73 427 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Så om man man mäter och inte får någon kontinuitet.. så fortsätter man bara tills man får det? Alternativt ger upp och anar att jorden inte är korrekt ansluten i centralen då såklart...Mikael_L skrev:
Ok. Som när du kör ungarna till skolan och möter en bil, minsta lilla fel av dig eller den mötande skapar en extrem risk ... Kaboom!S Smarf skrev:
Vi utsätter oss och våra barn dagligen för absolut livsfara utan att ens tänka på det, så varför är just elektriska installationer ett undantaget. Pengar kanske?
För dig är det alltså billig att anlita en elektriker för att koppla in tvättmaskinen. Men låt oss leka med tanken att det skulle kosta 15.000kr. skulle det fortfarande vara billigt? DVS var går gränsen för att skydda sig från just elskador medans andra med minst lika stor skaderisk helt ignoreras?
Minnie
Jag ber ödmjukast om ursäkt. Mina sockiplaster ( hur stavas det?) är en något senare årgång och är blåa.MathiasS skrev:
Med anledning av detta beviljas du såklart dispens för dina skyddstofflor. Själv har jag alldeles för små träskor(äkta) varav vänsterskon är 2 cm lägre än den andra då gummisulan åkte av första året. Det kan även bero på att jag släpar vänster fot bakom mig likt quasimodo när jag sprintar till garaget på kvällarna för att stirra mig blind på alla onödiga(enligt frugan) verktyg jag köpt .
Men - Dispens beviljad under förutsättning att foppatofflorna har spiktrampskydd
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du svarade inte på min fråga.Minnie Mesola skrev:
Då har du läst slarvigt eller inte alla inlägg. Det du hänvisade till blev lite av en metafor som svar på Electroluxarens inlägg. Det förstår du nog om du läser det en gång till.
Här nedan är ett inlägg du tydligen missat.
TS är klok nog att inse sina begränsningar. Det är ju därför han ber om hjälp här. Så med lite handledning har jag svårt att se hur någon kan misslyckas med denna lilla manöver.
Men visst. Om TS trots all vägledning om allt från kabelskalande till åtdragningsmoment ändå känner sig osäker är det naturligtvis inget annat att göra än att öppna lädret och vänta.
Minnie
Jag har läst alla dina inlägg, och jag kunde även ha citerat det du tycker jag missade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nja, det där låter inte riktigt bra. Man mäter inte blint tills man får en värde som man gillar. Mätning av skyddsjordens kontinuitet ska föregås av en inspektion. Du bör alltså ha en god ide i förväg om vad du ska få för mätresultat.P pjkw skrev:
Nu handlar det här om tvättmaskinens hölje. Får du ingen kontinuitet mot höljet på en skyddsjordad TM så skulle jag undersöka det lite närmare. Man skyddsjordar endast apparater som har berörbara metalldelar som har enkel isolering mot fasledare. Om hela höljet är dubbelisolerat, då ska inte TM ha en skyddsjordad stickpropp. Nu kanske detta gäller delar av höljet men det tror jag är ytterst ovanligt. Så, man bör nog kolla lite närmare.
Ma n kan ox å dö dendö. Bar aaatt väl ja.E El-Löken66 skrev:
En sak jag har svårt att fatta är att TS säger att:
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Uttaget i badrummet är så smutsig och trasig så den tog jag ut och slängde.( Nyköpt bostadsrätt)
Detta trasiga uttag har aldrig visats i tråden, så jag undrar var satt det någonstans?
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Uttaget i badrummet är så smutsig och trasig så den tog jag ut och slängde.( Nyköpt bostadsrätt)
Detta trasiga uttag har aldrig visats i tråden, så jag undrar var satt det någonstans?
Det är en anslutning dosa Din latto.D Dilato skrev:En sak jag har svårt att fatta är att TS säger att:
Får man ingen kontinuitet så får man väl, noggrann som man är och inte vill utsätta folk för faror och obehag, anta att något är fel.P pjkw skrev:
1. Att det är fel på installationen (en jordledare någonstans som inte är ansluten t.ex.)
2. Att man mätt på ett dåligt ställe
Så då får jag väl undersöka lite mer, inte bara skita att det inte blev rätt.
Och det kan ju bli så att man upptäcker att det inte finns något ställe med galvanisk kontakt med jord på apparaten man har installerat, eller så upptäcker man något annat fel, något som varit mer allvarligt att bara skita i för att det råkade bli jobbigt.
Alltså, det här är inte så jobbigt, det kan gå att få teoretiskt i text hur besvärligt som helst, men i verkligheten löses sånt här som regel rätt enkelt.
Om du klipper stickproppen kanske garantin på TM slutar att gälla .... det svaret har jag sett / hört ...
Bra för framtiden är att ha ett uttag ist för fast anslutning för du kan byta maskin själv då.
Allt är förutsättning att du har en jordfelsbrytare som fungerar på den här gruppen !!!
Bra för framtiden är att ha ett uttag ist för fast anslutning för du kan byta maskin själv då.
Allt är förutsättning att du har en jordfelsbrytare som fungerar på den här gruppen !!!