360 071 läst ·
9 502 svar
360k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Och du har fått ett antal svar som går ut på att en logisk förklaring vore att journalisten missförstått.
Men du ber folk gissa utifrån väldigt tunn data, vilket får en att tro att du bara spelar ditt vanliga agendadrivna spel.
Men du ber folk gissa utifrån väldigt tunn data, vilket får en att tro att du bara spelar ditt vanliga agendadrivna spel.
Så är det väl inte. En kommentar menade att SVT helt enklet ljög.Nötegårdsgubben skrev:
Inte så att jag tvivlar på att det offentliga kan ljuga ohämmat. Men då finns ju någon logik bakom. Den är något otydlig här och ingen har lyckats redogöra för den.
Notabelt är att många är stora anhängare av det offentliga, men är knäpptysta när det påstås att det offentliga ljuger ohämmat för folket.
Blir lite udda när jag får träda in och ifrågasätta att det offentliga ljuger för folket här. Nog borde väl anhängarna av staten mm ta på sig att göra det och inte gömma sig.
Vad skulle konspirationen vara då. Är det så att dekanusen i Tjeckien sägar att kärnkraft är instabilt och SVT ljuger ohämmat och förvränger det till att kärnkraften levererar stabilitet.
Eller hur tänker konspiratörerna. Hur ser deras logik ut. Den saknas. Vad skulle mottivet vara för SVT att göra det?
Det är helt fel och är på maximal kollision det jag skrev nyss. Jag efterfrågar logik.Nötegårdsgubben skrev:
Dessutom är påståendet väldigt klart och tydligt. Finns inget utrymme för tolkningar.
Vilket är maximalt fel, då jag efterfrågar logik.Nötegårdsgubben skrev:
(Och jag är ärligt intresserad av vad folk menar när dom pratar om stabilitet och stabilt elsystem mm. Det är inte lätt att få klarhet i det).
Människor lite överallt ljuger då och då, men alla offentligt anställda ljuger inte ständigt. Man kan dock få det intrycket av det du skriver.D daVinci skrev:
Så det är väl lämpligt att fråga: tror du att alla offentligt anställda ljuger mer än de talar sanning? Vad baseras den tesen på i så fall?
Nja, men jesses, något sådant har jag inte skrivit. Man kan tro att du tagit något narkotiskt preparat för att koka ihop sådana fantasier. Ta det som en återkoppling på hur lätt dina fantasier drar iväg.P pmd skrev:
(Jag har inte uppfattningen att människor i offentlig sektor ljuger i någon nämnvärd omfattning. Det är helt omöjligt att sluta sig till något annat utifrån vad jag skriver).
Så offentlig sektor kan ljuga ohämmat, men gör det inte i någon nämnvärd omfattning?D daVinci skrev:
D daVinci skrev:
Det är min uppfattning att anställda i offentlig sektor inte ljuger i nämnvärd omfattning. Men samtidigt har deras företrädare inga som helst bekymmer att göra det om det krävs för att dom skall behålla sina positioner eller avancera.P pmd skrev:
Det verkar irrationellt att gorma om detta med mig. Du verkar dock ha accepterat att det offentliga ljuger mer hämningslöst, för det är var TommyC antydde i sina inlägg ovan. Och det har du inte haft någon synpunkt på.
Vilka är "deras företrädare"?D daVinci skrev:
Min synpunkt på det är att jag inte vet några detaljer om lögnfrekvensen i offentlig sektor, och att jag tror att lögnfrekvensen är ungefär densamma i hela samhället. Det senare har jag dock ingen vetenskaplig undersökning att hänvisa till så om någon kan det vore det bra.D daVinci skrev:
TommyC skrev om "vänsterdragningen hos SVT och andra skattefinansierade media". Något generellt om offentlig sektor hittar jag inte från senast ungefär en månad sen.
Frågar du det på allvar?P pmd skrev:
Ledande personer som kan uttala sig i media.
Varför måste jag förklara det? Vilken annan möjlighet såg du?
Fanns det inte ett påstående om att SVT inte leverade sanningen. Som du "tappade bort". Vilket sedan understöddes av Nötegårdsgubben. Som du "tappade bort".P pmd skrev:
Och du har aldrig tänkt tanken att SVT hör till offentlig sektor och som dessutom står för en stor andel av uttalanden från offentlig sektor.
Ja, det ser ut som att du accepterar att offentlig sektor är ett gäng lögnare.
------------------------------
Sedan kan man ljuga på lite olika sätt. Vad gäller t ex "mannen på fyren" som fick sparken från sjöfartsverket. Det handlade om en som höll sig till fakta och blev trakasserad av myndigheten. Till slut körde ett fartyg på ett grund han krävt skulle med på sjökortet. Men där överheten struntat i och då gick det för långt så då fick han sparken. Det gick ju att se som att han hade haft rätt och dom fel så då avskedas han.
Och när media frågar GD så säger den (S)-politikern att "det har inte gått att hitta en annan lösning". Och med det nöjer sig naturligtvis statlig media. Att fråga om det ens funnits någon annan lösning går juintte. När det visar sig att ingen sådan existerar kunde ju folk börja undra om företrädaren för Sjöfartsverket var sanningsenlig.
Jag för min del skulle väl snarare göra tvärtom. Han var ju noggrann med att leverera det sjöfartsverket bör leverera. Men det är nog mer för att jag varit verksam i privat sektor där man måste leverera kvalite för att få betalt. Det gäller ju inte offentlig sektor.
Klicka här för att svara