D
S Snikholt skrev:
Finns ett par partier som kommer göra sitt yttersta för att skjuta det i sank om de får inflytande.
Vilket det i opinionen ser ut som att de kommer att få.
Tyvärr.
Det är bra, det behövs ett bildat omtag i frågan, allt ifrån planering till finansiering behöver göras om, på andra grunder än ren ideologi och populism. Det gör inget att det tar ett litet tag till, bättre att göra rätt i en sån fråga och behoven av mer el lär ändå dröja.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Förskingrats?
Det är väl bara polisanmäla det. Har du gjort det?
Eller fick du problem med att visa på brott?
Varför angriper du mig?
Skrev jag på ett språk du inte förstår?

Det är givetvis inte ett brott att göra dåliga affärer, men det finns vissa gränser för vad man får göra med andras pengar. 💸

S
D djac skrev:
Det är bra, det behövs ett bildat omtag i frågan, allt ifrån planering till finansiering behöver göras om, på andra grunder än ren ideologi och populism. Det gör inget att det tar ett litet tag till, bättre att göra rätt i en sån fråga och behoven av mer el lär ändå dröja.
Vet inte om du insinuerar att det är vad vi får med MP & Co, men jag antar det.

Jag tror att du har fel, men sannolikt lirar deras politik bättre med ditt allmänna tyckande.

D
S Snikholt skrev:
Vet inte om du insinuerar att det är vad vi får med MP & Co, men jag antar det.

Jag tror att du har fel, men sannolikt lirar deras politik bättre med ditt allmänna tyckande.
Jag tror varken, MP, L, eller C kommer bilda regering i närtid.

blackarrow blackarrow skrev:
Varför angriper du mig?
Skrev jag på ett språk du inte förstår?
Angriper??
Du påstår ju. Förstår du inte att du påstår att brott skett?
Eftersom du vet att brott begåtts är det väl din medborgerliga skyldighet att anmäla det så rättsväsendet får ha sin gång och skyldiga fällas.

Varför blir du missnöjd över att rättvisa skall skipas?

S
D djac skrev:
Jag tror varken, MP, L, eller C kommer bilda regering i närtid.
Inte bilda, men MP kommer i alla spelteoreriska utfall vid oppositionsvinst 2026 ingå i regeringsunderlaget.
Och också få oproportionerligt stort inflytande.

Men det lär också innebära att oppositionen vinner nästkommande val, om de kan hålla sams.

D
S Snikholt skrev:
Inte bilda, men MP kommer i alla spelteoreriska utfall vid oppositionsvinst 2026 ingå i regeringsunderlaget.

Men det lär också innebära att oppositionen vinner nästkommande val, om de kan hålla sams.
Ingen aning, vi får väl ha valet först men det kommer inte ta bort behovet av att stoppa det som påbörjats och göra rätt.

S Snikholt skrev:
Det många väljare inte verkar begripa är att missnöjespartier så som MP och SD gör allt för att upprätthålla missnöjet. De är de sista partierna att försöka åtgärda det väljarna är missnöjda över. För i samma sekund så kommer deras väljare att börja rösta på något annat parti.

Därav att SD blev ursinniga när Annie Lööf föreslog att man skulle ta bort bidragen till asylsökande. Det skulle direkt minska invandringsrelaterat missnöje och reducera SD's väljarstöd.

Och av samma skäl håller Mp bara på och driver meningslösa symbolfrågor. Det är andra partier som gör något åt miljöproblemen.

Och med ett produktionsöverskott på 4.2 kärnreaktorer blir kärnkraft en symbolfråga.

Men för väljarna måste det se ut som att dom försöker åtgära missnöjet. Se ut som. Och det lyckas MP och SD ganska bra med.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Det många väljare inte verkar begripa är att missnöjespartier så som MP och SD gör allt för att upprätthålla missnöjet. De är de sista partierna att försöka åtgärda det väljarna är missnöjda över. För i samma sekund så kommer deras väljare att börja rösta på något annat parti.

Därav att SD blev ursinniga när Annie Lööf föreslog att man skulle ta bort bidragen till asylsökande. Det skulle direkt minska invandringsrelaterat missnöje och reducera SD's väljarstöd.

Och av samma skäl håller Mp bara på och driver meningslösa symbolfrågor. Det är andra partier som gör något åt miljöproblemen.

Och med ett produktionsöverskott på 4.2 kärnreaktorer blir kärnkraft en symbolfråga.

Men för väljarna måste det se ut som att dom försöker åtgära missnöjet. Se ut som. Och det lyckas MP och SD ganska bra med.
De har ju valt två riktigt olösliga frågor att vara missnöjda över. Svensk inrikespolitik kommer knappast att varken ändra det globala klimatet eller trolla bort det faktum att 30-40% (är de va?) av befolkningen har invandrarbakgrund och gör samhället mer multikulturellt.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:

Ligger nog en del i det.

För egen del handlar valet tragiskt nog mer och mer om att analysera vilket utfall som blir minst skadligt, snarare än att rösta på ett politiskt parti man tycker är bra.

S Snikholt skrev:
För egen del handlar valet tragiskt nog mer och mer om att analysera vilket utfall som blir minst skadligt, snarare än att rösta på ett politiskt parti man tycker är bra.
Håller med om att det är tragiskt. Borde handla om att man tittar efter förbättringar.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Bengt-re Bengt-re skrev:
Kommer inte att hända.
Det står dig fritt att tro, själv tror jag sossarna kommer låta bli att fatta beslut som stoppar det. Och som sagt, fattas inte nya aktiva beslut så blir det av.

Det hade varit något helt annat om man behövt få Mp, C eller ens S egen riksdagsgrupp att lägga förslag eller rösta för kärnkraft, men det behövs som sagt inte. Svaret på @Dan1891:s fråga är att man gjort så mycket för kärnkraftsutbyggnaden den här mandatperioden att inga ytterligare politiska beslut krävs för att de 1500 MW:en vid Ringhals ska bli av.

Alla andra projekt kan dock hindras bara genom inaktivitet från en eventuell kommande vänsterregering.

• Haha
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Att forumets seriösaste person (lars_stefan axelsson) fnissar åt ditt löjliga inlägg må vara hänt. Alla måste få utlopp för sina frustationer någon gång. 😀
"Seriösaste"?? Ja, jag försöker ju vara saklig och få mina fakta korrekta, men seriös? Hälften av det jag skriver är ju menat som skämt... Menar ni att ni tar det på allvar?? Å herre min je.

;)

• Haha
tommib och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Allt är klart så ni sossar kan sitta på händerna och inte göra någonting. Det blir 1500 MW i Ringhals på redan fattade beslut.

Kramizar,
Högern
Ja DÅ känner ju alla sig lugna, med dina kramar från Högern! 😆
Själv är jag en aning skeptisk....

Redigerat:
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det står dig fritt att tro, själv tror jag sossarna kommer låta bli att fatta beslut som stoppar det. Och som sagt, fattas inte nya aktiva beslut så blir det av.

Det hade varit något helt annat om man behövt få Mp, C eller ens S egen riksdagsgrupp att lägga förslag eller rösta för kärnkraft, men det behövs som sagt inte. Svaret på @Dan1891:s fråga är att man gjort så mycket för kärnkraftsutbyggnaden den här mandatperioden att inga ytterligare politiska beslut krävs för att de 1500 MW:en vid Ringhals ska bli av.

Alla andra projekt kan dock hindras bara genom inaktivitet från en eventuell kommande vänsterregering.
Jag tror inte heller att detta kommer stoppas av S (eller S + ... några till bokstäver).
Jag tror att det kommer att stoppas av de som har anmält intresse av att bygga, de kommer att själva bromsa/stoppa detta.

Varför?
Ja det finns några enkla saker att kolla på, börja t.ex. att kolla vad "strike price" har rasat iväg för reaktorerna i England. Inte är Sverige någon magisk plats där det är lättare, billigare och snabbare att bygga, eller att man tjänar mer på elen här sen.

Det som nu har hänt är bara ett positionerande inför framtida byggen, men ingen kommer att starta innan de har blivit lovade mer bidrag, mer pengadiande från staten.
Man har s.a.s pinkat in lite revir bara.
När/om det börjar närma sig mer konkreta planer så kommer det pustas, stånkas och stönas, och att nog behövs det nog mer än 80 öre ...

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.