V Vattenteam skrev:
Nej, urkastare är inget alternativ, eftersom den också stängs av inomhus.
Det kan väl inte vara omöjligt att koppla den före avstängingskranen???

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
V Vattenteam skrev:
Nej, urkastare är inget alternativ, eftersom den också stängs av inomhus. Det måste vara en vattenkran/vattenpost med koppling för slang i trädgården som installeras på befintlig frostsäker liggande ledning till stugan (utan vattenmätare). Den som stängs av för vintern och har sjäivdränering. Jag har låst på men kan inte alla de fackuttryck, vilka ventil och vad är bäst mm. Jag söker en som kan och vill/får göra jobbet.
Då återstår att gräva upp där vattenslangen är i marken mellan avstängningen vid tomtgränsen och huset, sätta dit en t-koppling och sedan en pem i marken dit du vill ha din vattenpost.

Det är väl bara på sommaren som du vill kunna duscha i trädgården? Så har lite svårt att förstå hur ett vanligt utkast genom muren/väggen är omöjligt. Avstängningen av vattnet görs på utsidan med ett löstagbart vred. Vill du kunna stänga av vattnet i huset så sätt en avstängning efter kopplingen till utkastet.

Prova att rita hur systemet är ut idag och hur sill ha det så kanske det blir tydligare för oss.

Det här jobbet är något som vem som helst kan/får göra. Möjligen så kan din samfällighet ha några önskemål om att det är hantverksmässigt utfört.
Vill du betala för det så kan vilken vi-gör-allt-inom-hus-trädgård-företag som helst ta på sig att gräva och koppla slangar tror jag. Eller valfritt vvs-företag om du gör beställningen några veckor innan. Räkna med att betala för ett heldagsjobb även om du gräver själv.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kan väl inte vara omöjligt att koppla den före avstängingskranen???
Då förstor jag inte hur du tänker. Det funkar ju inte när avstängningen är inomhus och den är stängt, fastän man har öppnat avstängningsventilen vid anslutningspunkten.

V Vattenteam skrev:
Då förstor jag inte hur du tänker. Det funkar ju inte när avstängningen är inomhus och den är stängt, fastän man har öppnat avstängningsventilen vid anslutningspunkten.
Jo.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
V Vattenteam skrev:
Du får sätta in en till avstägning på inkommande vattenrör inomhus efter utkastet. Då kan du stänga av vattnet till huset samtidigt som det finns vatten till utkastet.

Om det är plaströr på inkommande vatten kan en avstängningsventil se ut så här.
Avstängningsventil för plaströr med blått handtag och kopplingar, används för att stänga av vatten inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Då återstår att gräva upp där vattenslangen är i marken mellan avstängningen vid tomtgränsen och huset, sätta dit en t-koppling och sedan en pem i marken dit du vill ha din vattenpost.

Det är väl bara på sommaren som du vill kunna duscha i trädgården? Så har lite svårt att förstå hur ett vanligt utkast genom muren/väggen är omöjligt. Avstängningen av vattnet görs på utsidan med ett löstagbart vred. Vill du kunna stänga av vattnet i huset så sätt en avstängning efter kopplingen till utkastet.

Prova att rita hur systemet är ut idag och hur sill ha det så kanske det blir tydligare för oss.

Det här jobbet är något som vem som helst kan/får göra. Möjligen så kan din samfällighet ha några önskemål om att det är hantverksmässigt utfört.
Vill du betala för det så kan vilken vi-gör-allt-inom-hus-trädgård-företag som helst ta på sig att gräva och koppla slangar tror jag. Eller valfritt vvs-företag om du gör beställningen några veckor innan. Räkna med att betala för ett heldagsjobb även om du gräver själv.
Ditt förslag verkar vara genomförbart, men jag hoppas att hitta en vvs-som vill göra det. Det är både föreningen och försäkringen som kräver behörig entreprenör. Tack för hjälpen!

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du får sätta in en till avstägning på inkommande vattenrör inomhus efter utkastet. Då kan du stänga av vattnet till huset samtidigt som det finns vatten till utkastet.

Om det är plaströr på inkommande vatten kan en avstängningsventil se ut så här.
[bild]
Nej, det är metallföremål!

V Vattenteam skrev:
Tänk en gång till. Om inkommande vatten i huset först grenar av till utkastaren och sen går till en avstängningsventil för resten av huset.
På vilket sätt skulle då avstängingen för resten av huset kunna påverka utkastaren?

V Vattenteam skrev:
Nej, det är metallföremål!
Metallrör, (AI ändrar tyvärr ibland det man skriver)

useless useless skrev:
Tänk en gång till. Om inkommande vatten i huset först grenar av till utkastaren och sen går till en avstängningsventil för resten av huset.
På vilket sätt skulle då avstängingen för resten av huset kunna påverka utkastaren?
Jag måste väl diskutera detta med någon på plats, eftersom stugan har krypkällare. Men tack för alla goda råd! Jag har ju fått lite bättre förståelse för att kunna diskutera med någon fackman.

V Vattenteam skrev:
Metallrör, (AI ändrar tyvärr ibland det man skriver)
Det finns så klart kulventiler, och kopplingar, även för metallrör.

Kulventil i mässing med blått handtag, märkt "Vatette". Används för att kontrollera vattenflödet i VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att kontakta de vvs-företag som finns inom rimligt avstånd och be om en offert för jobbet.
Om du säger att arbetet kan utföras när som helst inom några veckor så tror jag chansen ökar att få det gjort. Då kan de åka dit mellan 2 andra uppdrag eller om det blir en avbokning på andra jobb.

Räkna med att det kostar minst 5.000 kr, kanske upp mot 10.000 kr om det är längre att köra, plus material.

Oavsett hur någon gör för att koppla in önskade "kran", så undrar jag hur det lirar med föreningens krav.

"I huset stänger jag nu av tillförseln på ledningen och enligt krav från föreningen också avstängningsventil vid tomtgränsen, vid längre frånvaro."

V Vattenteam skrev:
Du kan ju bygga en avstickare innan avstängningen inomhus.
Om föreningen kräver att systemet är avstängt vid tomtgränsen vid längre frånvaro, vill du kringgå detta?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det finns så klart kulventiler, och kopplingar, även för metallrör.

[bild]
Bara att kontakta de vvs-företag som finns inom rimligt avstånd och be om en offert för jobbet.
Om du säger att arbetet kan utföras när som helst inom några veckor så tror jag chansen ökar att få det gjort. Då kan de åka dit mellan 2 andra uppdrag eller om det blir en avbokning på andra jobb.

Räkna med att det kostar minst 5.000 kr, kanske upp mot 10.000 kr om det är längre att köra, plus material.
Tack för din tålamod tills jag kunde göra klart vad jag hade tänkt mig.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju bygga en avstickare innan avstängningen inomhus.
Om föreningen kräver att systemet är avstängt vid tomtgränsen vid längre frånvaro, vill du kringgå detta?
Den som ska dit och vattna gräsmattan kan ju öppna ventilen vid tomtgränsen, använda slangen från utkastaren på väggen och stänga vid tomtgränsen igen. Allt utan att behöva kunna ta sig in i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.