7 545 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Vi testade hårdfog mellan plattorna - aldrig mer ogräs?
På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Varje år har vi kämpat med att ta bort ogräs mellan smågatstenen under sommarmånaderna, men nu ska det vara slut på det. Vi har testat att lägga hårdfog mellan stenarna som ska hålla upp till tio år. Här berättar jag hur det gick till, vad det kostade och hur resultatet blev.
Du kan läsa blogginlägget här: Vi testade hårdfog mellan plattorna - aldrig mer ogräs?
Du kan läsa blogginlägget här: Vi testade hårdfog mellan plattorna - aldrig mer ogräs?
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det ser ju väldigt fint ut!
"Det finns fler fabrikat av hårdfog utöver Polysweep som vi använde, såsom Pavifix, Romex, Benders, Dynamatrix, Optimax eller ProCC."
Kan ni förklara lite hur ni tänkte när ni valde mellan de olika produkterna? Med tanke på egenskaper, tillgänglighet, pris osv.
"Det finns fler fabrikat av hårdfog utöver Polysweep som vi använde, såsom Pavifix, Romex, Benders, Dynamatrix, Optimax eller ProCC."
Kan ni förklara lite hur ni tänkte när ni valde mellan de olika produkterna? Med tanke på egenskaper, tillgänglighet, pris osv.
Hej. Hoppas för familjens skull att detta håller ogräset borta i flera år. Det finns dock trådar på detta forum där det framgår att många är missnöjda med kvalitén på hårdfogen som nämns i artikeln. Efter bara 2 år poppar ogräset upp i fogarna. Jag hoppas familjen tagit del av denna kritik.Redaktionen skrev:
Varje år har vi kämpat med att ta bort ogräs mellan smågatstenen under sommarmånaderna, men nu ska det vara slut på det. Vi har testat att lägga hårdfog mellan stenarna som ska hålla upp till tio år. Här berättar jag hur det gick till, vad det kostade och hur resultatet blev.
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Vi gick nästan enbart på det stensättaren rekommenderade. Tittade på ett annat alternativ, men tyckte att den fogen såg helt artificiell och död ut.O skrev:
Måste vara ganska besvärligt att ta bort det var sjunde år (i värsta fall) när den är så hård?
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Jag hoppas att det bara är garantin som är sju år och att det håller mycket längre i verkligheten.
Vad gör lite ogräs egentligen
Jag skulle nog aldrig komma på idén att betala 729 kr för en säck med utblandad sand. Men tillverkarna är duktiga på att hitta på något ”nytt” produkt och tjäna pengar på ren marknadsföring.H Hans G2 skrev:
Med rätt utförd underarbete och sen vanlig fog kommer det inte något ogräs.
Släpper det igenom vatten eller blir det stående? När jag lagt sten har jag använt makadam 2-4 både för att motverka myror och få bättre dränering.
Tänker om det står vatten på vinter så blir det skridskobana. Mina föräldrar hade inne firma som la om deras ölandsstenar och de la cement el dyl mellan plattorna utan att kolla först. Detta gjorde att vattnet inte rann undan. Jag fick hjälpa dem att borra hål i fogen för att få bort det.
Tänker om det står vatten på vinter så blir det skridskobana. Mina föräldrar hade inne firma som la om deras ölandsstenar och de la cement el dyl mellan plattorna utan att kolla först. Detta gjorde att vattnet inte rann undan. Jag fick hjälpa dem att borra hål i fogen för att få bort det.
Hårdfogen släpper igenom vatten.VikingBlacksmith skrev:
Släpper det igenom vatten eller blir det stående? När jag lagt sten har jag använt makadam 2-4 både för att motverka myror och få bättre dränering.
Det låter som att det är bristande lutning på stenläggningen hos dina föräldrar.