361 526 läst ·
9 571 svar
362k läst
9,6k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Som jag förstod det så manipulerade man så att under testförutsättningarna (helt onaturliga gissar jag) så kände bilen igen detta och reducerade utsläppen. I verkliga livet så inträffade inte detta och då släppte den ut mer elände. Ja, omprogrammeringen gjorde bilen mer ren men prestanda försämrades, bland annat bränsleförbrukningen ökade (eventuellt på grund av mer frekvent självrengöring av filter). Här är ett utdrag från ett inlägg på ett forum som visar lite vad som hände, här har man lyckats nedgradera bilen igen:T TommyC skrev:Är det inte så att omprogrammeringen är till för att lösa problemet som diesel-gate handlade om d v s att bilarna gick snålare och renare när motorelektroniken detekterade att det var en testsituation men att de gav mer kraft, drog mer bränsle och gick mindre rent i verkligheten? I så fall borde omprogrammeringen göra bilen renare inte tvärtom.
"Före nedgraderingen var bilen uppmätt under två tankningar till följande förbrukning:
60% landsväg 20% motorväg 20% stadskörning: 0,59l/mil
50% landsväg 40% motorväg 10% staskörning: 0,58l/mil
Efter nedgraderingen uppmättes följande vid första tillfället:
100% landsväg: 0,48l/mil
Bilen har blivit något starkare på låga varv, det har inte startats upp något DPF regenereringsprogram och förbrukningen har blivit lägre."
Nej, det är ingen "Quick fix", men sedan "behöver" vi väl ingen "Quick fix". Med ett produktionsöverskott som exporteras motsvarande ca 4.3 kärnraktorer så handlar ny elproduktion bara om att producera till lägre pris än Nordpoolpriset.blackarrow skrev:
Lönsamhet alltså. Vinst.
(Hatord för alla vänstermänniskor i tråden. Men detta är vad det handlar om. Vänstermänniskorna får gärna öppna sina plånböcker och bygga ny elproduktion och sälja med förlust. Det är helt fritt. Men jag ser ju inte riktigt att det händer).
Med det sagt så är havsbaserad vindkraft på tok för dyr. Det är väl Polen och UK med höga elpriser som kan hålla på med det.
OCH naturligtvis de som bygger in datacenter i vindkraftverken. De kan sälja datacenterkapacitet för stora belopp. Ett elpris på 120 öre/kWh eller så är inget problem för dom.
EDIT
Vet inte riktigt vad som hände här. Byggahus skickade mig 3 år tillbaka i tiden. Vilket jag inte riktigt märkte.
Blev ett svar på ett 3 år gammalt inlägg. Var ju inte riktigt avsikten. Men ämnet är kanske lika relevant.
Klicka här för att svara