73 427 läst ·
312 svar
73k läst
312 svar
Vilken är fas samt noll?
Inget krav på längre jordtamp, krav på dragavlastning.H Hybro skrev:Om jag läste tråden rätt, så har det nämnts förslag på att kapa bort stickproppen på sladd till tvättmaskinen. Så pöta in sladden i en kopplingsdosa och ansluta...
Det bör ju då räknas som fast anslutning.
Krav eller inte på längre jordledaren, avlastning e t c?
Eller är det bara att köra på, som de flesta skribenter tycks förorda?
Självklart ska man göra en korrekt installation, vilket bl a innefattar att apparatsladden är korrekt dragavlastad och det är ordnat så att skyddsjorden lossnar sist. Det är väl bl a därför det är krav på behörighet för att göra den typen av installation?H Hybro skrev:Om jag läste tråden rätt, så har det nämnts förslag på att kapa bort stickproppen på sladd till tvättmaskinen. Så pöta in sladden i en kopplingsdosa och ansluta...
Det bör ju då räknas som fast anslutning.
Krav eller inte på längre jordledaren, avlastning e t c?
Eller är det bara att köra på, som de flesta skribenter tycks förorda?
Men det är å andra sidan ingen rocket-science, så en normalt funtad händig person klarar av att göra det med lite vägledning.
Njau... jag har själv haft utmaningen med engelskpråkiga elektriker och ingenjörer och man använder nog Line oftast numera men även Live, beror nog mest på åldern på den man diskuterar med.E elmont skrev:
https://www.allaboutcircuits.com/textbook/reference/chpt-2/wiring-color-codes/
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Line var nytt för mig.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg

