73 419 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Jo tyvärr har du rätt…C Cerb skrev:Du har överlag rätt men,
Nja, det gäller enbart om man hittar rätt elektriker.
Precis som med övriga yrkesgrupper.
Det finns de som är duktiga och alltid lämnar ett jobb som de kan vara stolta över.
Men det finns dock minst lika många som utför arbetet för att de får betalt och enbart lämnar efter sig något som är funktionellt, men inget mer än så.
Att klamra kabel och få det rakt och snyggt kräver lite kunskaper….
Som lekman får man inte göra sk fast installation dvs du kan montera en skarvsladd med nödig kännedom, men inget som ligger fast förlagt i eller på vägg tak golv eller utomhus,Larsa skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Fel. 120cm gäller alltid, men 120cm mäts "snöresvägen", dvs du knyter ett 120cm långt snöre i duschslangsutmatningen eller duschstången, och sedan alla ställen där detta snöre kan nudda är område 2.J Johan456 skrev:
Om det är fast duschvägg så kommer detta ge dig fördel eftersom då ska mätningen ta sig "runt" duschväggen.
Har du en öppningsbar duschvägg så ska det räknas ur duschväggens optimalaste läge, dvs det som ger kortast avstånd till elprylen ifråga.
60cm gäller för badkar, och då från ytterkanten.
(Bilden visar från sidan, dvs då höjden på duschväggen är för kort, men samma regler gäller även horizontellt som vertikalt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag själv har köpt 2 st JFB-skyddade uttag till min bostadsrätt o väntar på min elektriker.
JFB-uttag är faktiskt inte så dyrt, ca 1200 kr/styck mot vad det kostar att byta hela diazedcentralen mot en JFB-skyddad dito, uppemot 15 papp + avgift för elavstängning mätarsäkring till BRFen.
(blev 3000 exxl rot för själva elektrikerjobbet och då är det i princip utbyte av minsta lilla el-snärt i hela badrummet)
Sen när uttagen är monterade så kan jag koppla in tvättmaskin själv utan att behöva någon behörighet.
VÄLDIGT vanligt att folk råkar ta av några kardeler då de skalar en FK ledare. om en FK har säg 10 kardeler och man rågar dra av 2-3st och sedan skruvar fast ledaren.. då är det vara 70-80% av ledaren som finns kvar och vid hög ström får man varmgång i anslutningen. Spretar dessutom några kardeler ut så kan det bli så att enbart 50% av ledaren har bra kontakt.. dvs 0,75 mm2 då får man varmgång redan vid 6-10a en Tvättmaskin drar en hel del då vattenvärmaren slår till så man bör nog vara noga med att inte skada kardelerna i ledarna.Minnie Mesola skrev:
En annan vanlig sak är brottanvisningar på kardelerna då folk skalar sina kablar.
Använder man ex. en avbitare och skala med så blir det så gott som alltid någon form av skada.
Än värre om man använder morakniv som jag sett en del använder för att skära ett spår i isoleringem.
Att skala kablar är en konst i sig.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Finns väl en uppsjö av diazedcentraler som bara kompletterats med en jordfelsbrytare, inte f*n behöver man byta hela centralen för det.S sebastiannielsen skrev:
Först och främst är det där en duschdörr, inte en fast skiljevägg.J Johan456 skrev:
Och är det duschplats på golvet så gäller 120cm fortfarande, men man mäter genom att typ spänna en tråd förbi väggen och se ifall det blir 120cm. (bildligt)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Och med det vill du säga vadå, att det är bättre att TS ansluter TM själv?Demmpa skrev:
Det må vara en utopi att man får hem en kunnig elektriker som gör alla kontroller som @Hybro föredömligt listar i #32, men det är ett badrum och jag ställer högre hopp till en elektriker än TS. Man ska inte behöva påminna elektrikern, men TS kan ju lite fint be om bekräftelse på dessa kontroller ända ut i skalet på TM så att det blir lite valuta för pengarna.
Alltså. Har ett kvitto på elinstallation av tvättmaskin något som helst värde vid försäljning av bostadsrätt?H Hybro skrev:
Dessutom var ju redan kablarna dragna till dosan, av behörig elektriker, får man förmoda då det gjorts av föreningen. Då är de alltså redan kollade.
Om TS inte är tappad bakom en vagn, är denna inkoppling närmast idiotsäker. alla tåtar i hålen. Blå till blå. Gulgrön till Gulgrön. Svart till svart.
Minnie