Hej
Som ny husägare blir man lite osäker på vad som händer i huset. Säljaren delade inte med sig ett ord om hur huset fungerar.
Min misstanke är att hela värmesystemet är byggt i etapper så billigt som möjligt eller av obehörig. Känns inte som att det finns någon tanke alls bakom rördragningen mtp att det mesta i källaren hänger löst i luften.
Jag har stora problem att goggla mig till hur det bör se ut eller ens en beskrivning hur det får se ut.

Huset har Tre våningar, tre slingor med element som går mellan våningsplanen. Cirkulationspumpen sitter mellan olika slingor med varierande grovlek på rören och elementen sitter blandat 1/2-rörsvariant.
Den längsta slingan med iaf 6 element sitter i serie med varann och jag får bara värme i de två första.

Kan denna blandning göra att elementen på klenrören får sämre cirkulation mtp att de elementen som sitter som tvårörssystem har 1”-rör?
Enrörsslingorna har 10 eller 12mm-rör.

Samtidigt så tycker jag att det är svårt att få upp tempen i mina 3 acktankar, parallellkopplade.
Thermomatic cbj tycker att hälvöppet är lagom när det är -25 ute och RS-termostaten står på full mutter och åter igen så är googleresultatet ”vi skiter i din gamla termostat men klicka här för att köpa en ny med stor display”…sökmotorerna har tappat sin funktion.

• Väggmonterad termostat och en Thermomatic RS-ratt i närbild på en vit strukturtapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning i en källare med kopparrör och ventiler går genom ett hål i väggen, antyder oordnat värmesystem.
    Skapa konto
  • Olika typer av rör och anslutningar i en vitmålad källarvägg med en grön Ahlsell-ventil, isolering och exponerad tegelstruktur.
    Skapa konto
  • Vattenrör och kopplingar i ett tak, med sprucken och skadad putsning, samt diverse koppar- och metallrör runtom.
    Skapa konto
  • Pumputrustning och kopparrör i en byggnads källare med en digital display som visar en röd lampa.
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus!

Jag vet inte vad du menar med "obehörig"? Vvs får man ju installera själv om man så vill och kan.

Dina ventiler verkar vara köpta på Ahlsell och rören ( vissa iaf) är sammanfogade med presskopplingar, det sammantaget får mej att tro att du haft en rörmokare i källaren.

Om det är så att du inte får acktankarna fulla tror jag inte du eldar tillräckligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.