H Harald Blåtumme skrev:
Men elektrikern måste rimligen göra en kontroll av installationen så att allt grundläggande är som det ska. Även om tex en radiator är felkopplad internt så ska slutkontrollen visa på detta och installationen underkännas - göras om med korrekta prylar.

Så i min bok ska elektrikern lastas för att inte ha slutfört installationen med en kontroll av det grundläggande. Det är för övrigt samma protokoll som jag kör efter själv, även om jag inte är certifierad elektriker. Alltid kolla så det blev rätt, mäta, inga undantag.
Självklart skall elektrikern göra kontroller vid installationen, så att även trasig/felaktig materiel upptäcks. Så att elektrikern dömdes verkar vettigt. Däremot så borde ju även någon ansvarfig hos tillverkaren/importören dömts. OM fabriken gör de slutkontroller av produkterna som de är skyldiga att göra så skulle inte det felaktiga elementet kommit ut.
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Agge87 Agge87 skrev:
Förstår inte varför man inte bara kan betala en elektriker för att utföra jobbet. Du betalar för kompetens. 1500kr är piss i sjön jämfört med vad allt annat kostar idag.

ställa alla dessa frågor för att sedan göra dragningen själv och skulle något hända ”vilket vi får hoppas att det inte gör” ja då är det på dina händer.

Men det är inte värt 1500kr eller hur?
:thinking:
Jag tycker att det är väldigt mycket pengar för lite jobb. Eller som Amerikanarna säger -lite pang för pengarna. För tio minuters elektrikerjobb behöver TS (?) jobba 10 timmar! Piss i sjön, säger du? Jo tjenare. Vilken värld lever du i?
Sedan är det där med hitta en elektriker som 1. Jobbar hos privatpersoner.
2. Tar småjobb.
3. Har tid före nästa årtusende.
4.....

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elektrikern som kopplade in radiatorn fälldes, böter och villkorligt läste jag i någon tidningsnotis.
Vållande till annans död.
Var väl försumlig och utförde inte de kontroller som borde gjorts, en kontinuitetsmätning hade förhindrat detta.
Sparade 1 minut den dagen, fick livstidsågren istället - jag vet hur mycket jag skulle ångra mig.

Såvitt jag uppfattat saker och ting så gick behörig elinstallatör på firman fri.
Vad hände med fabrikanten av det felkopplade elementet?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vad hände med källhänvisning till den här fruktansvärda historien med 8-åringen som förolyckades pga elfel i en radiator?
 
P
U umit1990 skrev:
Har kollat med en elektriker i Göteborg, ca 800kr start avgift och ca 800 i timmen.
Kommer landa på ca 1500kr för att mata in 3 sladdar i dosan
Eftersom du i princip inte får göra den åtgärd du beskriver är det en smäll du bör ta. Speciellt som du inte verkar veta hur du skall göra.
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
P
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag tycker att det är väldigt mycket pengar för lite jobb. Eller som Amerikanarna säger -lite pang för pengarna. För tio minuters elektrikerjobb behöver TS (?) jobba 10 timmar! Piss i sjön, säger du? Jo tjenare. Vilken värld lever du i?
Sedan är det där med hitta en elektriker som 1. Jobbar hos privatpersoner.
2. Tar småjobb.
3. Har tid före nästa årtusende.
4.....
Det här är väldigt enkelt. Vissa saker får du göra själv, om du vet hur man gör. Att man behöver fråga på Flashback kanske är en indikation på något annat.
Läs mer här:
Vad får jag göra själv med el? | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola
Slottsbäcksväktarn skrev:
Det här är väldigt enkelt. Vissa saker får du göra själv, om du vet hur man gör. Att man behöver fråga på Flashback kanske är en indikation på något annat.
Läs mer här:
Vad får jag göra själv med el? | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
Det är mycket man inte får göra men gör ändå. Detta är bara en av tusentals.
Det är alltid lätt att slösa med andras pengar.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
P
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det är mycket man inte får göra men gör ändå. Detta är bara en av tusentals.
Det är din uppfattning. Du har rätt till den - men den är oklok.
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det är alltid lätt att slösa med andras pengar.
Det där är bara dumt. Felkopplad el kan bli farliga saker. Att betala för att få det rätt är inte att slösa.

Det TS frågar om får TS inte göra själv. TS vet dessutom inte hur man gör. Som om inte det vore nog vill TS göra det i ett våtrum...
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola
Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är din uppfattning. Du har rätt till den - men den är oklok.


Det där är bara dumt. Felkopplad el kan bli farliga saker. Att betala för att få det rätt är inte att slösa.



Det TS frågar om får TS inte göra själv. TS vet dessutom inte hur man gör. Som om inte det vore nog vill TS göra det i ett våtrum...
Tack. Får konstatera att vi inte är helt överens:D.

TS är klok nog att inse sina begränsningar. Det är ju därför han ber om hjälp här. Så med lite handledning har jag svårt att se hur någon kan misslyckas med denna lilla manöver.
Men visst. Om TS trots all vägledning om allt från kabelskalande till åtdragningsmoment ändå känner sig osäker är det naturligtvis inget annat att göra än att öppna lädret och vänta.

Minnie
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
och du klagar på andras svar i den här tråden det du skriver är ju helt idiotiskt råd.


Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Alltså. Har ett kvitto på elinstallation av tvättmaskin något som helst värde vid försäljning av bostadsrätt?
Dessutom var ju redan kablarna dragna till dosan, av behörig elektriker, får man förmoda då det gjorts av föreningen. Då är de alltså redan kollade.
Om TS inte är tappad bakom en vagn, är denna inkoppling närmast idiotsäker. alla tåtar i hålen. Blå till blå. Gulgrön till Gulgrön. Svart till svart.

Minnie
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola
M Gizzmo123 skrev:
och du klagar på andras svar i den här tråden det du skriver är ju helt idiotiskt råd.
Var har jag klagat på andras svar? Att vi inte är av samma uppfattning, är inte att klaga. Det är att diskutera. Något man gör gör i ett diskussionsforum Stor skillnad.

Minnie
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.

Hej.
När det gäller vanlg 220 volt hemma så är det växelström.
Då är det inte viktigt med Fas och nolla.
Man kan ju vända kontakten som man vill och det funkar ändå.

DET ENDA MAN ALLTID ska vara noga med är JORDEN. Det är nästan alltid gulgrön färg på sladden.
Märkt som en streckjulgran.


MEN om det är likström,typ på ett bilbatteri mm,så är det viktigt med + och -.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Dragavlastning ja. Men man bör se till att lite mera blir gjort...

Gissa vad, ni som är duktiga på detta med hur lätt det är att koppla.

Över 100 inlägg av bl a proffs och förmodligen många behöriga, självutnämnda e t c.
Men nej. Ingen har påpekat detta.

Jag avvaktar en stund till... Så får vi se om kunskapen dyker upp i församlingen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Ö FRANKIES GARAGE skrev:
Hej.
När det gäller vanlg 220 volt hemma så är det växelström.
Då är det inte viktigt med Fas och nolla.
Man kan ju vända kontakten som man vill och det funkar ändå.

DET ENDA MAN ALLTID ska vara noga med är JORDEN. Det är nästan alltid gulgrön färg på sladden.
Märkt som en streckjulgran.


MEN om det är likström,typ på ett bilbatteri mm,så är det viktigt med + och -.
När är det ström?
 
Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Ö FRANKIES GARAGE skrev:
Hej.
När det gäller vanlg 220 volt hemma så är det växelström.
Skall i vara riktigt ordentliga så är det inte 220 V utan 230 V som vi har i vägguttaget.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.