Jag har inte hört eller sett något om dessa skärpta miljökrav. Jag skulle inte ha något emot sådana krav, men vad jag vet finns de inte. Presentera gärna en länk till något dokument där dessa skärpta krav omtalas.

Hade inte hört det själv heller, men på en tråd här frågade jag om att sätta in en icke-miljögodkänd panna och fick detta till svar, var man kunde hitta info om reglerna:

"Har ingen länk. Källan är Värmebaronen."

Tydligen gick dessa nya regler igenom i somras, men som sagt, jag vet inte.

Då kan vi väl anta att det inte är så att det har kommit några nya sådana bestämmelser. Rimligtvis borde alla tillverkare av icke-miljögodkända pannor få lägga ned, och samtliga tillverkare av godkända pannor göra en ganska stor affär av kraven om det skulle vara så att de faktiskt gällde.

Någon som är emot?

Nej, jag är inte emot.

Fick en balsamin av sotarn när han var och sotade första gången i min viadrus. Måste säga att sotningsverktygen som kom med var kassa. Men nu sotar jag pannan på 2 min. Jag är helnöjd, tur att jag hann installera en!

AnteB skrev:
Nej, jag är inte emot.

Fick en balsamin av sotarn när han var och sotade första gången i min viadrus. Måste säga att sotningsverktygen som kom med var kassa. Men nu sotar jag pannan på 2 min. Jag är helnöjd, tur att jag hann installera en!
Instämmer!

Vad är balsamin?

orustfredrik skrev:
Då kan vi väl anta att det inte är så att det har kommit några nya sådana bestämmelser. Rimligtvis borde alla tillverkare av icke-miljögodkända pannor få lägga ned, och samtliga tillverkare av godkända pannor göra en ganska stor affär av kraven om det skulle vara så att de faktiskt gällde.

Någon som är emot?
Ser man på! Det *är* nya regler! http://forum.byggahus.se/551195-post7.html

Don82 skrev:
Vad är balsamin?
balsamin - kvast med lång stång

Enligt min sotare var inte viadrusen miljögodkänd när han besiktade nyinstalationen hösten 06 bor bor på landsbygd.han fick skriva mollepannan i papprena,men ifo det går det med!

knekten skrev:
Har monterat rökgas termometern i dag får se imorrn när ja eldar vad gaserna blir! MVH
Vad blev resultatet?

Don82 skrev:
Vad blev resultatet?
Hej resultat blev alltför höga rökgaser uppemot 300grader med halft luftspjäll på pannan,misstänker att skorstenen är för grov för pannan.Försökte att justera rökgastempen med rökrörsspjället på pannan men verkningsgraden blir inte bättre det bara sotar o tjärar röktempen får ja ner till 200-250grader då.Har bestält en dragregulator till skorstenen.återkommer när jag monterat den med mer info:)

Don82 skrev:
Hur är det med Viadruspannan nu med tanke på de nya reglerna att pannan måste vara miljögodkänd vid nyistallation, får man installera en sådan överhuvudtaget?
Hej man får istallera en sån om man redan har vedeldning och bara ska byta panna ,om man bor utanför tätort.

_ap_
knekten skrev:
Hej man får istallera en sån om man redan har vedeldning och bara ska byta panna ,om man bor utanför tätort.
Kanske det, men frågan är ju om man vill. :D

_ap_ skrev:
Kanske det, men frågan är ju om man vill. :D
Kanske inte är så många som bryr sig om vad du vill!

H
knekten skrev:
Kanske inte är så många som bryr sig om vad du vill!
Nä vedeldning är nog fortfarande en skitig branch. Behövs nog en total genomgång av reglerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.