73 427 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Hur kunde det bli så? Hade kund/beställare köpt elementet o bett elektrikern koppla in det då?E El-Löken66 skrev:
För jag kan inte se att elektrikern har ansvar för att en elprodukt är rättkopplad internt. Köper elektrikern ett måndagsexemplar-vägguttag från ahsells där L-plinten internt är kopplat till jordblecket pga någon slarver på fabriken så är det ju tillverkaren som brustit i sin QA och CE-ansvar och inget som elektrikern kan lastas för.
Däremot om kund ger elektrikern ett uttag o säger "koppla in detta" så kan kunden modifierat uttaget, således elektrikerns ansvar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jaha, och med det vill du säga att du inte dogD Dublin skrev:Håller med, men min gissning är att väldigt många tvättmaskiner (och torktumlare) kopplas in av vitvaruleverantörerns inkopplingservice och då har man ingen aning om vad man får. Den enda gång jag anlitat sådan tjänst var han klar när han hade kopplat färg mot färg i kopplingsdosan... Något vidare testande gjordes inte mer än att maskinen slogs på.
Du hade nog inte ens tur där, för visst i de allra flesta fall kommer man undan med att koppla färg mot färg.
Men samtidigt kostar det < 1 minut extra att verifiera skyddsjord och JFB. Varför vill man inte göra det? Man behöver visserligen ett mätinstrument i någon form, men den enklaste multimetern duger för ändamålet.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nämen vet du vad?! Du verkar inte riktigt ha koll på läget så du bör/får/ska inte pingla med eluttag, speciellt inte i våtrum! Ta hem en elektriker, för säkerhetsskull! Var rädd om dig!U umit1990 skrev:
Hej!U umit1990 skrev:
Förslag
Klip tvättmaskin kabel nära stickkontakt.
Skalla av kabeln ca 4-5 cm utre hölje.
Sedan kopla kabeln i befintlig dosan.
Svart/brun med svart
Blå med blå
Gulgrön med gulgröna
Sen stänger du dosan med skruv
Det är inte svårare än så
Lycka till
Det räcker inte. Dragavlastningen måste vara med också!Sukr skrev:
Två kan ju gå an, men tre? Ja kanske, om man trycker till lite extraelectroluxaren skrev:
Nu är ju TS en, "en i etthålskille", så den risken/möjligheten föreligger inte. Han viste bara inte vad som skulle stoppas in i vad, men nu vet han det och kan skrida till verket med stor självsäkerhet.
Minnie
Du är så säker på din sak, skönt för dig. Jag har diskuterat detta regelverk många gånger och insett att man måste förstå varför det står dom det gör.S sebastiannielsen skrev:Fel. 120cm gäller alltid, men 120cm mäts "snöresvägen", dvs du knyter ett 120cm långt snöre i duschslangsutmatningen eller duschstången, och sedan alla ställen där detta snöre kan nudda är område 2.
Om det är fast duschvägg så kommer detta ge dig fördel eftersom då ska mätningen ta sig "runt" duschväggen.
Har du en öppningsbar duschvägg så ska det räknas ur duschväggens optimalaste läge, dvs det som ger kortast avstånd till elprylen ifråga.
60cm gäller för badkar, och då från ytterkanten.
(Bilden visar från sidan, dvs då höjden på duschväggen är för kort, men samma regler gäller även horizontellt som vertikalt)
[bild]
Jag själv har köpt 2 st JFB-skyddade uttag till min bostadsrätt o väntar på min elektriker.
JFB-uttag är faktiskt inte så dyrt, ca 1200 kr/styck mot vad det kostar att byta hela diazedcentralen mot en JFB-skyddad dito, uppemot 15 papp + avgift för elavstängning mätarsäkring till BRFen.
(blev 3000 exxl rot för själva elektrikerjobbet och då är det i princip utbyte av minsta lilla el-snärt i hela badrummet)
Sen när uttagen är monterade så kan jag koppla in tvättmaskin själv utan att behöva någon behörighet.
Det är faktiskt lite svårare än så. Håll i er nu, glöm inte att slå av/skruva ur säkringen först och kolla att sladdarna i väggen inte är spänningsförande.