Jonasc!
du frågade inte om det gick bra med 1,5 RK utan varför det inte fanns grå 1,5 RK som du skulle dra i rör till spis!

Jaja, okej. Borde flyttat frågetecknet ett ord längre bort på den frågan... Det var så jag menade i alla fall.

Det är väl elektrikerförbundet som i egen intresse lyckats driva igenom dessa förbud. I likhet med sotare och trafikskolelärare, som har liknande förmåner.....

Leffe skrev:
Det är väl elektrikerförbundet som i egen intresse lyckats driva igenom dessa förbud. I likhet med sotare och trafikskolelärare, som har liknande förmåner.....
Lite under bältet kanske, men man får kanske vara lite konspiratorisk så här på fredagseftermiddagen ;)

Läste att Skanska vill ge sina snickare en snabbkurs för att de ska kunna göra enklare installationsarbeten. Gissa vilka som knorrade...

tänk vad lätt och billigt och bra om alla behörigheter och tillstånd och körkort mm mm skulle tas bort!

då skulle jag ta jobb som pilot när jag vill åka utomlans tex ;)
eller x-tra knäcka som hjärnkirurg (men bara på politiker) så skulle aldrig min okunskap avslöjas :D
ta jobb som skeppare och köra oljetanker när jag vill åka på kryssning ;D

Gennerellt så håller jag med om att regleringen är bra men det skulle knappast sänka säkerheten nämnvärt om man släppte på behörighetskravet för rördragning och dosspikning. En kunnig/ansvarig ska tala om var de ska placeras men det krävs ingen särskild skicklighet eller kunskap för att rulla ut slang och montera klammer

man får väl byta tex en lysknapp om man har "allmän kännedom" ?

går det bra hade man allmän kännedom... men går det åt pipan hade man inte det !

;D

selle79 skrev:
[quote author=DeBe link=1138610482/30#40 date=1138740601][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/30#39 date=1138729741][quote author=DeBe link=1138610482/30#37 date=1138728068][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#21 date=1138653462][quote author=selle79 link=1138610482/0#18 date=1138652967][quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#10 date=1138617619]Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

Det beror väll på vad du säkrar kabeln med eller?????
13A = 9kW räcker alldeles lagom till en vanlig spis, räcker vanligt vis men 10A oxå.

Mvh Tobbe[/quote]

Nej, till SPIS får du inte dra mindre än 2,5mm[sup]2[/sup] vid trefasig anslutning eller minst 4mm[sup]2[/sup] vid enfasig anslutning.
Sedan räcker kanske en 10A säkring, men det är en annan femma då det är kravet för anslutningsledning till spis jag menar.[/quote]

Var hittar du det?? Jag slog upp i nya föreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1 samt i SS och kunde inte hitta belägg för detta någonstans. Det som jag kunde hitta som relevant är att den minsta tvärsnittarea på ledning inom bostadsfastighet får ej understiga 1,5mm2. Jag vill dock minnas att det i "gula föreskrifterna" från -76 eller när dom nu kom hade med texten att det till perilexuttag skulle dras 2,5mm2. Men det är ju nya föreskrifter nu.

// DeBe[/quote]

Det står i Elkos "Elboken" 2004-2006 Sid 417 och samma text på sidan 342 i "Elboken" från 2000-2001 (Gamla VS Nya texter).
Det är hämtat från någon standard, men jag vet ej från vilken.
Jag vet att vi talade kring just detta när jag var på vår senaste Avd-A kurs i höstas eftersom vår kursledare tyckte att det var kul att få dit oss på en kuggfråga när vi skulle räkna lite på dimensioneringar.[/quote]

Men "Elkos elbok" är inte någon föreskrift och inte heller är Svensk Standard det. Alltså måste man inte dra 2,5mm2. Däremot så kan jag hålla med om att man bör göra det. Men som sagt. Lagmässigt så är det skillnad på skall och bör.

// DeBe
[/quote]

Utifrån minna ärfarenheter så har jag aldrig hört talas om att man MÅSTE dra 2,5 till spisen och heller aldrig fått påbackning på någion besiktning. Sen så går det inta att använda ett perileguttag till en häll & ugn.

Tobbe[/quote]

Nu ska vi försöka reda ut det här:

Texten i Elboken är hämtad från en svensk standard som heter "Grundläggande dimensioneringsregler",
SS 437 01 45 pkt 6.3.,1 står just detta; att ledararea skall vara minst 4mm[sup]2[/sup] för enfasspis och 2,5mm[sup]2[/sup] för trefasspis.
I samma standard står också att det skall vara minst "20-rör", och det skall ju klara av det antal ledare som behövs i resp. fall.

Om vi sedan tittar i ELSÄK 2004:1 :
"Utförande enligt svensk standard
4 § En starkströmsanläggning skall, om inte något annat visas, anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis då den är utförd enligt svensk standard och tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 4–6 kap."

I och med detta tolkar jag det som att det är lagstadgat eller har jag fel?

C
Vad räknas som spis i dessa dagar? Spishäll t.ex.?
Om jag har 3st 1-fas 16A kombinationshällar, måste man då dra 3x4mm2?

Rostig_9000i_-88 skrev:
Nu ska vi försöka reda ut det här:

Texten i Elboken är hämtad från en svensk standard som heter "Grundläggande dimensioneringsregler",
SS 437 01 45 pkt 6.3.,1 står just detta; att ledararea skall vara minst 4mm[sup]2[/sup] för enfasspis och 2,5mm[sup]2[/sup] för trefasspis.
I samma standard står också att det skall vara minst "20-rör", och det skall ju klara av det antal ledare som behövs i resp. fall.

Om vi sedan tittar i ELSÄK 2004:1 :
"Utförande enligt svensk standard
4 § En starkströmsanläggning skall, om inte något annat visas, anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis då den är utförd enligt svensk standard och tillämpliga delar av de särskilda säkerhetskraven i 4–6 kap."

I och med detta tolkar jag det som att det är lagstadgat eller har jag fel?

Rätt och fel, det står i föreskriften att om man gör som det står i svensk standard så uppfyller man föreskriften. Man har dock rätt att göra på något annat sätt om man kan visa att det är lika bra. Följdfrågan blir då; Och hur visar man det? Det kan jag inte svara på.
Tanken med den nya väldigt tunna föreskriften, "lagen", är att den bara skall fungera som ramlag. Alla "installationslösningar" är sedan överflyttade i olika standarder då främst  SS 436 40 00 för att ge utrymme till andra lösningar och för att lättare kunna göra ändringar. En standard är lättare att ändra än en föreskrift.
:)

Sen har kanske inte standarden hängt med i detta fall kanske, man pratar i standarden bara om elspis. Nu för tiden är det som sagt vanligt med både spishällar och inbyggnadsugnar som ligger på separata matningar och hur gör man då. Jag vet inte vad som är paxis ute nu för tiden. när jag satt och ritade bostadsinstallationer drog vi allt som oftast fram 5G2,5 till ett spisuttag. Jag vet inte om man nuförtiden vid nybyggnad drar fram separata matningar för ugn och häll. Jag vet inte iheller om vilken inkoppling som är valigast 1-, 2- eller 3-fas på dessa utrustningar.
Har man delat upp det så anser jag att större area än 2,5mm2 verkar onödigt, men man kanske får ställa frågan till SEK.
:)

mats_o skrev:
Gennerellt så håller jag med om att regleringen är bra men det skulle knappast sänka säkerheten nämnvärt om man släppte på behörighetskravet för rördragning och dosspikning. En kunnig/ansvarig ska tala om var de ska placeras men det krävs ingen särskild skicklighet eller kunskap för att rulla ut slang och montera klammer
Själv har jag läst in teorin för den lägsta behörigheten, dvs BB2.
Jag har dessutom praktik från skolans elkraft, men det vart nobben ändå när jag sökte behörighet hos elsäkerhetsverket.
Det krävs minst 2 års praktik även om bedömningen verkar vara lite från fall till fall.
Jag tycker det är lite surt att man som "privatperson" inte har en chans att ens få den lägsta behörigheten, trots utbildning.
Jag köper att jag inte får göra större elarbeten, men att tex utöka en installation med en lampa och strömbrytare är ju inte direkt svårt. Är man inte färgblind så.....

Håller med. Har länge försökt förstå varför det inte kan finnas en light version av behörighet som gäller ditt eget hus och enklare 1fas förbrukare eller liknande.

pellefant skrev:
tänk vad lätt och billigt och bra om alla behörigheter och tillstånd och körkort mm mm skulle tas bort!

då skulle jag ta jobb som pilot när jag vill åka utomlans tex ;)
eller x-tra knäcka som hjärnkirurg (men bara på politiker) så skulle aldrig min okunskap avslöjas :D
ta jobb som skeppare och köra oljetanker när jag vill åka på kryssning ;D
Nu handlar det väl inte i första hand om att "jobba" som elektriker, sotare eller vad det nu kan vara. Att man däremot inte får t ex sota sin egen skorsten eller dra en elledning eller installera spis i min egen stuga, det är horribelt. Jämförelsen med hjärnkirurg haltar lite: vill du operera din egen hjärna, så varsågod. Däremot helst inte andras.

Leffe skrev:
Att man däremot inte får t ex sota sin egen skorsten eller dra en elledning eller installera spis i min egen stuga, det är horribelt.
Din skorsten FÅR du sota själv. Det är bara att gå en kurs så är det klart och du slipper sotaren (vet dock inte om detta gäller i samtliga kommuner) när det gäller sotning. Dock så kommer han och gör en brandskyddsinspektion och den kan du inte slippa undan.

Lite utanför "huvudämnet" men .......

Konsulten skrev:
[länk]

Och i 13 kap. 1§ i Ellagen kan man läsa:

[länk]

Straffet blir alltså böter eller fängelse i högst ett år (i praktiken böter alltså). Vad nu det har för betydelse när man diskuterar om det är lagligt eller ej.
När jag läser lagtexten får jag intrycket att den gäller transformatorstationer och elnät och inte alls är applicerbar på elinstallationer i hemmet. Att det är förbjudet enligt elinstallatörsförordningen att dra el utan behörighet (eller som anställd av någon med behörighet) är bortom tvivel, men jag tycker frågan kvarstår; finns det en straffskala, annat än om man genom ovarsamhet orsakar skada?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.