BirgitS
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nu ha

Nu har du dragit ner TS till lekskolenivå.
TS. Om du är övertygad om att du kan det Birgit tvivlar på att du kan. Gör det!

Minnie
Nej, det är många vuxna som skulle göra den typen av fel eftersom de aldrig har fått lära sig hur man gör.
 
  • Gilla
Handhyveln och 16 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är många vuxna som skulle göra den typen av fel eftersom de aldrig har fått lära sig hur man gör.
Nu är det som så, att en behörig elektriker kontrollerar sitt arbete.
Och Du får ett kvitto på detta.
Jag har många kvitton, fast jag jobbat med elektronik i många år.
För mig är det en del av min försäkring
ifall nåt dumt händer.

TS visste ju inte ens hur fas resp nolla
skulle kopplas in.

Än värre... Är jorden korrekt inkopplad... Hpyhki .... i andra änden?

Det är väl inte avbrott mellan gulgrön och central?

Och var är matningen, dvs kablarna kopplade ifrån?

Ligger det mera anslutet på matningen.

Funkar jordfelsbrytaren?

- Det är bl a detta man pröjsar elektrikern för.

Men det är det många som skiter i.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sebastian Bob Andersson och 25 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag ser är det inte 120 cm från duschmunstycket till dosan och då får det inte vara ett uttag där.
Områdesindelningen i badrum fungerar inte riktigt så. Område 2 är 120cm från duschhuvud där fast skiljevägg saknas. Finns fast skiljevägg, som i TS fall så är man utanför område 2 redan efter 60cm. Skälet till 60cm är att man ståendes i ett badkar eller i ett duschutrymme inte ska kunna nå t.ex. ett uttag. Frågan som däremot uppstår här är att tvättmaskinen placeras i område 2.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 6 till
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
Områdesindelningen i badrum fungerar inte riktigt så. Område 2 är 120cm från duschhuvud där fast skiljevägg saknas. Finns fast skiljevägg, som i TS fall så är man utanför område 2 redan efter 60cm. Skälet till 60cm är att man ståendes i ett badkar eller i ett duschutrymme inte ska kunna nå t.ex. ett uttag. Frågan som däremot uppstår här är att tvättmaskinen placeras i område 2.
Så föreningen har stått för bad rums renovering?
Skulle tro det blir ditt ansvar att installera maskin fack mässigt.
Vatten. Ger över svämning. Till dina grannar.
Avlopp. Ger över svämning. Till dina grannar.
El. Dina jesters barn kommer döden dö.
Centrig. Dina grannar blir arga för oljudet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
byggrudis och 13 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
E El-Löken66 skrev:
Så föreningen har stått för bad rums renovering?
Skulle tro det blir ditt ansvar att installera maskin fack mässigt.
Vatten. Ger över svämning. Till dina grannar.
Avlopp. Ger över svämning. Till dina grannar.
El. Dina jesters barn kommer döden dö.
Centrig. Dina grannar blir arga för oljudet.
Är du riktigt nykter?

Vad har avloppet med TS fråga att göra. Ofta förstår jag inte vad du vill framföra.

Minnie
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 26 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Områdesindelningen i badrum fungerar inte riktigt så. Område 2 är 120cm från duschhuvud där fast skiljevägg saknas. Finns fast skiljevägg, som i TS fall så är man utanför område 2 redan efter 60cm. Skälet till 60cm är att man ståendes i ett badkar eller i ett duschutrymme inte ska kunna nå t.ex. ett uttag. Frågan som däremot uppstår här är att tvättmaskinen placeras i område 2.
Det ser inte ut att vara en fast skiljevägg utan det ser ut att vara skjutdörrar.
 
  • Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nu är det som så, att en behörig elektriker kontrollerar sitt arbete.
Och Du får ett kvitto på detta.
Jag har många kvitton, fast jag jobbat med elektronik i många år.
För mig är det en del av min försäkring
ifall nåt dumt händer.
Ja, en montör/elektriker ska kontrollera sitt arbete, men det sker inte alltid.

Vi har haft elektriker hemma som har valt totalt olämpligt material samt monterat materialet i ett badrum.
Tex en anslutningsdosa som är öppningsbar med bara tumme & pekfinger utan verktyg, även för ett barn, å detta ca 30 cm över golvet och ca 30 cm från badkaret.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Real7 och 9 till
  • Laddar…
Är väl så enkelt att man inte får montera NY fast anslutning som lekman. Och när det gäller våtrum är det många regler som gäller. Är bara att slanta upp för en elektriker, och då blir det snyggt också. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Mikko58 och 3 till
  • Laddar…
Du har överlag rätt men,
Larsa Larsa skrev:
då blir det snyggt också. (y)
Nja, det gäller enbart om man hittar rätt elektriker.
Precis som med övriga yrkesgrupper.
Det finns de som är duktiga och alltid lämnar ett jobb som de kan vara stolta över.

Men det finns dock minst lika många som utför arbetet för att de får betalt och enbart lämnar efter sig något som är funktionellt, men inget mer än så.
 
  • Gilla
  • Arg
perror och 10 till
  • Laddar…
Men så svårt är det väl ändå inte.

Kommunikation!

Du beställer och betalar mot kvitto helt enkelt vad som ska göras, inklusive kontroll av installationen.

Perfekt att visa när Du byter boende.
 
E El-Löken66 skrev:
Så föreningen har stått för bad rums renovering?
Skulle tro det blir ditt ansvar att installera maskin fack mässigt.
Vatten. Ger över svämning. Till dina grannar.
Avlopp. Ger över svämning. Till dina grannar.
El. Dina jesters barn kommer döden dö.
Centrig. Dina grannar blir arga för oljudet.
Jag förstår inte. Det är ofta du inte lyckas gör dig förstådd.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 13 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser inte ut att vara en fast skiljevägg utan det ser ut att vara skjutdörrar.
Det missade jag. Du kan ha rätt! Då är man lite mer i gråzonen, om duschen går att använda med dörren öppen.
 
E
J Johan456 skrev:
Jag förstår inte. Det är ofta du inte lyckas gör dig förstådd.
Inget svårt att förstå.
Inget hem pull!
I brf kommer detta på verka brf.
Ska vara fack mässigt.
 
  • Haha
Mrjayser och 8 till
  • Laddar…
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Har ingen som helst betydelse!
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
G Gestad skrev:
Har ingen som helst betydelse!
Kanske läsa tråden innan du svarar.
Det har framkommit att det idag är en anslutningsdosa för fast anslutning av tex tvättmaskin, å det är den TS vill byta ut.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.