P
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nu ha

Nu har du dragit ner TS till lekskolenivå.
TS. Om du är övertygad om att du kan det Birgit tvivlar på att du kan. Gör det!

Minnie
och ändå förstår du inte
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
P
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Är du riktigt nykter?

Vad har avloppet med TS fråga att göra. Ofta förstår jag inte vad du vill framföra.

Minnie
ge dig inte in på något du inte förstår
 
P
Larsa Larsa skrev:
Jo tyvärr har du rätt…

Att klamra kabel och få det rakt och snyggt kräver lite kunskaper….
i synnerhet här där det inte skall klamras
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Men så svårt är det väl ändå inte.

Kommunikation!

Du beställer och betalar mot kvitto helt enkelt vad som ska göras, inklusive kontroll av installationen.

Perfekt att visa när Du byter boende.
Och var har du "kvittona" från föregående boende? Och från den före den?
 
  • Arg
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det var på grund av två skilda fel dels var radiatorn felkopplad internt från fabrik
Hur kunde ens elementet fungera då? Nån borde ju reagerat på att elementet inte gick att slå på...

Och ja, det är korrekt att elektriken inte blev åtalad, det är tillverkaren som brustit i sitt ansvar enligt produktsäkerhetslagen. Hade elementet varit stickproppanslutet hade det lett till samma sak, utan behörig elektriker inblandad.

Om produkten har försetts av kund ser jag det som att elektriker är ansvarig att kontrollera produkten, eftersom lekman får förändra/reparera en elprodukt men övertar då CE-ansvaret för den. (efter produkten, t.ex. element eller tvättmaskin, är fast ansluten får enbart behörig elektriker göra ingrepp i produkten då det är att likställa med losskoppling/inkoppling).

Om elektriker köpt produkten, så ser jag det som att elektrikern är inte ansvarig att kontrollera produkten. Om elektrikern meggat dosan och mätt att fas är fas, jord är jord, nolla är nolla, och att jorden inte är sk "fuskjord" (ansluten till nolla i annan kopplingsdosa), görs genom att dra JFB och då ska ingen kontinuitet finnas mellan jord/nolla (saknas JFB, ohmmät från fas till proppgänga, resistans är X, då ska resistans mellan nolla och jord vara 2X) - så slutar elektrikens ansvar.

Elektrikern är skyldig att kontrollera att jobbet är rätt gjort genom egenkontrollprogram - däri inkluderas inte att kontrollera att produkt köpt från betrodd källa är elsäker.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
F
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så är det i morsans hus där elen drogs på 50-talet eller så. Jord är röd!
Det var inget fel då!
 
P
D Dilato skrev:
Finns väl en uppsjö av diazedcentraler som bara kompletterats med en jordfelsbrytare, inte f*n behöver man byta hela centralen för det.
kan vara trångt
 
E
S sebastiannielsen skrev:
Hur kunde ens elementet fungera då? Nån borde ju reagerat på att elementet inte gick att slå på...

Och ja, det är korrekt att elektriken inte blev åtalad, det är tillverkaren som brustit i sitt ansvar enligt produktsäkerhetslagen. Hade elementet varit stickproppanslutet hade det lett till samma sak, utan behörig elektriker inblandad.

Om produkten har försetts av kund ser jag det som att elektriker är ansvarig att kontrollera produkten, eftersom lekman får förändra/reparera en elprodukt men övertar då CE-ansvaret för den. (efter produkten, t.ex. element eller tvättmaskin, är fast ansluten får enbart behörig elektriker göra ingrepp i produkten då det är att likställa med losskoppling/inkoppling).

Om elektriker köpt produkten, så ser jag det som att elektrikern är inte ansvarig att kontrollera produkten. Om elektrikern meggat dosan och mätt att fas är fas, jord är jord, nolla är nolla, och att jorden inte är sk "fuskjord" (ansluten till nolla i annan kopplingsdosa), görs genom att dra JFB och då ska ingen kontinuitet finnas mellan jord/nolla - så slutar elektrikens ansvar.

Elektrikern är skyldig att kontrollera att jobbet är rätt gjort genom egenkontrollprogram - däri inkluderas inte att kontrollera att produkt köpt från betrodd källa är elsäker.
Elektrikern åkte dit för detta.

Vållande.
Till.
Annans.
Död.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Alltså. Har ett kvitto på elinstallation av tvättmaskin något som helst värde vid försäljning av bostadsrätt?
Dessutom var ju redan kablarna dragna till dosan, av behörig elektriker, får man förmoda då det gjorts av föreningen. Då är de alltså redan kollade.
Om TS inte är tappad bakom en vagn, är denna inkoppling närmast idiotsäker. alla tåtar i hålen. Blå till blå. Gulgrön till Gulgrön. Svart till svart.

Minnie
den gubben går till den gubben å den gubben går till den-vilken jävla smäll
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Megger kanske låter bekant?
ehe varför då i detta fallet
 
Minnie Mesola
E El-Löken66 skrev:
Elektrikern åkte dit för detta.

Vållande.
Till.
Annans.
Död.
Fyra åtalspunkter!

Minnie
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Minnie Mesola
electroluxaren skrev:
den gubben går till den gubben å den gubben går till den-vilken jävla smäll
Ehhh. Va?

Minnie
 
  • Haha
  • Arg
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Ööööhhh nu skiter jag i vad förre ägaren haft för sig. D v s före 95.
Huset byggt 82.

En elektriker hjälpte mig med diverse installationer i flera omgångar, första gången 95.
Tog bort lite hempulat o s v.
Installerade jordfelsbrytare och annat.

Gissa vad? Jag har kvitton kvar i en huspärm.

Det senaste två år gammalt, då jag ville kunna köra ejektorpumpen, vattenpumpen på mitt elverk vid strömavbrott.

Kvitton mm förvaras brandsäkert.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
P
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vilken färg är N, PE och L?
  • L är en fasledare – Oftast brun.
  • N är en neutral ledare – Oftast blå
  • PE är jord – Oftast gul eller grön.
igen?
 
P
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Visst kan man det. Tre kablar i tre hål. Lite som att fråga var man fyller på kylvatten i en bil. -Vet du inte det, skall du anlita en auktoriserad verkstad.

Minnie
du har ju tre i samma hål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.