@Marlen Eskilsson Det är extremt viktigt med underhållet för att inte frön ska få fäste, spola och borsta bort fröna direkt.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag skulle nog aldrig komma på idén att betala 729 kr för en säck med utblandad sand. Men tillverkarna är duktiga på att hitta på något ”nytt” produkt och tjäna pengar på ren marknadsföring.
Med rätt utförd underarbete och sen vanlig fog kommer det inte något ogräs.
Kan DanielSt81 ha vänligheten att ge en sorgfällig förklaring/anvisning om vilken arbetsmetod som gör att det inte kommer något ogräs.
Själv har jag trots arbete med gatsten under 4 decennier enbart "kommit på" olika flexibla hårdfogar och betong. IMG_20260517_114413858_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260517_153550644_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Kan DanielSt81 ha vänligheten att ge en sorgfällig förklaring/anvisning om vilken arbetsmetod som gör att det inte kommer något ogräs.
Själv har jag trots arbete med gatsten under 4 decennier enbart "kommit på" olika flexibla hårdfogar och betong.[bild][bild]
Blir glad när jag ser detta. Snyggt!

• Älska
Putte G...
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Själv har jag trots arbete med gatsten under 4 decennier enbart "kommit på" olika flexibla hårdfogar och betong.[bild][bild]
Snygg stenläggning! Vilket fabrikat på hårdfogen brukar du använda?

Efter snart 6 år har jag konstaterat att hårdfogen (Dynamatrix) fungerar bra men inte 100% för min stenläggning.

Där det är väldränerat, inte för skuggigt och långt till växtlighet är det fortfarande helt fritt från ogräs (på garageuppfarten som delvis har stenkista under så riktigt tjockt lager dränerande material)

Under studsmattan där det är skuggigt och gångar nära rabatter/gräsmatta är bio-belastningen högre så då lyckas ogräset ändå dyka upp i fogarna men inte alls i lika stor utsträckning som med vanlig fogsand, så den gör ändå nytta.

Där det är skuggigt blir det även tunt lager mossa ovanpå fogarna, lätt att få bort då inte rötterna tränger ner i fogen utan sitter ytligt, hade inte alls hade tänkt på att det kan växa utanpå fogarna.

• Gilla
Abyss
  • Laddar…
Vi har ogräs här och var i hårdfogen. Det är inte fogens fel, då den är intakt, men att stenarna rört sig lite när tjälen lossat. Gäller även där jag skurit bort asfalteringen och lagt knott. Då blir det en liten, liten glipa där ogräset direkt etablerar sig. Nu för tiden kör jag enbart på flexibla fogar som är betydligt billigare.

Kempa_swe
Redaktionen Redaktionen skrev:
Varje år har vi kämpat med att ta bort ogräs mellan smågatstenen under sommarmånaderna, men nu ska det vara slut på det. Vi har testat att lägga hårdfog mellan stenarna som ska hålla upp till tio år. Här berättar jag hur det gick till, vad det kostade och hur resultatet blev.

Du kan läsa blogginlägget här: Vi testade hårdfog mellan plattorna - aldrig mer ogräs?
Bör tänka på att gräs samt en del ogräs kan tillockmed växa igenom asfalt mm

Jag går några gånger varje sommar med röjsågen över plattorna

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mats-S
Någon mer än jag som minns "Tortex strö", typ "roundup (glyfosat) i pelletsform". Räckte med att strö ut det på stensättningen på våren så var det garanterat ogräs/moss-fritt hela resten av året. Tyvärr tog mitt förråd av det slut för typ 10 år sedan, totalförbjudet på 90 talet.

Är inte hårdfog gjort av plast i slutändan? Känns inte vettigt att sopa ner i fogarna om det bara håller 10 år. Var tar det vägen sedan?

Mats-S Mats-S skrev:
Någon mer än jag som minns "Tortex strö", typ "roundup (glyfosat) i pelletsform". Räckte med att strö ut det på stensättningen på våren så var det garanterat ogräs/moss-fritt hela resten av året. Tyvärr tog mitt förråd av det slut för typ 10 år sedan, totalförbjudet på 90 talet.
Inte glyfosat utan något ddt liknande skit verkar det som 😱

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
L lop3r skrev:
Inte glyfosat utan något ddt liknande skit verkar det som 😱
Glyfosat var menat som ett jämförande exempel på effekten, så här säger AI:

"
Tortex strö var ett klassiskt och mycket effektivt bekämpningsmedel som användes för att ta kål på ogräs och mossa mellan plattor och stenläggningar. Produkten fungerade som ett pulver i pelletsform som man strödde ut, vilket sedan slog ut ogräset med rötterna.
Det aktiva och starkt verkande ogräsmedlet innehöll det systemiska ämnet diklobenil. Till följd av kemikaliens miljöpåverkan och långlivade natur i marken drogs godkännandet för bekämpningsmedlet in, och produkten förbjöds under 1990-talet.
"

Ping!
DanielSt81
Ditt påstående om att det inte kommer något ogräs vid "rätt utförd (sic!) underarbete".
Du har "glömt" (?) att beskriva och förklara och ge Ett exempel...

lunnabo lunnabo skrev:
Ping!
DanielSt81
Ditt påstående om att det inte kommer något ogräs vid "rätt utförd (sic!) underarbete".
Du måste väl inse att Daniel lagt sin stenläggning nått av de tre senaste åren om det ännu inte kommit nått ogräs..

lunnabo lunnabo skrev:
Ping!
DanielSt81
Jag vet ett sätt. Stenläggning på gjuten betongplatta:)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.