stuga på 90 kvm där vi även bytt fönster och allt. Har en LLVP och elgolvärme i nyrenoverat tvättstuga och badrum. Har idag en vanlig varmvattenberedare nibe compact 200. Har fönsterventilen, våtrumströsklar och två paxfläktar som jag ställt in flödet så att rätt mängd dåligt luft lämnar huset. förbrukar 9000kwh per år.
Nu ska vi bygga till stugan med ca 100kvm några steg upp. Det blir platta på mark med vattenburen golvvärme.
Jag funderar nu på vilken sorts pump vi ska välja, Frånlufts med FTX och koppla ihop med befintliga stugan (kommer åt vinden bra) Eller luft/vatten med enklare vetilation? Och alla varianter där imellan... Sen handlar det såklart lite om pengar också. Totalt blir boytan 180kvm
Jag har gjort några skisser jag slänger med.
Vad tror ni?
Nu ska vi bygga till stugan med ca 100kvm några steg upp. Det blir platta på mark med vattenburen golvvärme.
Jag funderar nu på vilken sorts pump vi ska välja, Frånlufts med FTX och koppla ihop med befintliga stugan (kommer åt vinden bra) Eller luft/vatten med enklare vetilation? Och alla varianter där imellan... Sen handlar det såklart lite om pengar också. Totalt blir boytan 180kvm
Jag har gjort några skisser jag slänger med.
Vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden