1 376 läst ·
78 svar
1k läst
78 svar
Vi vill installera en kombinerad vinterfast utomhusvattenkran (dusch)
Men det är ju kranen som jag behöver för att koppla slangen till och den skall vara separat från anläggningen i huset.Spikbjörn skrev:
Om du inte vill ha den för användning vintertid så kan du ju dra PEM-slang till lämplig plats på tomten och ha en gänga på lagom höjd ovan mark. På sommaren gänga på en kran/dusch. På vintern stänga/tömma slangen och ta loss kranen och gänga på en "propp" så att du slipper "skräp" ned i slangen! Koppla vad du vill eller behöver på den ändan av PEM-slangen den varma årstiden (med den lösning av av/på av vatten utanför huset som du planerat för).
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Låpter som ett missförstånd.
Om kravbilden är att du på sommaren vill kunna få ut vatten även om ni inte här hemma. Då behöver inte utkastaren vara på en separat ledning från huset.
En vattenutkastare har sin avstäkningsventil på insidan av väggen, men kranen på utsidan. Det är alltså inget problem att ha vatten till utlkastaren även om ingen är hemma.
Men om detta med separat från huset är ett eget krav (varför?), så blir det en annan fråga. Då behöver du ju ha en kran under mark som du kan vinteravstänga, och även en avtappningskran där under mark, så att du kan tömma ledningen som går upp till markytan. Låter onödigt komplicerat. Finns det dessutom en vattenmätare med i bilden (inomhus?) så måste denna nedgrävda ledning komma från en ledning som passerar mätaren.
Om kravbilden är att du på sommaren vill kunna få ut vatten även om ni inte här hemma. Då behöver inte utkastaren vara på en separat ledning från huset.
En vattenutkastare har sin avstäkningsventil på insidan av väggen, men kranen på utsidan. Det är alltså inget problem att ha vatten till utlkastaren även om ingen är hemma.
Men om detta med separat från huset är ett eget krav (varför?), så blir det en annan fråga. Då behöver du ju ha en kran under mark som du kan vinteravstänga, och även en avtappningskran där under mark, så att du kan tömma ledningen som går upp till markytan. Låter onödigt komplicerat. Finns det dessutom en vattenmätare med i bilden (inomhus?) så måste denna nedgrävda ledning komma från en ledning som passerar mätaren.
Men det är problemet, att avstängninsventilen för utkastaren också kommer att vara inomhus. I huset stänger jag nu av tillförseln på ledningen och enligt krav från föreningen också avstängningsventil vid tomtgränsen, vid längre frånvaro.H hempularen skrev:Låpter som ett missförstånd.
Om man vill ha tillgång till vatten utan att man måste ha tillgång till huset, så ser jag därför att en utkastare inte uppfyller denna önskan, utan det blir den av dig sist beskrivna varianten. Men jag har hittills inte hittat någon som gör detta jobb och det måste vara någon som har behörighet, som jag hoppades jag kunde få hjälp med att hitta. Jag har sett ett dansk fabrikat som vattenpost men inte med möjlighet att skruva på en slang, men de har också en dusch med samma frostsäker anslutning, men det blir för bökigt med två anläggningar.
Förstår fortfarande inte vad du är ute efter men men.
Denna tillverkare kanske har något att bygga vidare på? Prislapp där efter då dom inte ska frysa sönder vid korrekt montage. Vet inte om det krävs eventuell värmekabel enligt montageanvisning.
https://www.vvsochbad.se/varumarken/frostline
Denna tillverkare kanske har något att bygga vidare på? Prislapp där efter då dom inte ska frysa sönder vid korrekt montage. Vet inte om det krävs eventuell värmekabel enligt montageanvisning.
https://www.vvsochbad.se/varumarken/frostline
Tack för info. Det kommer närmast det som jag har tänkt mig, frånsett att vattenposten inte har en möjlighet att ansluta en slang så att jag också kan använda den som kalldusch.Purre skrev:
Stämmer det att du vill kunna tappa vatten utomhus på sommaren men samtidigt kunna stänga av vattnet inne i huset?
Inför vintern stängs allt vattnet inne och ute av vid tomtgränsen?
Var någonstans tänker du att denna nya ledning ska kopplas på?
Det måste ju göras efter avstängningen vid tomtgränsen och före ledningarna fördelas inne i huset.
Om det finns en vattenmätare så behöver fördelningen inne/ute ske efter denna.
Hur mycket vatten är det egentligen som du tror kommer gå åt utomhus när vattnet är avstängt inne i huset?
Ett alternativ är en tunna/tank med vatten och en dränkbar pump som kopplas till uteduschen.
Tunnan/tanken kan fyllas med regnvatten eller med vatten från samfälligheten innan du lämnar stugan.
Det måste ju göras efter avstängningen vid tomtgränsen och före ledningarna fördelas inne i huset.
Hur mycket vatten är det egentligen som du tror kommer gå åt utomhus när vattnet är avstängt inne i huset?
Ett alternativ är en tunna/tank med vatten och en dränkbar pump som kopplas till uteduschen.
Tunnan/tanken kan fyllas med regnvatten eller med vatten från samfälligheten innan du lämnar stugan.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Låter som du har en huvudkran inomhus som du stänger av när du inet är där. Då får diu völ koppla in vattenutkastaren före denna avstängning. Fördelen är att den då helt befinner sig inom frostskyddat område. Du får inga rördelar utomhus som måste tömmas innan vintern. Om du vid löngre frånvaro måste stänga vid tomtgränsen, så kommer ju en sådan acvstämgning alltid att drabba även extra vattenpost sopm du ev. har på tomten. Den delen kommer du bara förbi genom att inte stänga av vid gränsen, oavsett vilken lösning du har.
men alla former av nedgrävda kranar vill man hålla till ett absolut minimum, det är en återkommande strulfaktor. Och har man en sådan vattenpost så kommer man garantaerat att missa stänga av och tömma någon gång, och sedan är det kört. Med vattenutkastare från huset så behöver du aldriog fundera över att dte blir vinter (nu antar jag att du håller huset med underhållsvärme).
men alla former av nedgrävda kranar vill man hålla till ett absolut minimum, det är en återkommande strulfaktor. Och har man en sådan vattenpost så kommer man garantaerat att missa stänga av och tömma någon gång, och sedan är det kört. Med vattenutkastare från huset så behöver du aldriog fundera över att dte blir vinter (nu antar jag att du håller huset med underhållsvärme).
Regnvatten tar jag redan hand om av alla takytor (minst 600 liter). Vattnet skall ha drickkvalite, så att man kan också kan ta en klunk när man är ute i trädgården, dvs en vattenpost med gängning för att sätta på en slang, för att också kunna ta en kalldusch utomhus på sommaren, så att vattnet samtidigt gör nytta på gräsmattan, istället för att rinna ut i BDT-avloppet.Pjosk75 skrev:
Stämmer det att du vill kunna tappa vatten utomhus på sommaren men samtidigt kunna stänga av vattnet inne i huset?
Det är konstigt att jag inte hittar något som det fanns för 40 år sedan på tomter som har gamla anläggningar kvar.
Lär sitta en strålsamlare som är gängad. Ta bort den och sätt valfri lösning för att montera en slang, antingen fast montage eller gardenakoppling.V Vattenteam skrev:
Nej, urkastare är inget alternativ, eftersom den också stängs av inomhus. Det måste vara en vattenkran/vattenpost med koppling för slang i trädgården som installeras på befintlig frostsäker liggande ledning till stugan (utan vattenmätare). Den som stängs av för vintern och har sjäivdränering. Jag har låst på men kan inte alla de fackuttryck, vilka ventil och vad är bäst mm. Jag söker en som kan och vill/får göra jobbet.Pjosk75 skrev: