50 119 läst ·
183 svar
50k läst
183 svar
Vidarus - någon som vet något om den?
Det tar betydligt mer tid, brukar ta 3h per ilägg = 6h inkl uppstart av pannan 200kwh/6 = 33kW för hela eldningen. Tror den är märkt 40Kw. 120L är eldstadsvolymen. Kanske får i 100-110L ved.
Brukar passa att tända i pannan vid 18 och gå till pannrummet vid 21 igen sen klarar sig pannan själv.
Brukar passa att tända i pannan vid 18 och gå till pannrummet vid 21 igen sen klarar sig pannan själv.
vad gör jag för fel när jag eldar?för mycket eller för lite drag?lägger i fullt tänder pannan låter brinna ut nästan tills det är en kolbädd kvar lägger i igen,får brinna hela tiden med nedre luckan fullt öppen.
Jag har kört ett tag nu och börjar nog vara ganska injusterad.
Eldade idag efter jobbet då tankarna (1500lit) låg på topp 40 botten 35, ett ilägg (ca. 90lit tallved) och två rejäla dushar, tre timmar senare så har jag 85 i topp och 75 i botten, lite glöd kvar (100gr rökgas). Jag använder motdragsluckan (emax) som lindqvist heating säljer och har den inställd på max drag, tilluftsspjället (med skruven) på nästan max och sekundärluften på max.
Jag sotar än så länge varje gång jag eldar, känns som man orkar det numer då man eldar bara varannan dag. Det tar ju faktist bara nån minut. Jag märkte att pannan sotar något kosmiskt när man har för lite drag, då får man inte in nog med sekundärluft och det brinner med "rödaktig" låga. Med mer drag och inte max på primärluften så får man ljus och fin låga där sekundärluften tillsätts. Den är faktist ganska blå under långa stunder,(måste fota). Luckan på pannan och kyldelarna närmast pannan är då vitaktiga efter avslutad eldning.
Jag brukar stöka till veden när den är förkolnad så att det blir en jämn bädd utan hål, gammal vana sen förra pannan som även är bra med den här.
Jag tror det är väldigt viktigt att ha rejält med fart i pannan innan man stänger luckorna, annars blir det en del sot i uppstarten. Brukar låta rökgaserna gå upp mot 200gr innan jag stänger.
Eldade idag efter jobbet då tankarna (1500lit) låg på topp 40 botten 35, ett ilägg (ca. 90lit tallved) och två rejäla dushar, tre timmar senare så har jag 85 i topp och 75 i botten, lite glöd kvar (100gr rökgas). Jag använder motdragsluckan (emax) som lindqvist heating säljer och har den inställd på max drag, tilluftsspjället (med skruven) på nästan max och sekundärluften på max.
Jag sotar än så länge varje gång jag eldar, känns som man orkar det numer då man eldar bara varannan dag. Det tar ju faktist bara nån minut. Jag märkte att pannan sotar något kosmiskt när man har för lite drag, då får man inte in nog med sekundärluft och det brinner med "rödaktig" låga. Med mer drag och inte max på primärluften så får man ljus och fin låga där sekundärluften tillsätts. Den är faktist ganska blå under långa stunder,(måste fota). Luckan på pannan och kyldelarna närmast pannan är då vitaktiga efter avslutad eldning.
Jag brukar stöka till veden när den är förkolnad så att det blir en jämn bädd utan hål, gammal vana sen förra pannan som även är bra med den här.
Jag tror det är väldigt viktigt att ha rejält med fart i pannan innan man stänger luckorna, annars blir det en del sot i uppstarten. Brukar låta rökgaserna gå upp mot 200gr innan jag stänger.
Här har du en bild på motdragsluckan:
http://www.pellkam.se/ovrigt.html
Den begränsar alltså draget,hjälper inte om du har för lite.
Vad har du för för skorsten? Skulle kunna tänka mig att det är sotproblem p.g.a. lite drag om det går mycket ved. Sen så har jag sett att det går åt ganska mycket mer ved när man eldar med för kort ved och inte kan packa den ordentligt. (kul när man har 20 kubik som är 10cm för kort
). Men dålig verkningsgrad kan ju bero på mycket...
Hur ofta sotar du? Kör du med helt öppet sekundärluftspjäll? Har du torr ved? Hur har du med tilluft i pannrummet?
Om allt är som det ska med ved m.m. borde du inte göra av med mer än två ilägg för att värma dina tankar, för det skulle jag nästan klara med min viadrus med 60cm ved (98 liter ved teoretiskt). Med din 90cm panna blir dessutom de fyra rökkanalerna 30cm längre så det borde rimligtvis vara bättre totalverkningsgrad i din panna.
http://www.pellkam.se/ovrigt.html
Den begränsar alltså draget,hjälper inte om du har för lite.
Vad har du för för skorsten? Skulle kunna tänka mig att det är sotproblem p.g.a. lite drag om det går mycket ved. Sen så har jag sett att det går åt ganska mycket mer ved när man eldar med för kort ved och inte kan packa den ordentligt. (kul när man har 20 kubik som är 10cm för kort
Hur ofta sotar du? Kör du med helt öppet sekundärluftspjäll? Har du torr ved? Hur har du med tilluft i pannrummet?
Om allt är som det ska med ved m.m. borde du inte göra av med mer än två ilägg för att värma dina tankar, för det skulle jag nästan klara med min viadrus med 60cm ved (98 liter ved teoretiskt). Med din 90cm panna blir dessutom de fyra rökkanalerna 30cm längre så det borde rimligtvis vara bättre totalverkningsgrad i din panna.
Hej skorstenen är en scheidel sem 7m hög invändiga rökröret är 200mm,veden har jag försökt att ställa in på 85cm när ja kapade och klöv,har legat över sommarn och torkat har cirka 15kubik ligger i pannrummet nu.så ja tror att jag eldar rätt så torr ved iallafall.Tillluft till pannrummet har jag en ventil i ytterväggen 200mm ca 1m rakt framför pannan.sotat i pannan har jag gjort ca var 3 gång jag eldat och skorsten en gång på ett år.provar att elda idag la i ett lass ren björk lät brinna tills det tagit sej ca 10min stängt nedre luckan men har en glipa på primär spjället på 3cm lilla sekundärluftintaget är öppet helt,har brunnit en timme nu lågorna ser blå gula ut. brinner inte så "häftigt"pannans temp är nästan 90 grader.tittar man på laddomatens tempar står den övre på 80g och den under till vänster på 70g,När ja går fram och vrider på rökgastermostaten så klickar den av på lite över 100grader bör inte rökgaserna hålla en 250-300grader?Har beställt en rökgas termometer.
Det låter ju som om du har finfina förutsättningar. Jag eldar precis på samma sätt, brukar du tända uppe på vedlasset? Jag tände nertill första brasan och det gav ingen rolig uppstart.
Du kanske har mycket förbrukning om det går mycket ved, hur har du med isolering på tankar och sånt?
Du kanske har mycket förbrukning om det går mycket ved, hur har du med isolering på tankar och sånt?
Hej eldade igår,fick upp tanken till 85grader ibotten på 2 ilägg,men jag hade 50grader i toppen när jag började elda.Den eldningen tog cirka 3timmar,ja brukar "knöla" i 2 tidningar i botten först sen lägger ja i torra stickor o fyller på lite klen ved sen lite grövre sist klena bitar så man verkligen fyller pannan.Tänder alltid i botten så fort pappret tagit sej stänger ja själva invändiga gallerluckan då brukar det bli fart på brasan.Acktanken som ja har är sprutisolerad med"polyeretanskum" ca 15-20cm tjockt sa åt "tjomen" som gjorde det att lägga så tjockt som möjligt.ser kanske inte så snyggt ut men verkar va effektivt,har man 85g varmt i o lägger handen på så är det precis kallt utan på.på sommarn håller det varm vattnet i 10dagar ner till45g.Från tanken går rören bort till kulverten ca 10m rör som ja isolera med Rinkaby rörskålar ,sen kulvert 20m pexslang tror ja det heter in till huset,ihuset 35m2 platta 4st wirsboslingor tillbyggt -06 gamla delen element totalt 165m2 golvyta.Har monterat rökgas termometern i dag får se imorrn när ja eldar vad gaserna blir! MVH