361 526 läst ·
9 571 svar
362k läst
9,6k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
https://bolagsverket.se/foretag/akt...iebolagmedvinstutdelningsbegransning.531.htmlAlfredo skrev:
Du kan läsa själv hur Skatteverket ser på frågan. De diskuterar detta i ett ganska omfattande material som du hittar på:
[länk]
I första hand under Inkomstskatt/Näringsverksamhet.
Hinder kan exempelvis vara nekade avdrag, förmånsbeskattning, underkänd momsredovisning och/eller indragen F-skatt.
Exakt hur Skatteverket skulle bedöma ett enskilt hypotetiskt fall vet jag naturligtvis inte men läs den rättsliga vägledning jag länkar till så får du deras tolkning av lagstiftningen.
Här kan man läsa om Bolagsverkes konstruktion "AB med vinstbegränsning".
Det som enligt Alfredo inte kan finnas.
Som sagt så finns inga probelm att göra ett AB som man driver utan vinst. Man bara skriver in det i bolagsordningen.
Det som Alfredo nog låter sig luras av är Skattemyndighetens åtgärder för att klämma åt de som försöker undvika skatt. Men när det står i bolagsordnignen att man inte får gå med vinst så lägger dom inte sig i det.
Frågan kvarstår varför alla som har problem med vinst inte investerar i bolag som inte är vinstdrivande.
JAK Bank är väl det största som folk startat som inte är vinstdrivande. Men den för ju en tynande tillvaro. Istället sitter vinsthatarna och använder privata vinstdrivande banker.
Ja.D daVinci skrev:
Vad betyder det? Vilka personer syftar du på?D daVinci skrev:
Du måste förstås inte förklara det, men det vore lämpligt om du vill bli förstådd.D daVinci skrev:
Vilka som helst, men med det luddiga svaret du gav vill jag inte gissa.D daVinci skrev:
Peka gärna på vad du syftar så blir det enklare att föra en diskussion.D daVinci skrev:
Det är inte självklart att räkna SVT till offentlig sektor, men om man är rabiat libertarian gör man nog det. (Sidonot. jag gillade också Robert Nozick skarpt när jag var ung, men har kommit på bättre tankar. Det tycks Nozick också ha gjort på äldre dar).D daVinci skrev:
Det har jag aldrig påstått, men nog kan det finnas lögnare i offentlig sektorn, precis som lite överallt i samhället.D daVinci skrev:
Påstår du att offentlig sektor består av ett gäng lögnare?
Redigerat:
Det stämmer nog hyfsat bra, och det är därför det produceras så många undermåliga produkter av olika slag. Billigt är bra. Det har Kina visat oss.D daVinci skrev:Det är också en sak som många kunder går bort sig på. Nisse gillar A men producenterna levererar B. Och så är Nisse förbannad för att dom inte gör A, och Nisses blinda övertygelse är att folk vill ha A och producenterna är idioter. Men det tränger inte in i skallen på Nisse att majoriteten vill ha just B och det har producenterna förstått och levererar just B.
Det beror väl på att avgasrening är något som har pådyvlats kunderna av den onda staten? Avgasrening är inte marknadsmässig helt enkelt.K krfsm skrev:Dieselgate. Kunderna var ju nöjda eftersom de trodde att bilen de ägde var laglig att köra. Ända tills det visade sig att den inte var det eftersom avgasreningen inte var igång när bilen användes normalt.
Fast hela den skandalen handlar ju iofs om det som Eje påpekar - att skrupelfria företag kommer tumma på många aspekter av produkter så länge de inte omgående påverkar kundupplevelsen. Speciellt om kunden har dålig kunskap om sagda aspekter. Vilket betyder att de behöver ha ögonen på sig, snarare än att man bara går på kundupplevelsen.
Volkswagen. Men VW och Audi är väl gifta med varandra?D daVinci skrev:
Jag har en sådan VW. Jag har exakt 0 intresse av att VW-verkstaden som gör service på min bil varje år ska programmera om min bils motorstyrning. Verkstaden frågar varje år om den ska göra det. Jag svarar att så länge bilbesiktningen inte klagar så vill jag inte ha bilens motorstyrning omprogrammerad.D daVinci skrev:
Jag har dock ett rationellt (klimatvänligt) skäl till det, är inte bara rabiat. Jag kan förklara om någon är intresserad, men det är nog meningen att den här tråden ska handla något annat …
(I princip rätt, men jag är ganska glad att svenskarna levererar sjukvård till mig "med förlust").D daVinci skrev:
Ja, vad har denne med sanningen att göra?Z Zodde skrev:
https://www.varldenidag.se/nyheter/...sympatier-har-paverkat-vad-som-tas-upp/777155
SVT är ju som bekant oberoende...
Eller kan det vara så att det inte är riktigt så?