F Fredrik K80 skrev:
Precis, fattar inte dem som ”snålar” och väljer 3 enpoliga brytare 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
Troligen för att man normalt inte har trepoliga brytare liggande i bilen och i alla fall inte av alla sorter för det är ju nått man sällan använder. "Problemet" i tråden är ju en koppling man i det längsta undviker. Så i stället för att åka och köpa så tar man det man har.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Troligen för att man normalt inte har trepoliga brytare liggande i bilen och i alla fall inte av alla sorter för det är ju nått man sällan använder. "Problemet" i tråden är ju en koppling man i det längsta undviker. Så i stället för att åka och köpa så tar man det man har.
Visst , fattar d men ändå
 
F Fredrik K80 skrev:
Visst , fattar d men ändå
Har man då någon mil till grossisten så "gnäller" kunden och tycker att man naturligvis skulle haft säkringen i bilen och vill ha avdrag för resan och tiden det tog.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett rekommendationen att om man delar upp en trefasgrupp i tre enfasgrupper så bör detta göras i en kopplingsdosa varifrån ledarna fortsätter som tre separata enfasgrupper. Just av de skäl som det pratas om i denna tråd. Ibland är det ju fråga om diazed-central där man inte kan ha trepoliga säkringar. Men i trådstarten här var det ju tal om en enfasgrupp. Då finns ju inte samma risker.

Tommty Tommty skrev:
Pratar vi bakmatning från samma grupp? inte jag iallafall
Nej. Du pratade om bakmatning från andra grupper. Och jag ifrågasätter fortfarande hur det skulle gå till.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Blandar man laster av typ flerfasiga tex element och enfasiga grupper är risken stor att man vid ett fasbortfall får backspänning, det behöver inte vara gruppsäkringen som löser det kan även vara en huvudsäkring eller i nätägarens nät. Så att blanda en- två- trefasiga laster i samma grupp är ytterst olämpligt. Det handlar ju om en helt annan sak än att ha tre enfasiga laster i en grupp, enfasiga laster kan inte ge backspänning vid fasbortfall.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har sett rekommendationen att om man delar upp en trefasgrupp i tre enfasgrupper så bör detta göras i en kopplingsdosa varifrån ledarna fortsätter som tre separata enfasgrupper. Just av de skäl som det pratas om i denna tråd. Ibland är det ju fråga om diazed-central där man inte kan ha trepoliga säkringar. Men i trådstarten här var det ju tal om en enfasgrupp. Då finns ju inte samma risker.


Nej. Du pratade om bakmatning från andra grupper. Och jag ifrågasätter fortfarande hur det skulle gå till.
E elmont skrev:
Blandar man laster av typ flerfasiga tex element och enfasiga grupper är risken stor att man vid ett fasbortfall får backspänning: det behöver inte vara gruppsäkringen som löser det kan även vara en huvudsäkring eller i nätägarens nät. Så att blanda en- två- trefasiga laster i samma grupp är ytterst olämpligt. Det handlar ju om en helt annan sak än att ha tre enfasiga laster, enfasiga laster kan inte ge backspänning vid fasbortfall.
Men vid blandning av laster(enfas-flerfas) är det ju ändå krav på alla faser bryts samtidigt ?
 
F Fredrik K80 skrev:
Men vid blandning av laster(enfas-flerfas) är det ju ändå krav på alla faser bryts samtidigt ?
Men det kravet gäller gruppsäkringar inte huvud och servissäkringar.
 
E elmont skrev:
Men det kravet gäller gruppsäkringar inte huvud och servissäkringar.
Sant 👍
 
F Fredrik K80 skrev:
Men vid blandning av laster(enfas-flerfas) är det ju ändå krav på alla faser bryts samtidigt ?
Jag har aldrig sett en grupp med blandat enfas- och flerfaslaster även om jag kan tänka mig att det gjorts med element som elmont talar om.

Scenariot jag beskrev var ju att dela upp en trefasgrupp i tre enfasgrupper. Då blir det ju bara enfaslaster. Jag har förstått det som att detta är ok även med enpoliga säkringar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har aldrig sett en grupp med blandat enfas- och flerfaslaster även om jag kan tänka mig att det gjorts med element som elmont talar om.
Har du aldrig sett en sån här t ex?


Industriell kraftuttag, CEE-vägguttag, fem poler, röd och blå, skyddslock, plast, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du aldrig sett en sån här t ex?


[bild]
Där är ett perfekt exempel där både enfas och flerfas förekommer 👍
 
Men hur ofta förekommer det stickproppsanslutna portabla 400 V-maskiner idag?
 
Det beror väl på vad man menar med portabla... Jag har i alla fall byggsåg, kompressor och vedklyv som går på 400 V och är någorlunda mobila.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du aldrig sett en sån här t ex?


[bild]
Jag backar. Jag har sett sådana. Är det ett krav att dessa matas med trepolig säkring?
 
Inte specifikt. Dessa allmänna krav finns:

Skyddsanordningar ska vara utförda på ett sådant sätt, att alla överströmmar som flyter i kretsens ledare bryts innan strömmen orsakar fara på grund av termiska och mekaniska effekter eller temperaturstegringar som kan förstöra isolering, skarvar, anslutningar eller material som omger ledarna.

Skyddsåtgärder ska vidtas om frånkoppling av en enskild linje kan medföra fara, t ex vid matning av trefasmotorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.