Är det nån som vet vad ursprungsfrågan var?:thinking:

Skämt o sido.

Blev uttaget strömlöst när du slog av jordfelsbrytaren i hallen?
Har du en multimeter för att mäta på plinten?
Och framförallt vad har du på de olika trådarna idag?
Du borde ha
230v mellan jord och fas
230v mellan nolla fas
0v nolla jord
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej, man sätter dom utanför i en egen kapsling.
Kan vara väldigt trång som jag skriver för att få dit en kapsling till
Diadez monteras alltid jfb utanför
 
U umit1990 skrev:
Om de sitter en jordfelsbrytare, kan jag då koppla ett uttag där istället för att klippa tvättmaskinens sladd och koppla in?
Tvättmaskin skall ha fast anslutning ! Jag tycker att det låter som att du inte har tillräcklig kunskap om detta! Jag föreslår att du ringer en elektriker som kan avgöra vad du behöver och så gör han jobbet åt dig ! Kostar en slant men får du ut fasen i höljet på maskinen kan allt sluta väldigt väldigt tråkigt !
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
Det var väl lite väl kategoriskt. I princip alla tvättmaskiner säljs med kontakt för anslutning till uttag. Men rummets egenskaper (som exempel närhet till dusch) kan göra att en tvättmaskin kan behöva anslutas fast.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Primus falk Primus falk skrev:
Tvättmaskin skall ha fast anslutning !
Synd att alla konsumenttvättmaskiner som säljs i dag har stickpropp då.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Synd att alla konsumenttvättmaskiner som säljs i dag har stickpropp då.
Det är det minsta av bekymmer att lösa.
 
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Huh, är frågan seriös så anlita en fackman om Du vill vara med ett tag till
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står ju ett L och en jordsymbol? Men vad som är fas och nolla i ett vanligt vägguttag har ingen större betydelse. Det viktiga är at skyddsjorden hamnar rätt.
"L" brukar betyda "Live" dvs FAS på Svenska.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D droopy skrev:
VÄLDIGT vanligt att folk råkar ta av några kardeler då de skalar en FK ledare. om en FK har säg 10 kardeler och man rågar dra av 2-3st och sedan skruvar fast ledaren.. då är det vara 70-80% av ledaren som finns kvar och vid hög ström får man varmgång i anslutningen. Spretar dessutom några kardeler ut så kan det bli så att enbart 50% av ledaren har bra kontakt.. dvs 0,75 mm2 då får man varmgång redan vid 6-10a en Tvättmaskin drar en hel del då vattenvärmaren slår till så man bör nog vara noga med att inte skada kardelerna i ledarna.

En annan vanlig sak är brottanvisningar på kardelerna då folk skalar sina kablar.
Använder man ex. en avbitare och skala med så blir det så gott som alltid någon form av skada.
Än värre om man använder morakniv som jag sett en del använder för att skära ett spår i isoleringem.

Att skala kablar är en konst i sig.
Det stämmer inte att det blir 0,75 mm2 om hälften går bort....det blir knappt 1,1 mm2.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
H hermes577 skrev:
"L" brukar betyda "Live" dvs FAS på Svenska.
Ja, och??
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Ö FRANKIES GARAGE skrev:
Hej.
När det gäller vanlg 220 volt hemma så är det växelström.
Då är det inte viktigt med Fas och nolla.
Man kan ju vända kontakten som man vill och det funkar ändå.

DET ENDA MAN ALLTID ska vara noga med är JORDEN. Det är nästan alltid gulgrön färg på sladden.
Märkt som en streckjulgran.


MEN om det är likström,typ på ett bilbatteri mm,så är det viktigt med + och -.
En sak är säker, det finns ingen likströmström "på" ett batteri, och absolut inte om det inte är anslutet i en sluten krets.

Samma sak med ledningar i t ex ett hus. Det finns ingen växelström i ett uttag eller ledningar om inget är anslutet mellan fas eller nolla.

Det finns inget som rinner ned på golvet.

- Och angående att anslutna kablar som det handlar om genomgående i tråden. Oavsett inne i väggdosor, till kopplingsplintar, och stickproppar (hane eller hona) e t c, så ska jordledaren, gul/grön, vara så lång att den lossnar sist vid belastning.

Många som ger råd här, om hur simpelt det är att ansluta.
Men ingen, absolut ingen har nämnt detta.:thinking:

Detta med anledning av att nödig kännedom mm diskuterats.
Verkar överlag vara stora brister, när man inte påpekar detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
- Och angående att anslutna kablar som det handlar om genomgående i tråden. Oavsett inne i väggdosor, till kopplingsplintar, och stickproppar (hane eller hona) e t c, så ska jordledaren, gul/grön, vara så lång att den lossnar sist vid belastning.

Många som ger råd här, om hur simpelt det är att ansluta.
Men ingen, absolut ingen har nämnt detta.:thinking:
Det finns inget sånt krav eller nödvändighet när det gäller saker i den fasta installationen såsom vägguttag, strömbrytare, kopplingsplintar i dosor etc.
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inget sånt krav eller nödvändighet när det gäller fast anslutna apparater såsom vägguttag, kopplingsplintar i dosor etc.
Just dessa anslutningar. Nej, men attans så nyttigt!

Fortsätt då med alla slags kopplingsdon i änden på alla kablar och sladdar. 1 fas och gärna 3 fas.

Du verkar vara en av få som vet(y)
 
Om jag läste tråden rätt, så har det nämnts förslag på att kapa bort stickproppen på sladd till tvättmaskinen. Så pöta in sladden i en kopplingsdosa och ansluta...

Det bör ju då räknas som fast anslutning.
Krav eller inte på längre jordledaren, avlastning e t c?
Eller är det bara att köra på, som de flesta skribenter tycks förorda?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A Anders Jelmbark skrev:
Undvik särskrivning! Badrumsrenovering, fackmässigt, översvämning bör det vara.
Mörk hårig installatör gillar sär skrivning samt kyckling lever med kul potatis:p
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.