useless useless skrev:
Den som ska dit och vattna gräsmattan kan ju öppna ventilen vid tomtgränsen, använda slangen från utkastaren på väggen och stänga vid tomtgränsen igen. Allt utan att behöva kunna ta sig in i huset.
Så var det ju tänkt, men det står överallt, att av- och på för själva utkastaren är inomhus. Kanske har jag någog feluppfattat. Tack i alla fall för hjälpen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju bygga en avstickare innan avstängningen inomhus.
Om föreningen kräver att systemet är avstängt vid tomtgränsen vid längre frånvaro, vill du kringgå detta?
Absolut inte. Jag kommer att stänga av för säkerheten, men den som får tillträde får öppna och stänga igen.

En utkastare med frostskydd har " kranen och vredet" utanför fasaden på huset, men från vredet en lång ten (minst 3 dm) till krankäglan (som stänger vattnet) till innanför väggen så att avstängningen stoppar vattnet inne i huset när man vrider på vredet till kranen utanför väggen.
Alltså kan man öppna och stänga utanför huset, men vattnet stoppas innanför (och när man stänger dränerar kranen ut vattnet ur röret genom väggen så att det inte fryser och spränger sönder. Se skiss (redigerat):

Men jag förstår inte heller föreningens krav på att du måste gräva ned och ha frostskyddad kran ute på gräsmattan om du bara ska använda kranen i plusgrader, på sommarhalvåret (det ger ju bara onödigt jobb och problem om den ändå inte ska nyttjas i minusgrader? Har du det inte nere i marken så är det ju lättare att tömma den delen på vatten på hösten så att inget fryser sönder.

• Skiss över en utkastare med frostskydd. Visar komponenterna inklusive krankäglor, ventilhylsa och kranöverdel. Tabell med artikelnummer och beskrivningar.
Redigerat:
V Vattenteam skrev:
Så var det ju tänkt, men det står överallt, att av- och på för själva utkastaren är inomhus. Kanske har jag någog feluppfattat. Tack i alla fall för hjälpen.
Titta på bilden jag postade tidigare.

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
V Vattenteam skrev:
Då förstor jag inte hur du tänker. Det funkar ju inte när avstängningen är inomhus och den är stängt, fastän man har öppnat avstängningsventilen vid anslutningspunkten.
Men varför stänga av en frostfri vattenutkastare inomhus?

De är själdränerade och fryser inte,

Och du kan ju aldrig koppla på en till "slang" före avstängningen till föreningen, utan bara efter.

V Vattenteam skrev:
Ditt förslag verkar vara genomförbart, men jag hoppas att hitta en vvs-som vill göra det. Det är både föreningen och försäkringen som kräver behörig entreprenör. Tack för hjälpen!
Vad är det för konstig försäkring som kräver att nergrävd slang i trädgården ska utföras av något slags behörig entreprenör?

Trädgrården kan liksom inte få "vattenskador".

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Men varför stänga av en frostfri vattenutkastare inomhus?

De är själdränerade och fryser inte,

Och du kan ju aldrig koppla på en till "slang" före avstängningen till föreningen, utan bara efter.
Tack för svaret!

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
En utkastare med frostskydd har " kranen och vredet" utanför fasaden på huset, men från vredet en lång ten (minst 3 dm) till krankäglan (som stänger vattnet) till innanför väggen så att avstängningen stoppar vattnet inne i huset när man vrider på vredet till kranen utanför väggen.
Alltså kan man öppna och stänga utanför huset, men vattnet stoppas innanför (och när man stänger dränerar kranen ut vattnet ur röret genom väggen så att det inte fryser och spränger sönder. Se skiss (redigerat):

Men jag förstår inte heller föreningens krav på att du måste gräva ned och ha frostskyddad kran ute på gräsmattan om du bara ska använda kranen i plusgrader, på sommarhalvåret (det ger ju bara onödigt jobb och problem om den ändå inte ska nyttjas i minusgrader? Har du det inte nere i marken så är det ju lättare att tömma den delen på vatten på hösten så att inget fryser sönder.
Föreningen kräver att installationen utförs av behörig installatör. Tack för dina förklaringar, kanske behöver vi verkligen inte gräva upp. Det skulle ju vara mycket enklare.

Jag har stugan på berg, kan inte gräva ned något frostfritt, så det fast installerade är PEM-slang och jag stänger och tömmer när jag lämnar (egen borrad brunn). Men allt tömms inte ur PEM-slangens svackor så jag har värmekabel i den, så kan jag tina det frysta när det behövs (kan styra det och stugvärmen på distans så det är klart när jag kommer om jag vill).
Utkastare genom väggen, ger frostskydd och möjlighet att använda den kranen året runt vid behov (men är i stort sett avstängt vintertid) har flera olika parallella PEM-slangar och kulventiler för att kunna separera sommar/vinter - vatten där det behövs men hanterar dessa förgreningar "inomhus" med frostvakt och underhållsvärme där det behövs för att inget ska frysa sönder.
Om du anlitar någon hantverkare som kan koppla vatten så kan de säkert ordna en lagom hierarki på avstängningar och avledningar så att du kan separera flöden till olika kranar och behov av att kunna sköta av/på utanför huset.

B Bjober skrev:
Det är nog något sådant här du söker.
Vilken rörgubbe som helst ska kunna plocka ihop något passande.
Denna lösning funkar sommar som vinter utan att du behöver ha vattnet på i stugan.

Frostsäker trädgårdskran

Servisventil med avtappning

Vattenpostventil med avtappning.

Den där lösningen kräver ju att man gräver upp tomten. En utkastare på väggen kräver förmodligen mindre ingrepp.

useless useless skrev:
Den där lösningen kräver ju att man gräver upp tomten. En utkastare på väggen kräver förmodligen mindre ingrepp.
Ja, enl #4 är det tänkt att gräva och ansluta på den frostfritt förlagda ledningen.

B Bjober skrev:
Ja, enl #4 är det tänkt att gräva och ansluta på den frostfritt förlagda ledningen.
Fast det är väl för att TS inte förstår att det går att koppla in kranen inomhus och samtidigt kunna stänga av vattnet i resten av huset vid behov?

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är väl för att TS inte förstår att det går att koppla in kranen inomhus och samtidigt kunna stänga av vattnet i resten av huset vid behov?
Hur får man vatten i trädgården om kravet är avstängning vid tomtgräns då?
Som jag ser det så borde TS få en lösning som baseras på kravspecen.

tommib
TS kan inte få en lösning som fungerar med kravspecen avstängning i tomtgräns.

Det rimliga här är en helt vanlig utkastare, monterad innan husets invändiga avstängning.

Det orimliga är det jag föreslog sist jag skrev, en förgrening efter servisventilen och två ventiler till nere på frostfritt djup. Det uppfyller ändå inte kravet på avstängning vid tomtgräns (implicit servisventil) och är jättemycket dyrare och krångligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.