73 427 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Fas och noll är "samma" eftersom du har växelström.U umit1990 skrev:
Jorden är tydligt märkt på uttaget du fotograferat.
Däremot får du inte montera detta själv. Installationen ska utföras av elektriker.
Eftersom du dessutom ställer frågan i detta forum har du inte kunskap att utföra även om det var tillåtet.
Ring elektriker. Lycka till
Lite otydligt skrivet av mig.D datja skrev:
Koplar du motsatt riktning vid likström går eventuell motor i motsatt riktning.
Kopplar du en fas vid växelström i motsatt riktning händer inget. Däremot får du riktningsändring vid 3 faser beroende på inkoppling.
Jag vet inte om det blev tydligare men du förstår säkert eftersom du är kunnig i övrigt.
Däremot är det viktigt I TS fall att skilja på fas och noll om det längre fram i eldragningen fins en brytare som ska bryta fas och inte nollan.
Risken är då att du själv blir "jordad" i dubbel bemärkelse.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Minnie Mesola skrev:
Men du ignorerar med en dåres envishet de inlägg som säger att en kontroll även ska göras. Det kräver lite mer kunskap och instrument än skruvmejseln för att dra åt tre skruvar. Tar du personligen ansvar för dina råd ifall en olycka mot förmodan skulle inträffa?Minnie Mesola skrev:
Jag har vid sådana här tillfällen lyckats pipa fram jorden med att sätta ena elektroden mot metalltrumman i maskinen och den andra mot ett jordbleck i ett uttag. Är det comme-il-faut?Bo.Siltberg skrev:
Då har du läst slarvigt eller inte alla inlägg. Det du hänvisade till blev lite av en metafor som svar på Electroluxarens inlägg. Det förstår du nog om du läser det en gång till.Bo.Siltberg skrev:
Här nedan är ett inlägg du tydligen missat.
TS är klok nog att inse sina begränsningar. Det är ju därför han ber om hjälp här. Så med lite handledning har jag svårt att se hur någon kan misslyckas med denna lilla manöver.
Men visst. Om TS trots all vägledning om allt från kabelskalande till åtdragningsmoment ändå känner sig osäker är det naturligtvis inget annat att göra än att öppna lädret och vänta.
Minnie
Det är växelström, så det ska inte vara skillnadU umit1990 skrev: