Jag vet att folk upplever vissa färger som känsliga för repor. Där jag bor, brf lägenhet, har vi alla fått alla fönster slipade och ommålade, på en firmas verkstad. Man använde sig av ett känt finskt märke av färg. Men, färgen var till min besvikelse inte högglansig som våra tidigare fönster var utan nästan matt. Glansvärdet är längre än standard, tror jag. 40?
Jag säger besvikelse eftersom jag som vissa andra upplever högglansiga färger som mer tåliga, och dessutom är ju alla mina innerdörrar högglansiga också. Jag vill att alla snickerier, även lister, ska ha samma glans. Måste vara en riktig blunder av styrelsens "projektledare" (hela styrelsen) som inte tagit hänsyn till de boendes innerdörrar - som alla är glansiga. Jag vägrar måla mina dörrar o alla lister med matt känslig färg. Då kommer jag knappt våga dammsuga hemma. Och att måla om alla mina stora o nyrenoverade fönster??! ...olust.
Jag råkade mkt lättsamt vidröra den nymålade balkongdörren med en nyckel, och vips en svart streck på färgen.
Enligt firmans ägare, som också målade våra fönster, så gav han mig en burk när de var klara, och sa att de var väldigt nöjda med denna färg. På vilket sätt vet jag ej, kanske enkel att jobba med? Detta var innan jag repade min dörr.
Nu undrar jag, efter ett långt utlägg, vad är det med vissa färger som gör att de repas lättare? Och lämpar svarta spår. Hur funkar det kemiskt att en vit färg kan få svarta repor? Även mina vita innertak blir lätt svarta av saker man kommer åt med. Är det kalk i färgen som gör detta?