D droopy skrev:
Att skala kablar är en konst i sig.
Nja, eller så använder man rätt verktyg så att det är extremt svårt att göra fel.
 
  • Gilla
  • Haha
peterv8 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D droopy skrev:
om en FK har säg 10 kardeler
Den har exakt 7 st kardeler ( i alla fall 1,5 och 2,5mm2, men stora areor har fler kardeler, men jag har inte standarden tillgänglig).
 
  • Gilla
  • Älska
Ulric och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Hybro skrev:
Megger kanske låter bekant?
Varför ska man megga det där?

Jag skulle nöjt mig med att kolla kontinuitet till jord samt testa tider till trip för JFB om det finns en.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ganska likt vad en elektriker gjorde i ett fritidshem i Tanumshede (1997 tror jag det var).
Kopplade in en radiator, jättelätt, tre trådar, vad kan gå fel?
Jo, radiatorns hölje blev strömförande och en 8-åring dog.
Då hjälper det ju inte att anlita proffs.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
ptlf och 5 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför ska man megga det där?

Jag skulle nöjt mig med att kolla kontinuitet till jord samt testa tider till trip för JFB om det finns en.
Givet vis megas tvätt maskin mot jord och kontrolleras där kabel gått in.
Annars döden.
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dublin skrev:
Ursäkta, men nu börjar dumheterna ta över. I vilket läge får man dokumentation av kontroll av inkoppling av tvättmaskin av en elektriker?? Hand upp alla elektriker i forumet som skriver sån dokumentation....
Nja, nåja. Någon gång ibland dokumenterar jag tester jag gjort och gett kunden även vid småjobb.
Vanligast så har jag ju bara kontrollerat kontinuitet, jfb och funktion.
Men det är bara några sekunders jobb att fylla i mitt enkla testprotokoll på en A4.

Men ja, ärligt talat, vanligast är att jag inte fyller i något.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så föreningen har stått för bad rums renovering?
Skulle tro det blir ditt ansvar att installera maskin fack mässigt.
Vatten. Ger över svämning. Till dina grannar.
Avlopp. Ger över svämning. Till dina grannar.
El. Dina jesters barn kommer döden dö.
E El-Löken66 skrev:
Så föreningen har stått för bad rums renovering?
Skulle tro det blir ditt ansvar att installera maskin fack mässigt.
Vatten. Ger över svämning. Till dina grannar.
Avlopp. Ger över svämning. Till dina grannar.
El. Dina jesters barn kommer döden dö.
Centrig. Dina grannar blir arga för oljudet.
Centrig. Dina grannar blir arga för oljudet.
E El-Löken66 skrev:
Så föreningen har stått för bad rums renovering?
Skulle tro det blir ditt ansvar att installera maskin fack mässigt.
Vatten. Ger över svämning. Till dina grannar.
Avlopp. Ger över svämning. Till dina grannar.
El. Dina jesters barn kommer döden dö.
Centrig. Dina grannar blir arga för oljudet.
Undvik särskrivning! Badrumsrenovering, fackmässigt, översvämning bör det vara.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
DTanner och 17 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Dessutom var ju redan kablarna dragna till dosan, av behörig elektriker, får man förmoda då det gjorts av föreningen. Då är de alltså redan kollade.
Om TS inte är tappad bakom en vagn, är denna inkoppling närmast idiotsäker. alla tåtar i hålen. Blå till blå. Gulgrön till Gulgrön. Svart till svart.

Minnie
Långt ifrån idiotsäker i min mening. Det är högst sannolikt en obehörig men skicklig montör som dragit sladdar och kopplat i denna anslutningsdosa, så rätt är det, förutom då han blev avbruten eller av någon annan orsak glömde ett moment. För att göra kontinuitetskontrollen måste man skruva av locket, men kanske är den kontrollen gjord i alla fall, om inte kontrollören som sprungit omkring med sin mätprob missar något..

I vilket fall, man ska kontrollera skyddsjordningen och JFBn vid anslutningen av denna TM. Jag ser det som en dödssynd att blint ansluta TM.
 
  • Gilla
  • Älska
Patmark och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Då hjälper det ju inte att anlita proffs.

Minnie
Exakt.
Men tänkvärt att även ett "proffs" gör fel. Jag vet ju inte om det var en lärling eller någon med mer erfarenhet, men om en som grejar med det dagligen och alltså gjort det åtminstone en tid, kan göra så fel, så kan naturligtvis en lekman också råka göra fel.

Men noggranna lekmän är inte något större problem, de vi ser här på forumet märker man att de ofta vill fråga en gång för mycket än för lite. Så det blir en mycket låg risk för fel då.
Och det finns ju ingen ackordshets, eller "nu är kl snart 16-stress!" vilket också är bra.

Jag själv ser gärna att folk gör lite själva, som ligger inom kompetensnivån (med hjälp om så behövs) (ja, det kan ju dock vara olagligt, men helst riktigt, korrekt och säkert jobb, det slår ju all formalia!).
 
  • Gilla
  • Älska
peterv8 och 10 till
  • Laddar…
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Ställer man en sådan fråga kanske man inte borde byta det själv…..
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
U umit1990 skrev:
Uttaget i badrummet är så smutsig och trasig så den tog jag ut och slängde.( Nyköpt bostadsrätt)

Köpte ett ip44 uttag från Hornbach som jag skall koppla här(se bild)
Vilken färg är N, PE och L?
  • L är en fasledare – Oftast brun.
  • N är en neutral ledare – Oftast blå
  • PE är jord – Oftast gul eller grön.
 
  • Arg
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser det som en dödssynd att blint ansluta TM.
I ett badrum - ABSOLUT ...

När jag undervisar och/eller förmanar de unga, så trycker jag alltid på att den test man aldrig hoppar över är kontinuitet (om det är tillämpligt, ibland är det ju inte det).
Och jag är av åsikten att man inte behöver rulla ut en tråd till jordskenan i centralen.
Man kan kolla mot jordblecket i någon annan grupp, kanske en skarvsladd bara.
Eller kolla mellan jord och nolla och sen skjuta JFB från samma uttag.
Det viktiga är att man gör något slags enklare koll, så man slipper döda en 8-åring. :(:dizzy:
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Vilken färg är N, PE och L?
  • L är en fasledare – Oftast brun.
  • N är en neutral ledare – Oftast blå
  • PE är jord – Oftast gul eller grön.
 
  • Arg
  • Gilla
Tommy 138 och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
K kanonkurtan skrev:
Ställer man en sådan fråga kanske man inte borde byta det själv…..
Visst kan man det. Tre kablar i tre hål. Lite som att fråga var man fyller på kylvatten i en bil. -Vet du inte det, skall du anlita en auktoriserad verkstad.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är en synd, om man undervisar fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.