U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Fas och noll är "samma" eftersom du har växelström.
Jorden är tydligt märkt på uttaget du fotograferat.
Däremot får du inte montera detta själv. Installationen ska utföras av elektriker.
Eftersom du dessutom ställer frågan i detta forum har du inte kunskap att utföra även om det var tillåtet.
Ring elektriker. Lycka till
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
D
F Finndjävel skrev:
Load är ju en strömförbrukare i ett kopplingsschema.
Och kan översättas ordagrant med last/belastning.
 
Och eftersom engelskan i lite olika former talas på rätt många olika ställen så är det inte så konstigt att benämningarna kan variera lite.
 
D
B Bernt Ö97 skrev:
Fas och noll är "samma" eftersom du har växelström.
Det där fattar jag inte hur du menar. De är inte mer samma än i en likströmsanläggning vad jag förstår. I båda fallen är det en spänningsskillnad mellan fas (resp +) och noll (resp -).
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S Sadelmakare skrev:
Mörk hårig installatör gillar sär skrivning samt kyckling lever med kul potatis:p
Instruktionsfilm:

 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom du dessutom ställer frågan i detta forum har du inte kunskap att utföra även om det var tillåtet.
Men när han nu fått svar så har han ju kunskapen att utföra (sådant man får utföra om man har kunskap) och då är ju problemet löst.
 
  • Gilla
  • Arg
Mrjayser och 6 till
  • Laddar…
U umit1990 skrev:
Bild 1 är uttaget jag köpte.
Bild 2 är kopplingen på väggen i badrummet.
Blå är nollan, svart är fas och jorden ska alltid vara grön/gul och i ditt uttag du köpte kvittar de om de inte är markerat med L = fas N = nolla. Jorden är viktig och ska sitta i mitten.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Line var nytt för mig.
Jo men så är det.

Ett exempel, en tre-fasmotor snurrar ju alltid åt fel håll av någon anledning, Murphys lag?
Den mest förekommande kommunikationen är då att skifta "Line" till motorskrället så snurrar den åt rätt håll.
 
D datja skrev:
Det där fattar jag inte hur du menar. De är inte mer samma än i en likströmsanläggning vad jag förstår. I båda fallen är det en spänningsskillnad mellan fas (resp +) och noll (resp -).
Lite otydligt skrivet av mig.
Koplar du motsatt riktning vid likström går eventuell motor i motsatt riktning.
Kopplar du en fas vid växelström i motsatt riktning händer inget. Däremot får du riktningsändring vid 3 faser beroende på inkoppling.
Jag vet inte om det blev tydligare men du förstår säkert eftersom du är kunnig i övrigt.
Däremot är det viktigt I TS fall att skilja på fas och noll om det längre fram i eldragningen fins en brytare som ska bryta fas och inte nollan.
Risken är då att du själv blir "jordad" i dubbel bemärkelse.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Den finns där i inlägg #6.
Men inte i #113
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Visst kan man det. Tre kablar i tre hål. Lite som att fråga var man fyller på kylvatten i en bil. -Vet du inte det, skall du anlita en auktoriserad verkstad.
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Han viste bara inte vad som skulle stoppas in i vad, men nu vet han det och kan skrida till verket med stor självsäkerhet.
Men du ignorerar med en dåres envishet de inlägg som säger att en kontroll även ska göras. Det kräver lite mer kunskap och instrument än skruvmejseln för att dra åt tre skruvar. Tar du personligen ansvar för dina råd ifall en olycka mot förmodan skulle inträffa?
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men du ignorerar med en dåres envishet de inlägg som säger att en kontroll även ska göras. Det kräver lite mer kunskap och instrument än skruvmejseln för att dra åt tre skruvar.
Jag har vid sådana här tillfällen lyckats pipa fram jorden med att sätta ena elektroden mot metalltrumman i maskinen och den andra mot ett jordbleck i ett uttag. Är det comme-il-faut?
 
Minnie Mesola
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men du ignorerar med en dåres envishet de inlägg som säger att en kontroll även ska göras. Det kräver lite mer kunskap och instrument än skruvmejseln för att dra åt tre skruvar. Tar du personligen ansvar för dina råd ifall en olycka mot förmodan skulle inträffa?
Då har du läst slarvigt eller inte alla inlägg. Det du hänvisade till blev lite av en metafor som svar på Electroluxarens inlägg. Det förstår du nog om du läser det en gång till.

Här nedan är ett inlägg du tydligen missat.


TS är klok nog att inse sina begränsningar. Det är ju därför han ber om hjälp här. Så med lite handledning har jag svårt att se hur någon kan misslyckas med denna lilla manöver.
Men visst. Om TS trots all vägledning om allt från kabelskalande till åtdragningsmoment ändå känner sig osäker är det naturligtvis inget annat att göra än att öppna lädret och vänta.

Minnie
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är ingen mening.
Tvätt maskin kopplat du direkt till dosa.

Förstår du inte hur tar du dit 1500 kronors elektrikern.

Eller tar kanske dö på nåns barn barn.
Precis, du vet ju inte ens om jorden ligger rätt eller är skyddad av jordfelsbrytare.
 
U umit1990 skrev:
Köpte detta uttag från Hornbach.
Märket är simon.
Har en uttag i badrummet som behlver bytas ut och på den står de tydligt N L jord.
Men på den nya står de inget
Någon som vet?
Kan man bara koppla fas på höger sidan och noll på vänster som de brukar vara.
Det är växelström, så det ska inte vara skillnad
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.