J JLO2 skrev:
Jag vet ett sätt. Stenläggning på gjuten betongplatta:)
Det hindrar väl inte fröogräset som kommer i luften?

F fribygg skrev:
Det hindrar väl inte fröogräset som kommer i luften?
Med betongfog är svaret ja

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Gror varken björkfröet eller maskrosen ovanpå "betongfog"?

F fribygg skrev:
Har jag mkt svårt att tänka mig. Inte i mina betongfogar i alla fall och det finns gott om björk i närheten

J JLO2 skrev:
Har jag mkt svårt att tänka mig. Inte i mina betongfogar i alla fall och det finns gott om björk i närheten
Du är kanske nogrann och flitig,nblåser rent stenläggningen ofta, har ingen del av altanen/ gångarna/'uppfarten i skugga och åker inte på semester några veckor sommartid så ogräsföna får gro i lugn och ro?

F fribygg skrev:
nej

Tål dessa hårdfogar högtryckstvätt? Tänker att en avblåsning borde få bort eventuellt ogräs?

F fribygg skrev:
Du är kanske nogrann och flitig,nblåser rent stenläggningen ofta, har ingen del av altanen/ gångarna/'uppfarten i skugga och åker inte på semester några veckor sommartid så ogräsföna får gro i lugn och ro?
Inget av dina påståenden stämmer i det här sammanhanget:) Det mesta av stenläggningen är dock i sol.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du måste väl inse att Daniel lagt sin stenläggning nått av de tre senaste åren om det ännu inte kommit nått ogräs..
Är hyfsat övertygad om att gode Broder Daniel inte ens gjort någon stensättning utan enbart Killgissar.

J JLO2 skrev:
Jag vet ett sätt. Stenläggning på gjuten betongplatta:)
Inlägg #17 skrev jag
"Själv har jag trots arbete med gatsten under 4 decennier enbart "kommit på" olika flexibla hårdfogar och betong."

Daniel är sämre än usel på att berätta vad han tror sig veta om hur man ska göra för att undvika ogräs.

H HJ-C skrev:
Kill är alltså inte ett namn.
Att använda stor bokstav (versal) för att förstärka ett ord kallas versalisering. Det är ett vanligt stilgrepp för att skapa eftertryck i text.

När stenen skulle läggas 07/08 gick det inte att få vanlig sättsand. Stenläggaren föreslog singel så det blev det överallt; garageuppfart i söderläge, gångar, uteplats i norr. Betongplattor 21x14x5 och två mindre stencirklar. Något enstaka ogräs i kanten mot gräsmattan men för övrigt inget. Däremot mossa i skarvarna på norrsidan. Högtryckstvättat stenläggning en gång pga lavapåväxt, men det kom tillbaka efter några år.
Singel är lite tyngre att jämna/dra ut men resultatet väldigt stabilt. Myror trivs inte och ogräset håller sig borta.

K Kjell_G skrev:
När stenen skulle läggas 07/08 gick det inte att få vanlig sättsand. Stenläggaren föreslog singel så det blev det överallt
Singel? Det verkar rätt onödigt och inget vidare underlag för plattsättning.

Att använda flis tex 4/8 är ju ett betydligt billigare alternativ.

F fribygg skrev:
Singel? Det verkar rätt onödigt och inget vidare underlag för plattsättning.

Att använda flis tex 4/8 är ju ett betydligt billigare alternativ.
Ok, nu när du säger det så är det det vi använt. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.