361 525 läst ·
9 571 svar
362k läst
9,6k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Det där var ett riktigt dåligt exempel!D daVinci skrev:Det här blir som om jag säger att vi har högertrafik och då får såväl bilar som bussar hålla till höger.
Och då svarar du: "Även om du tycker annorlunda, påstår jag att det är väsentliga skillnader mellan bussar och bilar!"
Märker du inte att du uttryckt en princip (tidigare), och jag bara tillämpar din princip. Så att du skall se konsekvenserna av den. Det är principen du kan kommentera, inte tillämpningsexemplet.
Min princip är att privat sektor behöver hållas i "herrans tukt och förmaning".
Dessutom om Kina, som inte var nått föredöme åren innan Mao heller ...D daVinci skrev:
Instämmer.D daVinci skrev:
I en ideal marknadsekonomi skulle det där stämma. Verkligheten ser dock lite annorlunda ut.D daVinci skrev:
Så du tycker att företagen själva är bäst skickade att avgöra vilka säkerhetskrav som ska gälla för kärnkraftverk?D daVinci skrev:
Var inte det Audi?K krfsm skrev:
Jag hade en kollega som hade en sådan Audi. Hon hade exakt 0 intresse av att lämna in bilen och få den degraderad.K krfsm skrev:
Kunderna kommer notera bristerna förr eller senare. Och då är företaget dödsdömt. Och investerarna förlorar (allt?)K krfsm skrev:
Vem har kunnat fortsätta att leverera skräp?
Men det är kundupplevelsen som har betydelse.K krfsm skrev:
Den du menar skall hålla ögonen på privat sektor gör ju sämre beslut.
Det är verkligen som att sätta räven att vakta hönshuset.
Då är det väl så att ni är 0.2% med dina preferenser och då är ni för få för att ha råd att betala för en egen bilmodell.K krfsm skrev:
Du måste väl inte ha en bil. Varken privat eller offentlig sektor tvingar dig till det.
Det är ett val du gör, för att du ser att fördelarna överväger nackdelarna.
(Du är väl iaf införstådd med att ingen annan människa är skyldig att leverera något till dig med förlust).
Att utveckla en ny bilmodell kostar en hel del (och tar tid). Så köparna måste vara tillräckligt många för att det skall ske. Eller så måste köparna betala en större andel av fasta kostnader. Som för Koenigsegg.K krfsm skrev:Men jag har heller inga problem med att se att det går trender i bildesign och att många kopierar andra. Det är möjligt att det här drivs av preferenser i t.ex. Kina. Men om marknadskrafterna faktiskt agerade snabbt i alla lägen så skulle någon konkurrent dykt upp som tar de kunder som inte längre servas väl av de existerande märkena.
När kan leverantören göra saker sämre för någon vara man köpt och betalat?K krfsm skrev:
Det begränsar sig väl till om man har en prenumeration. Men det är väl sällan som en leverantör levererar försämringar. Det dödar ju kundtillfredställelse, vilket är det dom överlever på.
Men vad är det för kapitalvara man köpt där producenten i efterhand kan degradera produkten?K krfsm skrev:Någonstans finns det förstås en gräns för vad du som konsument kan acceptera, men med dessa typer av effekter finns det oftast ett utrymme för att pungslå dig extra som konsument. Du kanske slutar vara kund hos dem när produkten väl måste ersättas, men det kan ju ligga många år framåt i tiden. Du kanske inte känner för att skrota en redan betald kapitalvara för att producenten gör den lite sämre.
Det måste vara extremt sällsynt.
-----------------------------------
Varför hittar vi inte en mängd företag som levererar "bra" produkter utan vinst. Där alla som ogillar vinster kan handla av. Och de som ogillar vinster kan investera sitt sparande i, utan avkastning.
Där är då risken för att produkterna degraderas av vinstintresse exakt 0.
Men det är helt tomt på dessa företag. Varför det?
Bland annat därför att utan vinstsyfte är det ingen näringsverksamhet utan snarare någon form av hobby.D daVinci skrev:
Från: https://skatteverket.se
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inga som helst hinder att driva ett AB utan vinst.Alfredo skrev:
Det görs ganska ofta vid nystartade bolag. Ibland i 10-tals år.
Hur länge gick inte företag som klarna och spotify utan vinst?
OpenAI i USA drevs också utan vinst tidigare.
Vänstermänniskor uppvisar däremot stor energi när det gäller att komma med undanflykter när det börjar handla om att DOM och inte NÅGON ANNAN skall leverera utan vinst.
Det är inget tvång att gå med vinst, vist ska affärsidén och syftet vara att gå med vinst men det finns många bolag som sällan gör någon vinst om ens någon på många år.Alfredo skrev:
Nej, och ingen har heller påstått det.Frerider skrev:
Ja precis. Det är exakt det jag skriver.Frerider skrev:
Javisst, men hur är det relevant?Frerider skrev:
Nej, vilka hinder då?Alfredo skrev:
Den enda som tramsar här är du själv. Och det rejält.Alfredo skrev:
Vilka juridiska hinder finns det? Och vad är konsekvenserna om man gör ett AB med vinstbegränsning i bolagsordningen.
Finns tom SVB som är AB för non-profit-verksamhet.
Du kan läsa själv hur Skatteverket ser på frågan. De diskuterar detta i ett ganska omfattande material som du hittar på:D daVinci skrev:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2026.12/index.html
I första hand under Inkomstskatt/Näringsverksamhet.
Hinder kan exempelvis vara nekade avdrag, förmånsbeskattning, underkänd momsredovisning och/eller indragen F-skatt.
Exakt hur Skatteverket skulle bedöma ett enskilt hypotetiskt fall vet jag naturligtvis inte men läs den rättsliga vägledning jag länkar till så får du deras tolkning av lagstiftningen.
Öh då fattar jag inte varför du skriver detta?Alfredo skrev:
Undrar verkligen om vem som tramsar?Alfredo skrev:
Det är bra att du hänvisar dit för det du skriver så säger du emot dig själv och är otydlig, så där är vi överens👍Alfredo skrev: