73 419 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Nja, nåja. Någon gång ibland dokumenterar jag tester jag gjort och gett kunden även vid småjobb.D Dublin skrev:
Vanligast så har jag ju bara kontrollerat kontinuitet, jfb och funktion.
Men det är bara några sekunders jobb att fylla i mitt enkla testprotokoll på en A4.
Men ja, ärligt talat, vanligast är att jag inte fyller i något.
E El-Löken66 skrev:Så föreningen har stått för bad rums renovering?
Skulle tro det blir ditt ansvar att installera maskin fack mässigt.
Vatten. Ger över svämning. Till dina grannar.
Avlopp. Ger över svämning. Till dina grannar.
El. Dina jesters barn kommer döden dö.
Centrig. Dina grannar blir arga för oljudet.E El-Löken66 skrev:
Undvik särskrivning! Badrumsrenovering, fackmässigt, översvämning bör det vara.E El-Löken66 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Långt ifrån idiotsäker i min mening. Det är högst sannolikt en obehörig men skicklig montör som dragit sladdar och kopplat i denna anslutningsdosa, så rätt är det, förutom då han blev avbruten eller av någon annan orsak glömde ett moment. För att göra kontinuitetskontrollen måste man skruva av locket, men kanske är den kontrollen gjord i alla fall, om inte kontrollören som sprungit omkring med sin mätprob missar något..Minnie Mesola skrev:
Dessutom var ju redan kablarna dragna till dosan, av behörig elektriker, får man förmoda då det gjorts av föreningen. Då är de alltså redan kollade.
Om TS inte är tappad bakom en vagn, är denna inkoppling närmast idiotsäker. alla tåtar i hålen. Blå till blå. Gulgrön till Gulgrön. Svart till svart.
Minnie
I vilket fall, man ska kontrollera skyddsjordningen och JFBn vid anslutningen av denna TM. Jag ser det som en dödssynd att blint ansluta TM.
Exakt.Minnie Mesola skrev:
Men tänkvärt att även ett "proffs" gör fel. Jag vet ju inte om det var en lärling eller någon med mer erfarenhet, men om en som grejar med det dagligen och alltså gjort det åtminstone en tid, kan göra så fel, så kan naturligtvis en lekman också råka göra fel.
Men noggranna lekmän är inte något större problem, de vi ser här på forumet märker man att de ofta vill fråga en gång för mycket än för lite. Så det blir en mycket låg risk för fel då.
Och det finns ju ingen ackordshets, eller "nu är kl snart 16-stress!" vilket också är bra.
Jag själv ser gärna att folk gör lite själva, som ligger inom kompetensnivån (med hjälp om så behövs) (ja, det kan ju dock vara olagligt, men helst riktigt, korrekt och säkert jobb, det slår ju all formalia!).
Ställer man en sådan fråga kanske man inte borde byta det själv…..U umit1990 skrev:
Vilken färg är N, PE och L?U umit1990 skrev:
- L är en fasledare – Oftast brun.
- N är en neutral ledare – Oftast blå
- PE är jord – Oftast gul eller grön.
I ett badrum - ABSOLUT ...Bo.Siltberg skrev:
När jag undervisar och/eller förmanar de unga, så trycker jag alltid på att den test man aldrig hoppar över är kontinuitet (om det är tillämpligt, ibland är det ju inte det).
Och jag är av åsikten att man inte behöver rulla ut en tråd till jordskenan i centralen.
Man kan kolla mot jordblecket i någon annan grupp, kanske en skarvsladd bara.
Eller kolla mellan jord och nolla och sen skjuta JFB från samma uttag.
Det viktiga är att man gör något slags enklare koll, så man slipper döda en 8-åring.
Vilken färg är N, PE och L?U umit1990 skrev:
- L är en fasledare – Oftast brun.
- N är en neutral ledare – Oftast blå
- PE är jord – Oftast gul eller grön.