U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
o herre min skapare. Du startar en tråd på det här forumet om en elinstallation.
Du kommer få förmaningar, uppviglingsförsök, experter, galna råd, bra råd, överdrivna utlåtanden och en rad mer eller mindre påhopp på både dig person och säkerligen din famil, bostadsrättsföreningen och även grannens katt.
När sen kriget bedarrat så inser du kvickt att man inte springer planlöst ut på ett minfält utan rejäla sockeplaster på fötterna.

Man kan väl rätt enkelt generalisera lite och säga att om du inte vet vad du ska göra så ta hjälp av nån som vet o kan utan att göra det i det här världsmästarforumet.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
J jassaj skrev:
Precis, du vet ju inte ens om jorden ligger rätt eller är skyddad av jordfelsbrytare.
Minimikravet för "hempulare" är nog att man har ett mätinstrument som man förstår hur man använder det. Då vet man snabbt vilken funktion dom olika trådarna har.

Så rådet till TS är väl att börja med att köpa ett mätinstrument, typ det här, lättanvänt och prisvärt :)
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inget svårt att förstå.
Inget hem pull!
I brf kommer detta på verka brf.
Ska vara fack mässigt.
Är du lika bra på bra el som du är på sammansatta ord?
 
  • Haha
  • Gilla
Merkurius och 4 till
  • Laddar…
För en "okunnig" föreslår jag i stället en tångamperemeter. Betydligt säkrare.
T ex Clas.

Minns en som lånade en multimeter. Hans far hade klagat på att sonen förbrukade mycket el.
Skulle mäta växelströmsförbrukningen.
Ställde in instrumentet på mätning ACA och pluggade in mätkablarna på 10 A Unfuced ingången på instrumentet.
Sen in i centralen och mätte fas till nolla.

Sot av instrument och kablar. Brännskador på händer och fingrar.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är du lika bra på bra el som du är på sammansatta ord?
Efter som Löken inte får något "hem pull", är det inte konstigt att han är frustrerad:love:.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Efter som Löken inte får något "hem pull", är det inte konstigt att han är frustrerad:love:.

Minnie
När det gäller fuktskador så är hantverkare överrepresenterade, skulle inte förvåna mig det även gäller elinstallationer.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
TRJBerg
H Hybro skrev:
För en "okunnig" föreslår jag i stället en tångamperemeter. Betydligt säkrare.
T ex Clas.

Minns en som lånade en multimeter. Hans far hade klagat på att sonen förbrukade mycket el.
Skulle mäta växelströmsförbrukningen.
Ställde in instrumentet på mätning ACA och pluggade in mätkablarna på 10 A Unfuced ingången på instrumentet.
Sen in i centralen och mätte fas till nolla.

Sot av instrument och kablar. Brännskador på händer och fingrar.
Gjorde detsamma i min ungdom (inte i elcentral och ingen mer skada än intern säkring och probspets).
Fast vad använder man "10A" uttaget till?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
minfält utan rejäla sockeplaster på fötterna.
Det mesta av det du skrev passerade obemärkt förbi av någon anledning, men så dyker en fråga upp som måste bottnas. Antyder du att mina foppatofflor inte är den optimala skyddsskon för arbete i hemmet? Måste jag damma av mina vita sockiplast från -78 innan jag fortsätter arbetet?
 
  • Gilla
  • Haha
Snygg Sandra och 1 till
  • Laddar…
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Kolla på denna sida vad du får göra resp inte får göra som lekman.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/
 
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Gjorde detsamma i min ungdom (inte i elcentral och ingen mer skada än intern säkring och probspets).
Fast vad använder man "10A" uttaget till?
Till att mäta ström med naturligtvis - upp till 10 A.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Gjorde detsamma i min ungdom (inte i elcentral och ingen mer skada än intern säkring och probspets).
Fast vad använder man "10A" uttaget till?
Mäter större ström än vad det andra ingången mäktar med.
 
Rosa bakgrund, vit text, humoristiskt svenskt uttalande om svårigheten att förstå internetkommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
F frasen_36 skrev:
Till att mäta ström med naturligtvis - upp till 10 A.
Så varför händer det som nämnts?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så varför händer det som nämnts?
Sannorlikt för att man mätt ström direkt från fas till noll dvs kortslutit, istället för att mäta i serie med fasen eller nollan.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
F frasen_36 skrev:
Sannorlikt för att man mätt ström direkt från fas till noll dvs kortslutit, istället för att mäta i serie med fasen eller nollan.
Ok, nu gick mitt minnes talgdank upp. Naturligtvis!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.