S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kolla vad jag replikerade av LSA's inlägg.

Jag vet inte varför du har ett sånt behov av att proxy-svara i LSA's ställe, men läs åtminstone vad vi har skrivit innan du börjar !
Fair, fortsätt eran diskussion.

Jag läste vad du skrev. Jag svarade på ditt resonemang att Europa är annorlunda eftersom kolkraften försvunnit.

Och det är bra, men sen då?
Vi halkar efter och har storslagna planer på att öka elkonsumtion i det grönas tecken +AI.

Förstår inte riktigt varför du känner dig tvungen att hala fram fossilkortet.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Förstår inte riktigt varför du känner dig tvungen att hala fram fossilkortet.
Det var LSA som halade fram det.
Så du får nog gå i svaromål mot han, skjut inte budbäraren, dvs mig.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var LSA som halade fram det.
Så du får nog gå i svaromål mot han, skjut inte budbäraren, dvs mig.
Jag får väl göra en halv-pudel här - såg din text i annan dag efter att jag läst om.

Det är intressant kolla runt på Ember och se trender. Trots den extrema utbyggnaden av sol o vind så produceras det fortfarande markant mer el med kärnkraft än vind/sol inom EU, men även globalt.
Totalt sett är kol o gas totalt dominerande (och kina står för mer än 50% av allt koleldande i världen på egen hand)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Av allt det där som syns i diagrammet från 2010-2015, så har säkert 90% av solenergin vuxit fram typ de sista 4 åren eller något sånt.
Det är faktiskt en rent häpnadsväckande utveckling.
Fast jag tror utbyggnaden av kärnkraft var markant snabbare än så i slutet på 70/början på 80-talet. Några länder som byggde då gick från <10% av landets elproduktionen till 70+% av totala produktionen från kärnkraft på drygt 20 år (Frankrike o Belgien, Sverige inte långt efter). Jag tror inte nåt europeiskt land är i närheten av det med sol, utan det är uppe på en 15-20% i de sydeuropeiska länderna på en 10-års period.
(i effekt är utbyggnaden snabbare, men inte lika intressant som produktion).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Läs rätt: "Symbolen" kom inte från mig.
Jag ifrågasatte det från Dan också. Men då förstår jag att det är viktigt för fler än de som gräver, även om jag själv inte ger så mycket för symbolhandlingar.
F frasen_36 skrev:
Däremot verkar dina "leksaker" vara viktiga för dig?
Ja, nu var det ju inte mina, utan Mp:s. Och därtill rn liknelse. Men jag är glad att de gjorde det, och ännu gladare att sossarna mäktade med att fatta några viktiga beslut den dryga kafferast de satt själva i regering. Det pekar på att deras umgänge är ett större problem än de själva. Och det var ju inre givet att det skulle bli maktskifte strax efter, så det var viktiga beslut.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det ser så ut iom att du (GP) visar på tiden mellan 2010 och 2025.
Skulle du sätta samman dessa data men typ mellan 2020 och 2026 skulle du se en helt annan sak.
Ja, jag ser gärna diagram eller läser referenser. (Men jag tänker inte googla fram dem själv...;))

Vad jag sett så bygger Kina fortfarande kol så det sjunger om det.

1786955782560.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ja det är projektering, inte utfall, men enligt artikeln så tog de 95GW online 2025 med 291GW i pipelinen. De bygger kolkraft i Kina medan andra pratar om det.)

Och sol och vind i alla ära men de kräver reglerkraft. Så solkraft är ingen lösning på elproblemet. Tvärtom som vi ser i Europa idag. (Och i Sverige så är det ju en non starter av uppenbara breddgradsskäl.)

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Q
B Byggmarodören skrev:
Trots den extrema utbyggnaden av sol o vind så produceras det fortfarande markant mer el med kärnkraft än vind/sol inom EU, men även globalt.
Nej, då har du kollat snett.

Sol/vind producerar numer rejält mera än kärnkraft både i EU och Globalt. Dubbelt så mycket globalt och 30% mer i EU.

Trenden är också rejält tydlig, sol/vind ökar exponentiellt för tillfället (någon gång avtar det men det dröjer nog decennier). Kärnkraften rätt så platt.

EU:
Screenshot_20260817_164626_Chrome.jpg
Skapa konto

Screenshot_20260817_164554_Chrome.jpg
Skapa konto

Globalt:
Screenshot_20260817_164411_Chrome.jpg
Skapa konto

Screenshot_20260817_164454_Chrome.jpg
Skapa konto

Q qvirre skrev:
Nej, då har du kollat snett.
Ursäkta det var otydligt av mig - jag menade som sol eller vind, inte som sol+vind tillsammans.

Det intressanta med det var att det fortfarande står sig så starkt trots det byggts väldigt lite av det senaste 30 åren, medan det byggts enormt med förnybart. Bara Tyskland la 160 miljarder euro på fem år på sitt Energiwende tex (det är iofs annat än bara sol/vind, men ändå kostnader kopplade till omställningen)

Redigerat:
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
De bygger kolkraft i Kina medan andra pratar om det.
Ja, men hur mycket är det som är ersättare för gamla kolkraftverk med sämre verkningsgrad, som läggs ner när det är klart?

Mikael_L
Iom att CO2-utsläppen i Kina har passerat sin peak, och nu och framåt kommer det att minska (men säkerligen sakta till en början), så finns det något mer i denna ekvation.

Förutom att det kan vara nya verk som ersätter gamla och nu får högre verkningsgrad, lägre CO2-utsläpp och mindre smog, så finns det även en annan förklaring:
https://www.nyteknik.se/energi/vaer...-nya-kraftverk-men-utslaeppen-minskar/4435566

Att mycket kolkraft byggs för att vara ren reglerkraft, och alltså användas sällan, dvs inte som baskraft.

Q
B Byggmarodören skrev:
Ursäkta det var otydligt av mig - jag menade som sol eller vind, inte som sol+vind tillsammans.

Det intressanta med det var att det fortfarande står sig så starkt trots det byggts väldigt lite av det senaste 30 åren, medan det byggts enormt med förnybart. Bara Tyskland la 160 miljarder euro på fem år på sitt Energiwende tex (det är iofs annat än bara sol/vind, men ändå kostnader kopplade till omställningen)
Det är de senaste 5 åren som sol+vind har ökat snabbt. De ökar mycket snabbare än vad kärnkraften någonsin gjorde under sina glansdagar.

Så att att kärnkraft historiskt skulle ha gått mycket snabbare än sol/vind som du anförde stämmer inte.

Sol har under de senaste fem åren byggts ut ungefär 2,4 gånger snabbare än kärnkraften någonsin gjorde under sin snabbaste femårsperiod, mätt som ökning av årlig elproduktion.

Vind ligger också över kärnkraftens historiska rekord, men inte alls lika långt över:
  • Kärnkraft, rekord: ~154 nya TWh/år av årlig produktionskapacitet per år
  • Vind 2020–25: ~220 TWh/år
  • Sol 2020–25: ~370 TWh/år
Och det riktigt häpnadsväckande är att solens takt fortfarande accelererar. 2025 ensam tillkom omkring 636 TWh solel, vilket nästan motsvarar hela den mängd årlig elproduktion som kärnkraften byggde ut under hela rekordperioden 1980–85.

Kärnkraftens historiska rekord: ~770 TWh på 5 år.
Vind 2020–25: ~1 100 TWh.
Sol 2020–25: ~1 850 TWh.

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
Iom att CO2-utsläppen i Kina har passerat sin peak, och nu och framåt kommer det att minska (men säkerligen sakta till en början), så finns det något mer i denna ekvation.

Förutom att det kan vara nya verk som ersätter gamla och nu får högre verkningsgrad, lägre CO2-utsläpp och mindre smog, så finns det även en annan förklaring:
[länk]

Att mycket kolkraft byggs för att vara ren reglerkraft, och alltså användas sällan, dvs inte som baskraft.
Ja, och det syns tydligt i de senaste 5 årens statistik. Kol är platt tillväxt i TWh och sol+vind ökar så det knakar.

Så man kan nog med fog säga att Kina satsar mycket mer på sol+vind är kolkraft.

Det LSA hänger upp sig på är installerad effekt. Men den används inte mera än förut.

1786981170178.png
Skapa konto

1786981201283.png
Skapa konto

Mikael_L Mikael_L skrev:

[länk]

Ja, till det kan man ju bara säga att gas må fungera bra som både bas och reglerkraft, men kol, det är ju ingen vidare reglerkraft.

Att ha den som backup vid frånfall av vind/sol under längre perioder är möjligtvis en annan sak. Men den är ju då inte särskilt billig att bara ha stående. Så det totala systemet låter i så fall ganska korkat. (Inte för att man i så fall har särskilt stort val i Kina. Man har igen gas att tala om, men gott om kol.)

Så om det är alternativet så måste det vara rationellt att ha bara kärnkraft i så fall, ja iaf här. Dvs inga CO2-utsläpp vid något tillfälle och alla pengar satsas i ett energislag som går hela tiden, utan väderberoenden, dvs man behöver inte två system där det ena står som backup för det andra.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det är de senaste 5 åren som sol+vind har ökat snabbt. De ökar mycket snabbare än vad kärnkraften någonsin gjorde under sina glansdagar.

Så att att kärnkraft historiskt skulle ha gått mycket snabbare än sol/vind som du anförde stämmer inte.

Sol har under de senaste fem åren byggts ut ungefär 2,4 gånger snabbare än kärnkraften någonsin gjorde under sin snabbaste femårsperiod, mätt som ökning av årlig elproduktion.

Vind ligger också över kärnkraftens historiska rekord, men inte alls lika långt över:
  • Kärnkraft, rekord: ~154 nya TWh/år av årlig produktionskapacitet per år
  • Vind 2020–25: ~220 TWh/år
  • Sol 2020–25: ~370 TWh/år
Och det riktigt häpnadsväckande är att solens takt fortfarande accelererar. 2025 ensam tillkom omkring 636 TWh solel, vilket nästan motsvarar hela den mängd årlig elproduktion som kärnkraften byggde ut under hela rekordperioden 1980–85.

Kärnkraftens historiska rekord: ~770 TWh på 5 år.
Vind 2020–25: ~1 100 TWh.
Sol 2020–25: ~1 850 TWh.
Fast kärnkraftens ökning kom av ett fåtal länder som byggde, och i dessa länder så ökade kärnkraften betydligt snabbare än sol eller vind gjort i nåt land än så länge. Det var den jämförelsen jag gjorde iom det är ett relevant mått på skalbarhet.
När det är typ 15ggr fler länder som bygger sol/vind än som byggt kärnkraft är det inte så konstigt att globala takten blir högre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.