50 119 läst ·
183 svar
50k läst
183 svar
Vidarus - någon som vet något om den?
Det visste jag inte om spik. Bra att veta nu när jag skall börja elda i min nya panna. Men lite träskor och gummistövlar går väll bra. Det eldade alltid min pappa med
Skojade bara...
Skojade bara...
Håller på att pyssla in en Viadrus för 60cm ved (35kW) så jag ska meddela hur det fungerar. Kommer givetvis att stoppa dit en rökgastermometer för att verifiera ryktet om att rökgaserna ska ligga runt 600 grader.:eek:
Jag kommer att montera med laddomat 21 samt tre 500lit tankar (parallellt), en med beredare och biv. shunt, har även stoppat in en emax motdragslucka då jag har ett fruktat drag på vintern. Kommer att använda Termomatic CBJ till reglering, har den sen tidigare. Systemet kommer att använda tryckkärl och inte öppen expansion.
För tillfället väntar jag på ett specialtillverkat rökrör, men det är ju sommar nu så jag har ingen brådska...
Jag kommer att montera med laddomat 21 samt tre 500lit tankar (parallellt), en med beredare och biv. shunt, har även stoppat in en emax motdragslucka då jag har ett fruktat drag på vintern. Kommer att använda Termomatic CBJ till reglering, har den sen tidigare. Systemet kommer att använda tryckkärl och inte öppen expansion.
För tillfället väntar jag på ett specialtillverkat rökrör, men det är ju sommar nu så jag har ingen brådska...
Om rökgastempen blir 600° så får du nog bygga ett nytt rökrör med rökgaskylare..AnteB skrev:Håller på att pyssla in en Viadrus för 60cm ved (35kW) så jag ska meddela hur det fungerar. Kommer givetvis att stoppa dit en rökgastermometer för att verifiera ryktet om att rökgaserna ska ligga runt 600 grader.:eek:
För tillfället väntar jag på ett specialtillverkat rökrör, men det är ju sommar nu så jag har ingen brådska...![]()
Han som monterade in min pelletsbrännare sa att dom började med att göra just rökrör som funkade som rökgaskylare då dom startade firman, Inga problem med gamla pannor som hade en rökgastemp på 300-350° att få ner dom till 150° sa han, Det beror bara hur stor kylare man gör så inga problem att få lägre temp..
Som jag förstod det så gjorde dom ett vattenkylt rökrör där vattnet gick från acktanksbotten via rökröret innan det kom till laddomaten..
Det där med rökgaskylning är ganska frestande och i grunden så är det ju rätt enkelt. Det enda problemet är att man får så mycket kondens (därav namnet rökgaskondensator) och beläggningar att rören inte håller.
Det talas ju mycket om gjutjärn och hur bra det är. Men rostrena i min gamla albin kombipanna (med underförbränning) har aldrig hållit särskilt länge, typ två vintrar. Kan bero på lite för hårt drag.
Rostrena i Viadrusen däremot är vattenkylda och byggda för att hålla hela pannans livslängd. Det är lyx det!
Det talas ju mycket om gjutjärn och hur bra det är. Men rostrena i min gamla albin kombipanna (med underförbränning) har aldrig hållit särskilt länge, typ två vintrar. Kan bero på lite för hårt drag.
Man får se till att inte göra rökgaskylaren för stor utan bara så att rökgastempen blir tillräckligt hög el så ska den vara så stor att rökgastempen bara är kring 30° innan skorsten, Då är rökgaserna torra eftersom dom redan kondenserat i kylaren...AnteB skrev:
Verkningsgraden blir över 100% om man har en rökgastemp under 30°..
Köpa billigt blir ofta köpa dyrt har jag fått lärt mig 
svt.se - Nyheter
http://www.naturvardsverket.se/Docu...ss_Frisk_luft_bil_3_konsekvens_vedeldning.pdf
svt.se - Nyheter
http://www.naturvardsverket.se/Docu...ss_Frisk_luft_bil_3_konsekvens_vedeldning.pdf
Har en arbetskamrat som skaffade en Viadrus för ett par år sedan. Han säger att det är den bästa panna han haft. Bara tuffar och går utan problem. Var tidigare ägare till en modern variant med keramik och hela baletten. Ständiga byten av keramik, problem med det mesta, totalt utbränd på 8 år och då var det tydligen ändå ett av de stora kända märkena.
Känner åxå ett klant ar-sel som eldade sönder sin keramik.
Ävenså så känner jag folk som inte bytt keramiken på över 20 år.
Största problemet är handhavandet av pannan.
Om man slänger in ved och inte bryr sig om att tankarna är fulla,och det är kvar halva pannan av glödande virke så borde man inte använda en vedpanna.
Ävenså så känner jag folk som inte bytt keramiken på över 20 år.
Största problemet är handhavandet av pannan.
Om man slänger in ved och inte bryr sig om att tankarna är fulla,och det är kvar halva pannan av glödande virke så borde man inte använda en vedpanna.
Tror inte ett dugg att keramiken tar skada av att elda spik.
Har pratat med några som eldar med rivningsvirke där det är gott om spik i.
Inte en enda har märkt att keramiken har tagit skada.
Ungefär som att vissa tror att det är skadligt att elda mjölktetror.
Är väl en skröna som allt annat.
Sedan skulle jag själv inte idas att elda pallar mm.
Bara arbete med att såga isär elendet.
Och dels för att sågen tar stryk av att man råkar såga i spiken.
Har pratat med några som eldar med rivningsvirke där det är gott om spik i.
Inte en enda har märkt att keramiken har tagit skada.
Ungefär som att vissa tror att det är skadligt att elda mjölktetror.
Är väl en skröna som allt annat.
Sedan skulle jag själv inte idas att elda pallar mm.
Bara arbete med att såga isär elendet.
Och dels för att sågen tar stryk av att man råkar såga i spiken.
Jag skulle gissa att det är skadligt för både keramik och gjutjärn att elda spik, iallafall galvad sådan. Men det är kanske större chans att få zinket att brinna i en panna med keramik. När Zinket brinner så är jag övertygad om att allt närliggande material tar skada.
Inte ens viadrusens vattenkylda roster klarar sig där tror jag, men där är det iofs för kallt för att bränna zink.
Inte ens viadrusens vattenkylda roster klarar sig där tror jag, men där är det iofs för kallt för att bränna zink.
Pratade med en kompis om det där med att elda spik mm om keramiken skulle ta skada av det, Han hade då eldat allt möjligt rivningsvirke med spik i under 3 år i sin Ctc v35:a men keramiken ser då som ny ut än hos han.. Han har nog testat elda det mesta i sin panna...GR_B skrev:
Men han hade stött på några vedeldare som tvingats byta keramik i sina pannor vart annat /vart tredje år för á 2500:-/gång medans ctc hade sagt till han att keramiken ska hålla 12-15 år, Ska man måsta köpa keramik för 7500:- under 10 år + att man betalar för veden så blir inte vedeldningen billig....
Han hade fått en extra uppsättning keramik till sin panna då det va liten skada på luckan så han sa att om det stämmer med livslängde så ska man inte behöva köpa nån förän det är dags att byta panna...
Nu har jag fått mitt rökrör till viadrusen, har murat in motdragslucka och röret i veckan samt målat lite. Jo, tankarna har oxå kommit in och blivit invägda. Bara lite rördragning kvar nu.
Vad tror ni om att isolera rören med armaflex?!? Hade tänkt beställa från rinkaby. Kanske skulle lägga upp lite bilder?