ktm525 skrev:
Tycker ni är fel ute när det gäller får ej bör ej gäller ej.
För vem får jag inte dra kablarna själv? elfirman? polisen? fösäkringsbolaget?
Som jag ser det så får man göra all el inom fastigheten, om man gör rätt.
Ni som säger att det är förbjudet kan väl hänvisa mig till ngn paragraf i brottsbalken kanske? har dock sökt och ej funnit ngt som tyder på att det skulle vara förbjudet..
Ge också gärna exempel på ngn som blivit fälld.
I brottsbalken står bara en pytteliten del av det som är olagligt i detta land. Det mesta finns i diverse författningar och förordningar. Innebär inte att det är mindre olagligt.

Finns ett fåtal saker man inte får göra utan behörighet enligt lagen, men fasta elinstallationer är mig veterligen en av dem (de andra har jag för mig rör gasinstallationer och apparater som innehåller kylmedium, som kylanläggningar och värmepumpar -- dock har jag ett vagt minne av att det finns ett kryphål när det gäller de senare så att privatpersoner ändå kan installera en värmepump för eget bruk).

Du kan ju tycka att du bör få dra ledningarna själv på egen risk. Men vad händer när du säljer huset? Hur skall köparen ha en rimligt möjlighet att veta att alla elinstallationer är fackmannamässigt utförda? Problematiken finns ju även när det gäller t.ex. VVS, men när det gäller el kan en felaktigt utförd installation utgöra livsfara.

Köper fullt ut att man inte bör utföra dessa installationer om man inte nödvändig kunskap..men dit jag ville komma är att det inte finns ngn straffskala som fungerar på privatperson som installerar för eget bruk..
Nallebjön: Var har du underlag i dessa paragrafer för fällande dom? Lagar och förordningar är ju verklösa utan rättsliga påföljder.

Straffbestämmelser

13 § Bestämmelser om straff för den som bryter mot 6 eller 7 § eller en föreskrift meddelad med stöd av 8 § finns i 13 kap. 1 § första stycket 3 ellagen (1997:857). Förordning (1997:860).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.htm

Och i 13 kap. 1§ i Ellagen kan man läsa:

1 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §,
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 11 §, eller
3. bryter mot föreskrift som har meddelats med stöd av 8 kap. 1 § tredje stycket eller 9 kap. 1 § andra stycket.
  Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 kap. 17 §.
  I ringa fall döms inte till ansvar. Lag (2002:121).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970857.HTM

Straffet blir alltså böter eller fängelse i högst ett år (i praktiken böter alltså). Vad nu det har för betydelse när man diskuterar om det är lagligt eller ej.

Jag funderar lite på om det ska vara lagligt för riktigt svaga personer ska tillåtas dra åt hjulbultar på bilen manuellt... ;) ...Näe men absolut är det viktigt med elsäkerhet men vad är egentligen skillnad på att byta ut och sätta dit nytt. Kan väl bli lika mkt fel bägge gånger... och det som gäller i mitt fall. Dra in FK i ett rör som ligger löst på golvet, inget annat. Känns lite väl fånigt att det ska vara olagligt.

sorry....skall inte förstöra fler trådar, ful ovana jag har :-?

Känner mig lite skyldig till att ha satt igång alltihop... :'( Det jag ville påpeka var bara att det utan tvekan är förbjudet. Det är inte ens tillåtet att dra rören utan trådar i, om man inte är behörig, eller arbetar under någon med behörighet i en elfirma.
Är det inte dessutom så numera att det räcker inte att ha behörighet längre, du måste i så fall ha en firma också, om du ska fixa på kvällarna?

Sen är det ju en annan sak om man struntar i förbudet eller ej. Ett korrekt utfört elarbete av en icke behörig installatör (eller hemfixare, snarare) tycker jag är ett mindre allvarligt brott än en korrekt utförd knivhuggning på torget. Fast ibland kan man undra, när man ser vissa domslut.
Det finns säkert forum där man kan diskutera sånt, men detta är inte ett sådant fora.

För att återgå till sakfrågan så är det naturligtvis så, att om man har dragit fram tre fasledare och nolla (samt den alltid närvarande skyddsjorden, förstås) till en spis, så kan man koppla in den som man vill sen. Blev det enfas blir två trådar liggande till ingen nytta i röret, men du hamnar väl knappast på fattighuset för det.

Rostig_9000i_-88 skrev:
[quote author=selle79 link=1138610482/0#18 date=1138652967][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#10 date=1138617619]Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

Det beror väll på vad du säkrar kabeln med eller?????
13A = 9kW räcker alldeles lagom till en vanlig spis, räcker vanligt vis men 10A oxå.

Mvh Tobbe[/quote]

Nej, till SPIS får du inte dra mindre än 2,5mm[sup]2[/sup] vid trefasig anslutning eller minst 4mm[sup]2[/sup] vid enfasig anslutning.
Sedan räcker kanske en 10A säkring, men det är en annan femma då det är kravet för anslutningsledning till spis jag menar.[/quote]

Var hittar du det??  Jag slog upp i nya föreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1 samt i SS och kunde inte hitta belägg för detta någonstans. Det som jag kunde hitta som relevant är att den minsta tvärsnittarea på ledning inom bostadsfastighet får ej understiga 1,5mm2. Jag vill dock minnas att det i "gula föreskrifterna" från -76 eller när dom nu kom hade med texten att det till perilexuttag skulle dras 2,5mm2. Men det är ju nya föreskrifter nu.

// DeBe

ktm525 skrev:
Tycker ni är fel ute när det gäller får ej bör ej gäller ej.
För vem får jag inte dra kablarna själv? elfirman? polisen? fösäkringsbolaget?
Som jag ser det så får man göra all el inom fastigheten, om man gör rätt.
Ni som säger att det är förbjudet kan väl hänvisa mig till ngn paragraf i brottsbalken kanske? har dock sökt och ej funnit ngt som tyder på att det skulle vara förbjudet..
Ge också gärna exempel på ngn som blivit fälld.
Eftersom du ville ha lite paragrafer så har jag kopierat följande från Elsäkerhetsverkets hemsida.

Gällande författningar
Lagar, förordningar och föreskrifter kallas med ett gemensamt ord författningar. Det som står i författningarna är bindande.

Ellagen (1997:857)
Lagen (1992:1512) om elektromagnetisk kompatibilitet
Förordningen (1957:601) om elektriska starkströmsanläggningar
Kungörelsen (1958:558) om elektrisk svagströmslednings anordnande i förhållande till starkströmsledning
Förordningen (1993:1068) om elektrisk materiel
Elinstallatörsförordningen (1990:806)
Förordningen (1995:1296) om vissa avgifter på elområdet
Förordningen (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet

Och bara som lite kuriösa ifall det nu finns folk som jobbar som väktare eller annat så kan jag berätta att eftersom fängelse finns på straffskalan för brott mot installationsförodningen så får vilken Svensson som hellst med hjälp av lagen om envarsgripanden bruka nödvändigt våld för att gripa och hålla fast en person på platsen tills polis anläder ifall man ser att han jobbar utan behörighet. Precis samma som gäller vid bankrån, misshandel och andra grova brott.

Detta kanske inte riktigt hörde till tråden egentligen men....

// DeBe

DeBe skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#21 date=1138653462][quote author=selle79 link=1138610482/0#18 date=1138652967][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#10 date=1138617619]Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

13A = 9kW räcker alldeles lagom till en vanlig spis, räcker vanligt vis men 10A oxå.

Mvh Tobbe[/quote]

Nej, till SPIS får du inte dra mindre än 2,5mm[sup]2[/sup] vid trefasig anslutning eller minst 4mm[sup]2[/sup] vid enfasig anslutning.
Sedan räcker kanske en 10A säkring, men det är en annan femma då det är kravet för anslutningsledning till spis jag menar.[/quote]

Var hittar du det?? Jag slog upp i nya föreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1 samt i SS och kunde inte hitta belägg för detta någonstans. Det som jag kunde hitta som relevant är att den minsta tvärsnittarea på ledning inom bostadsfastighet får ej understiga 1,5mm2. Jag vill dock minnas att det i "gula föreskrifterna" från -76 eller när dom nu kom hade med texten att det till perilexuttag skulle dras 2,5mm2. Men det är ju nya föreskrifter nu.

// DeBe[/quote]

Det står i Elkos "Elboken" 2004-2006 Sid 417 och samma text på sidan 342 i "Elboken" från 2000-2001 (Gamla VS Nya texter).
Det är hämtat från någon standard, men jag vet ej från vilken.
Jag vet att vi talade kring just detta när jag var på vår senaste Avd-A kurs i höstas eftersom vår kursledare tyckte att det var kul att få dit oss på en kuggfråga när vi skulle räkna lite på dimensioneringar.

Rostig_9000i_-88 skrev:
[quote author=DeBe link=1138610482/30#37 date=1138728068][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#21 date=1138653462][quote author=selle79 link=1138610482/0#18 date=1138652967][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#10 date=1138617619]Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

Mvh Tobbe[/quote]

Var hittar du det??  Jag slog upp i nya föreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1 samt i SS och kunde inte hitta belägg för detta någonstans. Det som jag kunde hitta som relevant är att den minsta tvärsnittarea på ledning inom bostadsfastighet får ej understiga 1,5mm2. Jag vill dock minnas att det i "gula föreskrifterna" från -76 eller när dom nu kom hade med texten att det till perilexuttag skulle dras 2,5mm2. Men det är ju nya föreskrifter nu.

// DeBe[/quote]

Det står i Elkos "Elboken" 2004-2006 Sid 417 och samma text på sidan 342 i "Elboken" från 2000-2001 (Gamla VS Nya texter).
Jag vet att vi talade kring just detta när jag var på vår senaste Avd-A kurs i höstas eftersom vår kursledare tyckte att det var kul att få dit oss på en kuggfråga när vi skulle räkna lite på dimensioneringar.[/quote]

Men "Elkos elbok" är inte någon föreskrift och inte heller är Svensk Standard det. Alltså måste man inte dra 2,5mm2. Däremot så kan jag hålla med om att man bör göra det. Men som sagt. Lagmässigt så är det skillnad på skall och bör.

// DeBe

DeBe skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/30#39 date=1138729741][quote author=DeBe link=1138610482/30#37 date=1138728068][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#21 date=1138653462][quote author=selle79 link=1138610482/0#18 date=1138652967][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#10 date=1138617619]Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

Mvh Tobbe[/quote]

Var hittar du det?? Jag slog upp i nya föreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1 samt i SS och kunde inte hitta belägg för detta någonstans. Det som jag kunde hitta som relevant är att den minsta tvärsnittarea på ledning inom bostadsfastighet får ej understiga 1,5mm2. Jag vill dock minnas att det i "gula föreskrifterna" från -76 eller när dom nu kom hade med texten att det till perilexuttag skulle dras 2,5mm2. Men det är ju nya föreskrifter nu.

// DeBe[/quote]

Jag vet att vi talade kring just detta när jag var på vår senaste Avd-A kurs i höstas eftersom vår kursledare tyckte att det var kul att få dit oss på en kuggfråga när vi skulle räkna lite på dimensioneringar.[/quote]

Men "Elkos elbok" är inte någon föreskrift och inte heller är Svensk Standard det. Alltså måste man inte dra 2,5mm2. Däremot så kan jag hålla med om att man bör göra det. Men som sagt. Lagmässigt så är det skillnad på skall och bör.

// DeBe
[/quote]

Utifrån minna ärfarenheter så har jag aldrig hört talas om att man MÅSTE dra 2,5 till spisen och heller aldrig fått påbackning på någion besiktning. Sen så går det inta att använda ett perileguttag till en häll & ugn.

Tobbe

Jag har inte heller påståt att Elboken är föreskrift/standard, däremot har man sammanställt texter från föreskrifter och standarder i Elboken.

Som sagt, även vår kursledare tog upp detta under vår Avd-A utb. så det borde väl rimligtvis komma från lagstadgat krav?

Men, men jag är inte behörig och kan ha fel...

mats_o skrev:
Och vad är det för fel på kvällskurser. Man behöver inte gå dagtid med lärare alltid

Det tar 2,5 år och dom som jag pratat men säger att det är bättre att ta det på heltid, men det är ju ett alternativ.

Tobbe

Jonasc! om du nu anser att du kan det här bättre än elektriker med och utan behörighet så varför frågar du då?
ett exempel:
cylinda ib52 inbyggnadsugn tar 3,1kW,1-fas 16A och cylinda häll ihi86 tar 7,4kW på två faser=3,7kW per fas

jag gjorde en kabeldimberäkning och kom fram till följande:
för ugnen:13,48A vilket ger 2,5mm2, ingen hänsyn tagen till kabelanhopning och med lufttemp 25 grader.detta ger en total korrektionsfaktor på 1,06
för spisen:16,09A vilket ger 4mm2 kabel,ingen hänsyn tagen till kabelanhopning och med lufttemp 25 grader. detta ger en total korrektionsfaktor på 1,06,räknar man med lufttemp 15 grader klarar man sej med 2,5mm2

men hur har du räknat fram 1,5mm2?
jag och säkert fler är väldigt intresserad av det!

sen så drar man exvis:blå,brun,vit,svart och gul/grön och vad jag ser så säljer iaf clas-o vit 2,5mm2 FK!!
i ditt fall tycker jag inte att det är fånigt eftersom du inte FÅR göra det och inte heller HAR kunskaperna!

Pellefant, jag har aldrig skrivit att jag anser mig vara bättre än en elektriker. Mina elkunskaper täcker inte ens det grundläggande och bygger endast på vad folk har sagt till mig samt två kurser 100p på gymnasiet för några år sedan.

Denna tråd handlade från början om att jag ville fördra kablar i lösa flexrör och undrade vilka färger man skulle använda sig av samt om fk1,5 funkade. Fick reda på att det är olagligt för mig att dra kablar i ett löst flexrör (samma som man kan köpa på ex. clas ohlson). Att jag inte får dra kablar i ett löst rör som sedan elektrikern fäster i väggen och kopplar in tycker jag är fånigt. Fick även redan på att fk1,5 inte var att rekommendera varför jag nu har lämnat över allt förjobb till elektrikern (som kommer hit närsomhelst).

/ Jonasc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.