Förstår inte varför man inte bara kan betala en elektriker för att utföra jobbet. Du betalar för kompetens. 1500kr är piss i sjön jämfört med vad allt annat kostar idag.

ställa alla dessa frågor för att sedan göra dragningen själv och skulle något hända ”vilket vi får hoppas att det inte gör” ja då är det på dina händer.

Men det är inte värt 1500kr eller hur?
:thinking:
 
Mikael_L
S sebastiannielsen skrev:
Hur kunde det bli så? Hade kund/beställare köpt elementet o bett elektrikern koppla in det då?

För jag kan inte se att elektrikern har ansvar för att en elprodukt är rättkopplad internt. Köper elektrikern ett måndagsexemplar-vägguttag från ahsells där L-plinten internt är kopplat till jordblecket pga någon slarver på fabriken så är det ju tillverkaren som brustit i sin QA och CE-ansvar och inget som elektrikern kan lastas för.

Däremot om kund ger elektrikern ett uttag o säger "koppla in detta" så kan kunden modifierat uttaget, således elektrikerns ansvar.
Elektrikern som kopplade in radiatorn fälldes, böter och villkorligt läste jag i någon tidningsnotis.
Vållande till annans död.
Var väl försumlig och utförde inte de kontroller som borde gjorts, en kontinuitetsmätning hade förhindrat detta.
Sparade 1 minut den dagen, fick livstidsågren istället - jag vet hur mycket jag skulle ångra mig.

Såvitt jag uppfattat saker och ting så gick behörig elinstallatör på firman fri.
 
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Jag tycker inte att du ska koppla något uttag eller något annat. Du verkar inte ha nödvändig kompetens för el jobb. Ta kostnaden och anlita en elektriker för dig och din familjs säkerhet. Jo jag har behörighet.
 
Inga garantier gäller för tvättmaskinen om man klipper kabeln!
Är det en gammal maskin spelar det ju ingen roll, men om det är en ny så monterar man ett enfasuttag och sätter en lös jordfelsbrytare om det inte finns en fungerande till uttaget. Behärskar man inte detta själv anlitar man elektriker.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elektrikern som kopplade in radiatorn fälldes, böter och villkorligt läste jag i någon tidningsnotis.
Vållande till annans död.
Var väl försumlig och utförde inte de kontroller som borde gjorts, en kontinuitetsmätning hade förhindrat detta.
Sparade 1 minut den dagen, fick livstidsågren istället - jag vet hur mycket jag skulle ångra mig.

Såvitt jag uppfattat saker och ting så gick behörig elinstallatör på firman fri.
Kontinuitetsmätning tillvad? En lackad yta? Om det nu var som det beskrivits i tråden.
 
Mikael_L
Agge87 Agge87 skrev:
Förstår inte varför man inte bara kan betala en elektriker för att utföra jobbet. Du betalar för kompetens. 1500kr är piss i sjön jämfört med vad allt annat kostar idag.

ställa alla dessa frågor för att sedan göra dragningen själv och skulle något hända ”vilket vi får hoppas att det inte gör” ja då är det på dina händer.

Men det är inte värt 1500kr eller hur?
:thinking:
Arbetet är lätt, de som inte har bara tummar på händerna och i övrigt ett öppet sinne och utan alltför stor överskattning av egen förmåga skulle fixa det fint tillsammans med hjälp från forumet.
Lite verktyg och en multimeter är väl det enda som behövs.

Men i början av tråden blev vi oroliga, det fanns tendenser till att det kunde bli hur många fel som helst.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Kontinuitetsmätning tillvad? En lackad yta? Om det nu var som det beskrivits i tråden.
Det ställe som den lilla grabben kom åt hade funkar bra att mäta mot.

Alltså ... jag får alltid det där problemet, men det finns alltid någon skruv eller så någonstans att mäta mot.
Jag har inte misslyckats någon gång än, och har inte behövt skrapa bort färg.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Arbetet är lätt, de som inte har bara tummar på händerna och i övrigt ett öppet sinne och utan alltför stor överskattning av egen förmåga skulle fixa det fint tillsammans med hjälp från forumet.
Lite verktyg och en multimeter är väl det enda som behövs.

Men i början av tråden blev vi oroliga, det fanns tendenser till att det kunde bli hur många fel som helst.
Kopplingen är lätt för oss absolut. Men efter att ha läst mer än halva inläggen så börjar jag klia mig på skallen och undra ”är han kapabel till att göra fel även om man säger hur det ska gå till”
 
Mikael_L
Andwin1 Andwin1 skrev:
Inga garantier gäller för tvättmaskinen om man klipper kabeln!
Är det en gammal maskin spelar det ju ingen roll, men om det är en ny så monterar man ett enfasuttag och sätter en lös jordfelsbrytare om det inte finns en fungerande till uttaget. Behärskar man inte detta själv anlitar man elektriker.
Sluta och sprid sån dynga.
Det är ingen garanti som upphör!
 
  • Gilla
ptlf och 6 till
  • Laddar…
Fråga tvättmaskinstillverkarna.
 
Mikael_L
Andwin1 Andwin1 skrev:
Fråga tvättmaskinstillverkarna.
Varför då?
Jag vet ju att det är så.

Det är nog du som skulle ta och fråga.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
De kommer inte att säga att du ska klippa sv kontakten. Men de kan inte neka garanti åtgärder så länge du inte orsakat felet. Du kan med andra ord inte reklamera den bortklippta kontakten, men resten av maskinen behåller garantin.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Som du själv skriver: Om jag slutat svara så är det för att det inte är lönt längre.
 
S sebastiannielsen skrev:
Hur kunde det bli så? Hade kund/beställare köpt elementet o bett elektrikern koppla in det då?

För jag kan inte se att elektrikern har ansvar för att en elprodukt är rättkopplad internt. Köper elektrikern ett måndagsexemplar-vägguttag från ahsells där L-plinten internt är kopplat till jordblecket pga någon slarver på fabriken så är det ju tillverkaren som brustit i sin QA och CE-ansvar och inget som elektrikern kan lastas för.

Däremot om kund ger elektrikern ett uttag o säger "koppla in detta" så kan kunden modifierat uttaget, således elektrikerns ansvar.
Men elektrikern måste rimligen göra en kontroll av installationen så att allt grundläggande är som det ska. Även om tex en radiator är felkopplad internt så ska slutkontrollen visa på detta och installationen underkännas - göras om med korrekta prylar.

Så i min bok ska elektrikern lastas för att inte ha slutfört installationen med en kontroll av det grundläggande. Det är för övrigt samma protokoll som jag kör efter själv, även om jag inte är certifierad elektriker. Alltid kolla så det blev rätt, mäta, inga undantag.
 
Mikael_L
Andwin1 Andwin1 skrev:
Fråga tvättmaskinstillverkarna.
Du skriver iofs garantier.
Garanti är ett civilrättsligt avtal mellan säljare och köpare, som är ett komplement till reklamationsrätten.
Vad garantin gäller och inte gäller framgår av avtalet, och står det där att garantin upphör om stickproppen klipps så blir det så.
(Men jag kommer inte försöka hitta ett sådant garantiavtal, det får du göra själv).

Skulle det vara så, så har man som köpare bara reklamationsrätten kvar, och den stipulerar att den gäller ursprungliga fel på varan.
Och ett ursprungligt fel på varan fanns alltså redan när stickproppen fanns, och det felet ska då ersättas.
Lagen är helt tydlig här.

Reklamationsrätten äventyras ej av att man klipper stickproppen.
Vad gäller ev garanti som säljaren utställt får man väl kolla garantivillkoren helt enkelt.
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.