73 427 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
o herre min skapare. Du startar en tråd på det här forumet om en elinstallation.U umit1990 skrev:
Du kommer få förmaningar, uppviglingsförsök, experter, galna råd, bra råd, överdrivna utlåtanden och en rad mer eller mindre påhopp på både dig person och säkerligen din famil, bostadsrättsföreningen och även grannens katt.
När sen kriget bedarrat så inser du kvickt att man inte springer planlöst ut på ett minfält utan rejäla sockeplaster på fötterna.
Man kan väl rätt enkelt generalisera lite och säga att om du inte vet vad du ska göra så ta hjälp av nån som vet o kan utan att göra det i det här världsmästarforumet.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Minimikravet för "hempulare" är nog att man har ett mätinstrument som man förstår hur man använder det. Då vet man snabbt vilken funktion dom olika trådarna har.J jassaj skrev:
Så rådet till TS är väl att börja med att köpa ett mätinstrument, typ det här, lättanvänt och prisvärt
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
För en "okunnig" föreslår jag i stället en tångamperemeter. Betydligt säkrare.
T ex Clas.
Minns en som lånade en multimeter. Hans far hade klagat på att sonen förbrukade mycket el.
Skulle mäta växelströmsförbrukningen.
Ställde in instrumentet på mätning ACA och pluggade in mätkablarna på 10 A Unfuced ingången på instrumentet.
Sen in i centralen och mätte fas till nolla.
Sot av instrument och kablar. Brännskador på händer och fingrar.
T ex Clas.
Minns en som lånade en multimeter. Hans far hade klagat på att sonen förbrukade mycket el.
Skulle mäta växelströmsförbrukningen.
Ställde in instrumentet på mätning ACA och pluggade in mätkablarna på 10 A Unfuced ingången på instrumentet.
Sen in i centralen och mätte fas till nolla.
Sot av instrument och kablar. Brännskador på händer och fingrar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Gjorde detsamma i min ungdom (inte i elcentral och ingen mer skada än intern säkring och probspets).H Hybro skrev:För en "okunnig" föreslår jag i stället en tångamperemeter. Betydligt säkrare.
T ex Clas.
Minns en som lånade en multimeter. Hans far hade klagat på att sonen förbrukade mycket el.
Skulle mäta växelströmsförbrukningen.
Ställde in instrumentet på mätning ACA och pluggade in mätkablarna på 10 A Unfuced ingången på instrumentet.
Sen in i centralen och mätte fas till nolla.
Sot av instrument och kablar. Brännskador på händer och fingrar.
Fast vad använder man "10A" uttaget till?
Det mesta av det du skrev passerade obemärkt förbi av någon anledning, men så dyker en fråga upp som måste bottnas. Antyder du att mina foppatofflor inte är den optimala skyddsskon för arbete i hemmet? Måste jag damma av mina vita sockiplast från -78 innan jag fortsätter arbetet?Traden skrev:
Kolla på denna sida vad du får göra resp inte får göra som lekman.U umit1990 skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

