Blir man dömd för olaga kraftavledning brukar man samtidigt bli dömd för olaga elinstallationsarbete, såvida man inte är "behörig eltjuv"! :)

selle79 skrev:
Jag kan bara påpeka att det är högst en av 10 elektriker som har behörighet, det är personen som står för företaget som måste ha behörighet. En elektriker som jag och dom flesta andra elektriker som inte har behörighet får efter arbetstid inte göra ett dugg mer än en vanlig svensson.

Mvh Tobbe
Stämmer Elektriker räknas som yrkesman men har oftast ingen behörighet, många elektriker har BB2 behörigheten då dom lämnar utbildningen.
Den täcker in och urkoppling av fast anslutna apparater och maskiner som ex pelarborrmaskiner fast anslutna tvätt/diskmaskiner och liknande

Efter att ha arbetat som elektriker i 2 år (ej lärlingstid) kan man ansöka om egen behörighet BB1 som ger möjlighet att utföra service på befintliga elinstallationer och dra enstaka grupper på eget bevåg.
BB1 behörigheten täcker det mesta innom service av anläggningar som ex att koppla i och ur motorer,givare,brytare, maskiner mm även ledningarna som hör dit.

Efter yttligare 3 år kan en elektriker gå en 6 månaders utbildning till installatör och ansöka om ABL (allmän behörighet lägspänning (upp till 1000V).

För att få full behörighet AB krävs yttligare minst 2 års arbete på högspänningsanläggningar.

Jag själv ansökte om min BB1 behörighet för 5-6 år sedan och fick den godkänd och pluggar på distans för ABL behörigheten i "egen takt"

Steffe

TLovskog skrev:
Håller med. Har länge försökt förstå varför det inte kan finnas en light version av behörighet som gäller ditt eget hus och enklare 1fas förbrukare eller liknande.
Kanske för att folk säljer sina hus och barnfamiljer flyttar in och vill ha en säker elmiljö för sig själva och sina barn ?

Leion skrev:
När jag läser lagtexten får jag intrycket att den gäller transformatorstationer och elnät och inte alls är applicerbar på elinstallationer i hemmet. Att det är förbjudet enligt elinstallatörsförordningen att dra el utan behörighet (eller som anställd av någon med behörighet) är bortom tvivel, men jag tycker frågan kvarstår; finns det en straffskala, annat än om man genom ovarsamhet orsakar skada?
Problemet är väl praktiserandet av lagen om man nu rotar med elen i sitt eget hus...
Händer inget så är det mesta lugnt och eftersom det troligen inte lär bli fängelse ens om någon polisanmäler en för att man spikar VP-rör och drar kabel i sitt eget hus *S* så lär det ju knappast bli frågan om husrannsakan för att undersöka om brott begåtts.

Teoretiskt sett så skulle alla som spikar en bit kabel utan behörighet vara brottslingar, så även jag, men det lär inte funka så... _om_ inte något händer.

Jag har lite svårt att tänka mig att några blåklädda väcker mig på morgonen med kpist i handen för att jag kvällen innan drog VP-rör, men en roande tanke eftersom jag är rätt morgonsur *S*

/Kent

droopy skrev:
Kanske för att folk säljer sina hus och barnfamiljer flyttar in och vill ha en säker elmiljö för sig själva och sina barn ?
Jo men det ar ju hela poangen med resonemanget om en behorighet for "hemmabruk".Just ATT alla installationer som anda gjors av hemmapulare kan bli sakrare och mer uppdaterade.Detta utan attman skall behova lara sig koppla stallverk och hela sjukhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.