73 427 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Hur kunde ens elementet fungera då? Nån borde ju reagerat på att elementet inte gick att slå på...GK100 skrev:
Och ja, det är korrekt att elektriken inte blev åtalad, det är tillverkaren som brustit i sitt ansvar enligt produktsäkerhetslagen. Hade elementet varit stickproppanslutet hade det lett till samma sak, utan behörig elektriker inblandad.
Om produkten har försetts av kund ser jag det som att elektriker är ansvarig att kontrollera produkten, eftersom lekman får förändra/reparera en elprodukt men övertar då CE-ansvaret för den. (efter produkten, t.ex. element eller tvättmaskin, är fast ansluten får enbart behörig elektriker göra ingrepp i produkten då det är att likställa med losskoppling/inkoppling).
Om elektriker köpt produkten, så ser jag det som att elektrikern är inte ansvarig att kontrollera produkten. Om elektrikern meggat dosan och mätt att fas är fas, jord är jord, nolla är nolla, och att jorden inte är sk "fuskjord" (ansluten till nolla i annan kopplingsdosa), görs genom att dra JFB och då ska ingen kontinuitet finnas mellan jord/nolla (saknas JFB, ohmmät från fas till proppgänga, resistans är X, då ska resistans mellan nolla och jord vara 2X) - så slutar elektrikens ansvar.
Elektrikern är skyldig att kontrollera att jobbet är rätt gjort genom egenkontrollprogram - däri inkluderas inte att kontrollera att produkt köpt från betrodd källa är elsäker.
Elektrikern åkte dit för detta.S sebastiannielsen skrev:Hur kunde ens elementet fungera då? Nån borde ju reagerat på att elementet inte gick att slå på...
Och ja, det är korrekt att elektriken inte blev åtalad, det är tillverkaren som brustit i sitt ansvar enligt produktsäkerhetslagen. Hade elementet varit stickproppanslutet hade det lett till samma sak, utan behörig elektriker inblandad.
Om produkten har försetts av kund ser jag det som att elektriker är ansvarig att kontrollera produkten, eftersom lekman får förändra/reparera en elprodukt men övertar då CE-ansvaret för den. (efter produkten, t.ex. element eller tvättmaskin, är fast ansluten får enbart behörig elektriker göra ingrepp i produkten då det är att likställa med losskoppling/inkoppling).
Om elektriker köpt produkten, så ser jag det som att elektrikern är inte ansvarig att kontrollera produkten. Om elektrikern meggat dosan och mätt att fas är fas, jord är jord, nolla är nolla, och att jorden inte är sk "fuskjord" (ansluten till nolla i annan kopplingsdosa), görs genom att dra JFB och då ska ingen kontinuitet finnas mellan jord/nolla - så slutar elektrikens ansvar.
Elektrikern är skyldig att kontrollera att jobbet är rätt gjort genom egenkontrollprogram - däri inkluderas inte att kontrollera att produkt köpt från betrodd källa är elsäker.
Vållande.
Till.
Annans.
Död.
den gubben går till den gubben å den gubben går till den-vilken jävla smällMinnie Mesola skrev:
Alltså. Har ett kvitto på elinstallation av tvättmaskin något som helst värde vid försäljning av bostadsrätt?
Dessutom var ju redan kablarna dragna till dosan, av behörig elektriker, får man förmoda då det gjorts av föreningen. Då är de alltså redan kollade.
Om TS inte är tappad bakom en vagn, är denna inkoppling närmast idiotsäker. alla tåtar i hålen. Blå till blå. Gulgrön till Gulgrön. Svart till svart.
Minnie
Ööööhhh nu skiter jag i vad förre ägaren haft för sig. D v s före 95.
Huset byggt 82.
En elektriker hjälpte mig med diverse installationer i flera omgångar, första gången 95.
Tog bort lite hempulat o s v.
Installerade jordfelsbrytare och annat.
Gissa vad? Jag har kvitton kvar i en huspärm.
Det senaste två år gammalt, då jag ville kunna köra ejektorpumpen, vattenpumpen på mitt elverk vid strömavbrott.
Kvitton mm förvaras brandsäkert.
Huset byggt 82.
En elektriker hjälpte mig med diverse installationer i flera omgångar, första gången 95.
Tog bort lite hempulat o s v.
Installerade jordfelsbrytare och annat.
Gissa vad? Jag har kvitton kvar i en huspärm.
Det senaste två år gammalt, då jag ville kunna köra ejektorpumpen, vattenpumpen på mitt elverk vid strömavbrott.
Kvitton mm förvaras brandsäkert.