Det är SVT du läser. Varför tror du att något skulle bli rätt när de skriver om något tekniskt? Majoriteten av vänstertomtarna där hatar förmodligen kärnkraft och älskar sol- och vindkraft. Trist att vi tvingas betala för skiten.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag gissar att KHNP har fått offerera en standard reaktor och kunden har köpt den.

Medan KHNP nog uppfattade Vattenfalls projekt som ett slukarhål med negativ lönsamhet. Och då ska man springa så fort man kan därifrån.

Från länken är följande påstående något bisarrt

1. Vad menas med att kärnkraften ger stabilitet?

2. Vad menas med att systemet blir stabilt när man adderar till vatten- sol och vindkraft?
Det blir stabilt, stabilt som fan
- Dr Alban

(Vad han doktorerat inom vet jag inte)

tommib
Han är inte disputerad (vad jag vet) men han är faktiskt tandläkare.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det är SVT du läser. Varför tror du att något skulle bli rätt när de skriver om något tekniskt? Majoriteten av vänstertomtarna där hatar förmodligen kärnkraft och älskar sol- och vindkraft. Trist att vi tvingas betala för skiten.
Det är ett citat av en politruk i Tjeckien. Har inget med SVT att göra.

Ang det med att hata och älska så är det irrationellt känslodravel. Så blanda helst inte in det. Försök hålla diskussionen saklig.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Från länken är följande påstående något bisarrt

1. Vad menas med att kärnkraften ger stabilitet?

2. Vad menas med att systemet blir stabilt när man adderar till vatten- sol och vindkraft?
Finns fler pärlor av token.
Forskaren Václav Čuba säger att dagens modell fungerar, men varnar för att kostnaderna kan öka om ägandet i de involverade energibolagen, som i dag är statligt dominerade, blir mer privat.
I verkligheten är det precis tvärtom. I privat sektor kan man räkna och dom vet vad lönsamhet är. Dom kommer blockera ekonomiska självmord som kärnkraft.
Men Cubanen tänker nog att ekonomi är irrelevant. Det bara handlar om att få loss resurser från staten.

D daVinci skrev:
Det är ett citat av en politruk i Tjeckien. Har inget med SVT att göra.

Ang det med att hata och älska så är det irrationellt känslodravel. Så blanda helst inte in det. Försök hålla diskussionen saklig.
När det gäller SVT så finns såklart möjligheten att det är fel citerat. Det finns många belägg för vänsterdragningen hos SVT och andra skattefinansierade media. Behövs inget känslodravel för att påstå det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T TommyC skrev:
När det gäller SVT så finns såklart möjligheten att det är fel citerat. Det finns många belägg för vänsterdragningen hos SVT och andra skattefinansierade media. Behövs inget känslodravel för att påstå det.
Ok noterar att du menar att det är vänsterdravel att kärnkraft ger stabilitet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är riktigt tråkigt, jag tyckte mig se en potential, att de nischade sig mot något annat än alla andra jag hört om.

Jag håller med, dvs jag ser det inte ens som hårklyveriskillnad, utan det är mer än så, just som du skriver, man kommer behöva visa sin kärnkraftsfientlighet i öppen dager, istället för att kunna sitta och göra ingenting och det bara går som det går.

Jag ser dock positivt på att något görs för att bygga lite mer havsbaserad vindkraft, men å andra sidan var det ju någon som undrade varför vi skulle dra ledningarna norrut till Sverige från Kriegers flak, för att sen låta elen återvända söderut igen till Danmark, Tyskland och polen .. ;)
Att dra kablarna från Kriegers Flak till Sverige framstår som rena nippran, när vi ändå exporterar massvis med el till länderna du nämner.
Anna Borg, Vattenfalls VD, påstår att havsbaserad vindkraft är olönsam i Sverige.
Tycker du skattebetalarna/elkunderna ska ta smällen och göra det lönsamt för Vattenfall ?

D daVinci skrev:
Finns fler pärlor av token.

I verkligheten är det precis tvärtom. I privat sektor kan man räkna och dom vet vad lönsamhet är. Dom kommer blockera ekonomiska självmord som kärnkraft.
Men Cubanen tänker nog att ekonomi är irrelevant. Det bara handlar om att få loss resurser från staten.
Risken med privat sektor är att man möjligen är mer benägna att tumma på säkerheten för profitens skull.
i kärnkraftssammanhang kan det vara särskilt olyckligt ...

P
E Eje_19 skrev:
Risken med privat sektor är att man möjligen är mer benägna att tumma på säkerheten för profitens skull.
Det är olyckligt i alla sammanhang. Just kärnkraft har dock visat sig vara säkrare än de flesta andra elproduktionsformer, och det finns knappast någon anledning att tro att det kommer att ändras framöver. Kärnteknisk verksamhet är mycket reglerad.

• Gilla
Snikholt och 4 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är ett citat av en politruk i Tjeckien.
Menar du att universiteten i Tjeckien är ofria? Att kalla en akademiker för politruk är en rätt grov förolämpning, i synnerhet i en f.d. kommunistdiktatur.
D daVinci skrev:
Har inget med SVT att göra.
Svårt för oss andra att veta som redan konstaterats, då vi inte kan granska citatets äkthet. Sannolikheten att det försvunnit nyanser i översättningen känns rätt stor.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att universiteten i Tjeckien är ofria? Att kalla en akademiker för politruk är en rätt grov förolämpning, i synnerhet i en f.d. kommunistdiktatur.
Som potentat i det offentliga så måste han klara av att inordna sig. Och även säkra att underlings inordnar sig.

Om du vill invända med lite mer framgång, så kunde du ha slagit ned på den formella betydelsen av politruk. Jag använder ju inte termen formellt korrekt.

Svårt för oss andra att veta som redan konstaterats, då vi inte kan granska citatets äkthet. Sannolikheten att det försvunnit nyanser i översättningen känns rätt stor.
Verkar inte som någon i forumet verkar klara av att ge ett svar. Lite synd för jag var nyfiken på logiken.

Den är ju lite i kontrast med vad som brukar hävdas här.

E Eje_19 skrev:
Det är precis tvärtom. I verkligheten.

Det privata företaget har ett intresse av att deras produkter uppfattas som av tillräcklig kvalitet och hållbarhet. Annars får dom inga nya kunder och ägarna förlorar allt.

Men det offentliga har inga sådana incitament. Det kan leverera vilket skräp som helst. Jfr många hyreshus i Sovjet som ansågs vara rena självmordet att bo i. Fanns knappt någon armering i de. De kunde rasa samman när som helst.

--------------
Jag gissar att Eje_19 har stora betänkligheter inför att låta sig behandlas på ett sjukhus. Alla medicinsk utrustning är nämligen levererad av privat profitjagande sektor. Ja, inte bara Eje_19 utan alla som som bär på föreställningen att produkter från privat sektor är bristfälliga för att företagen skall få sig mer profit.

D daVinci skrev:
Som potentat i det offentliga så måste han klara av att inordna sig. Och även säkra att underlings inordnar sig.

Om du vill invända med lite mer framgång, så kunde du ha slagit ned på den formella betydelsen av politruk. Jag använder ju inte termen formellt korrekt.
Att du tror att universitetsanställda i ett fritt land generellt går politikens ärenden säger mer om dig än om dem.
D daVinci skrev:
Verkar inte som någon i forumet verkar klara av att ge ett svar. Lite synd för jag var nyfiken på logiken.

Den är ju lite i kontrast med vad som brukar hävdas här.
Vi är nog fler som är intresserade av svaret, men eftersom att statstelevisionen bara skrev om det i text och inte återgav det i ett videoformat (som man hade kunnat vänta sig av en statligt finansierad tv-kanal) så får vi inte veta mer än vad dess översättning av hans svar ger.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Att du tror att universitetsanställda i ett fritt land generellt går politikens ärenden säger mer om dig än om dem.
Nationalekonomien Gunnar Adler-Karlsson fick en annan erfarenhet. Han skulle få sig en anställningen på fakulteten efter disputationen. Men när avhandlingen blev känd så var det totalstopp. Han åkte i praktiken på arbetsförbud. Iaf inom offentlig sektor i Sverige. Orsaken var EN sida i avhandlingen, där mindre smickrande information om (S) historiska bravader avslöjades. Det hjälpte inte ens att han hade en (S)-pottentat som examinator.
Han fick lämna Sverige.

Jag förstår uppriktigt inte hur folk kan vara så blinda och naiva inför den politiska styrningen inom det offentliga. Bara under den korta tiden jag befann mig i den akademiska världen kunde jag bevittna det. Ett telefonsamtal från Stockholm bestämde, och alla inordnade sig. Och det var naturlgtvis så att man gjorde inte karriär om man inte inordnade sig.

Vi är nog fler som är intresserade av svaret, men eftersom att statstelevisionen bara skrev om det i text och inte återgav det i ett videoformat (som man hade kunnat vänta sig av en statligt finansierad tv-kanal) så får vi inte veta mer än vad dess översättning av hans svar ger.
Du förstår inte. Jag frågade ju här. Jag frågar ju inte SVT eller den citterade genom att ställa frågan här. Utan frågan här är ju ifall någon här ser logiken.

Att ingen svarar är i sig begripligt. Jag ser inte heller logiken. Men jag håller alltid öppet för att någon annan ser en logik, även om jag inte gör det. Det är sådana fall men förvärvar nya insikter. (Ett udda sätt att vara, då de flesta bara orerar om sina mer "religiösa" föreställningar).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.