Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vilken färg är N, PE och L?
  • L är en fasledare – Oftast brun.
  • N är en neutral ledare – Oftast blå
  • PE är jord – Oftast gul eller grön.
Jord är ALDRIG gul ELLER grön utan alltid både gul och grön eller ibland röd
 
  • Gilla
  • Älska
Mest_ohändig och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Vilken färg är N, PE och L?
  • L är en fasledare – Oftast brun.
  • N är en neutral ledare – Oftast blå
  • PE är jord – Oftast gul eller grön.
Mellan ca 1973 och 2000 (på ett ungefär) är det vanliga färger som du skriver.
Fast skyddsjord är alltså gul/grön, inget annat.
Sedan bytte fas i enfasgrupp från svart till brun.
Före ca 1970-74 kunde färgerna vara typ vad som helst, det fanns ingen nationell fastställd standard. Ofta var fas vit eller svart och nollan svart eller vit.
Röd var ganska vanligt att använda till tändtråd eller skyddsjord (måste ALLTID kontrolleras ordentligt i sådana installationer, som regel räcker det inte heller att bara mäta)

Även de senare installationerna ska man vara vaksamma över, ty det finns en viss frihet att använda färger på annat sätt (gulgrön har ingen frihet, den är helig!) och till det så gör ju folk fel också.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ganska likt vad en elektriker gjorde i ett fritidshem i Tanumshede (1997 tror jag det var).
Kopplade in en radiator, jättelätt, tre trådar, vad kan gå fel?
Jo, radiatorns hölje blev strömförande och en 8-åring dog.
Det var när målarfärgen agerade isolator?

Minnie
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I vilket fall, man ska kontrollera skyddsjordningen och JFBn vid anslutningen av denna TM. Jag ser det som en dödssynd att blint ansluta TM.
Håller med, men min gissning är att väldigt många tvättmaskiner (och torktumlare) kopplas in av vitvaruleverantörerns inkopplingservice och då har man ingen aning om vad man får. Den enda gång jag anlitat sådan tjänst var han klar när han hade kopplat färg mot färg i kopplingsdosan... Något vidare testande gjordes inte mer än att maskinen slogs på.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jord är ALDRIG gul ELLER grön utan alltid både gul och grön eller ibland röd
Så är det i morsans hus där elen drogs på 50-talet eller så. Jord är röd!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det var när målarfärgen agerade isolator?

Minnie
Nej det var på grund av två skilda fel dels var radiatorn felkopplad internt från fabrik så när den anslöts rätt enligt märkning på plint blev fasen kopplad till höljet och dels hade då montören inte gjort de små tester, mätningar som nämnt tidigare i tråden. Sånt som lättare händer om man går på i ullstrumporna likt din hur svårt kan det vara mentalitet i inläggen förut.

Ett tragiskt fall på alla sätt och även en gammal käpphäst i hur ansvarsfördelningen såg ut mellan dåtida behörig installatör och utförande montör under överinseende.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Anlita en behörig elektriker. Really - yes!

//
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Nej det var på grund av två skilda fel dels var radiatorn felkopplad internt från fabrik så när den anslöts rätt enligt märkning på plint blev fasen kopplad till höljet och dels hade då montören inte gjort de små tester, mätningar som nämnt tidigare i tråden. Sånt som lättare händer om man går på i ullstrumporna likt din hur svårt kan det vara mentalitet i inläggen tidigare.

Ett tragiskt fall på alla sätt och även en gammal käpphäst i hur ansvarsfördelningen såg ut mellan dåtida behörig installatör och utförande montör under överinseende.
Behörig installatör blev aldrig åtalad.
Undrar vad hen gör idag..
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
GK100 GK100 skrev:
Nej det var på grund av två skilda fel dels var radiatorn felkopplad internt från fabrik så när den anslöts rätt enligt märkning på plint blev fasen kopplad till höljet och dels hade då montören inte gjort de små tester, mätningar som nämnt tidigare i tråden.

Ett tragiskt fall på alla sätt och även en gammal käpphäst i hur ansvarsfördelningen såg ut mellan dåtida behörig installatör och utförande montör under överinseende.
Det var det jag skrev. Elementet var spänningsatt i flera år utan att någon skadades pga. att målarfärgen isolerade elementhöljet. Åtminstone förklarades det så av SVT. Men de kan ju ha kommit med alternativa sanningar även den gången.

Minnie
 
  • Haha
  • Arg
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Herregud människa vad du gör mig förvirrad

du har 3 ställen att koppla på, en är märkt L (fas) den andra är märkt för jord och den tredje är omärkt, var tror du N ska sitta då?
 
  • Haha
  • Älska
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
E El-Löken66 skrev:
Behörig installatör blev aldrig åtalad.
Undrar vad hen gör idag..
Om han var elektriker då är det väl troligt att han är elektriker idag, om än mer noggrann än sina kollegor.
Eller sökte du bara efter en snyfthistoria?

Minnie
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det var det jag skrev. Elementet var spänningsatt i flera år utan att någon skadades pga. att målarfärgen isolerade elementhöljet. Åtminstone förklarades det så av SVT. Men de kan ju ha kommit med alternativa sanningar även den gången.

Minnie
Det hade nog mindre med färgen att göra och mer att barnet som dog tog spjärn mot elementet och greppade kranen vid tvättstället. Tiden mellan olyckan och montaget tror jag inte var speciellt lång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Troligen har han sällat sig till oss "statligt" anställda.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det hade nog mindre med färgen att göra och mer att barnet som dog tog spjärn mot elementet och greppade kranen vid tvättstället. Tiden mellan olyckan och montaget tror jag inte var speciellt lång.
Som jag mins det var det väl en nyinstallation ?
 
  • Gilla
JJ64 och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
GK100 GK100 skrev:
Det hade nog mindre med färgen att göra och mer att barnet som dog tog spjärn mot elementet och greppade kranen vid tvättstället. Tiden mellan olyckan och montaget tror jag inte var speciellt lång.
Visst, så kan det vara. Okunnigheten bland våra journalister är ofta hårresande låg.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.