357 504 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Det jag frågade om var ett svårt förvirrat hopp från volatilitet i utomhustemperatur till oförmåga hos Red Electrica att upprätthålla nätfrekvens.S Snikholt skrev:
Om du lyckas hitta någon logik där får du gärna lyfta fram den.
Hur bra Red Electrica är på att hålla nätfrekvensen vet jag inte. Men det är inte så att jag hör talas som det.
En annan fråga är om mobilladdare är överkänsliga på nätfrekvens?
De är väl aggregat som switchar med en 150 kHz. Borde väl gå bra att upprätthålla funktionen så länge nätfrekvensen håller sig inom toleranserna.
De fick en nära nog nationell blackout.D daVinci skrev:
Då har man inte lyckats upprätthålla nätfrekvens. Logisk slutsats.
Övriga storheter samvarierar inte i hela nätet.
Gällande anekdoter om laddare, så kan det säkert finnas korn av sanning.
Lokala övertoner exempelvis - folk har en tendens att minnas saker extra ”bra” vid stora händelser och med tiden förstärks det.
”Alla” minns ju vad de gjorde när Bin-Ladens polare flög in i WTC tex. .
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, det är naturligtvis humbug. Dessa laddare är switchande nätaggregat så hela bakänden opererar helt oberoende av nätfrekvensen. Du kan köra allt från DC till några hundra kilohertz in i den utan att den bryr sig det minsta.J JohanLun skrev:
På insidan så får man viss påverkan eftersom man vill ha hanterbart ripple. Så ingångskondensatorerna måste dimensioneras tillräckligt stora för att inte sjunka för mycket i spänning under den tiden de laddas ur, och de fylls bara på av av topparna från den pulserande helvågslikriktade DC:n från likriktarbryggan. (Så vi får 2f här, men vi kan ignorera det eftersom vi inte skall bygga någon laddare.
Så man dimensionerar dessa för den lägsta frekvensen som kan bli aktuell. Dvs gör dem tillräckligt stora för att inte tappa ångan när de får vänta som längst. Denna dimensionerande frekvens är (enligt uppgift jag just sökte fram) 47Hz.
Så en dylik laddare är designad för att fungera från 47Hz och uppåt. Om frekvensen är högre än så så fungerar laddaren alldeles utmärkt. Och den lägger antagligen inte av om frekvensen går under heller, men den kan dra mer ström internt och duty cycle kan bli för lång, än det är meningen att den skall göra/vara och är därför utanför spec vilket exv. kan trigga brown out detektion som stänger av hela klabbet.
(Sedan så finns det lite andra problem vid högre frekvenser, läckage genom filterkondensatorer osv. som blir värre vid högre frekvenser och högre spänningar, men de är inte aktuella här. Man måste köra 220V-240V/60Hz, som t ex förekommer i Karibien, Syd Korea och någon till).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja de är inte särskilt känsliga för frekvens. Se mitt tidigare inlägg. Så det påverkar inte.Krilleman skrev:
Då har laddaren iaf inte lagt av. Om den gjorde det, dvs löste för brown out så skulle en iPhone inte säga något om laddning öht. Den skulle då inte visa någonting, precis som om du bara kopplar in en laddsladd i telefonen men inte i andra änden. Telefonen känner spänning på anslutningen, inte att någon fysiskt stoppat in sladden.Krilleman skrev:
Istället så visar en iPhone "jag laddar inte" om den t ex är så ny att den har algoritmer och policys för hur den skall spara batteriet. Då väljer den om den skall ladda eller inte beroende på hur mycket telefonen används och hur mycket batteri det är kvar. Så även om den står på 90% så kommer den inte att ladda om den tycker att det räcker. (Går att konfigurera i inställningarna)
Andra tillfällen är om USB-anslutningen inte kan leverera tillräckligt med kräm (den känner av att spänningen saggar för mycket) då vägrar den. Om den är överhettad, om den känner att det är vatten i telefonen, eller det är glappkontakt i laddporten så vägrar den också.
Men att den skulle vägra ladda pga fel på nätspänningen. Nej, det är nog så låg sannolikhet att vi kan bortse från det. Det finns inga direkta sätt som en telefon skulle kunna avgöra det. Antingen så får den ström från laddaren och då kan den ladda, eller så får den ingen ström från laddaren eftersom den lagt av, och då märker inte telefonen ens att du kopplat in laddaren.
Och det är på samma nivå som att några terrorister spränger en rad ställvärk varvid nätet går ned.S Snikholt skrev:
Och då säger din logik att Red Electrica är kassa på att upprätthålla nätfrekvensen.
Men den logiken ger jag inte mycket för.
Ifall nätet går ned där orsaken är att Red Electrica inte kan upprätthålla nätfrekvensen då hade det varit relevant.
Sedan är det fortfarande helt oklart vad detta har med volatilitet i utomhustemperatur.
Jag gissar att mobiladdarna har för lite inre svängmassa.S Snikholt skrev:
Bra där!!lars_stefan_axelsson skrev:
Fin förklaring för oss som är lekmän på området. 👍
Själv har jag koll på de skribenter som låtsas kunna en massa om ekonomi/marknad men ofta har direkt fel (och påfallande ofta samma fel som AI-botar gör, hur det nu kan komma sig😳)
Men i ämnen där man e rudis blir man lätt lurad av självsäkra ”förståsigpåare ” som i verkligheten nästan e lika okunniga som en själv…
Det är inte normal drift när någon driver upp spänningen för högt.S Snikholt skrev:
Det som gaggades om var frekvensdrift. Men frekvensdrift som gått utanför gränsen har det inte sagts ett ord om. Helt tomt.
När har frekvensavvikeelser sänkt näten i Spanien+Portugal?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, jag använder (och forskar på och mha) LLM:er hela tiden. Men som alla kraftfulla verktyg så går det värre fel varje gång man slinter (jmf motorsågen kontra fogsvansen) så man måste veta hur man skall använda dem. (Och man måste faktiskt betala för dem om de skall duga till mer än de allra enklaste uppgifterna.)Z Zodde skrev:
Ja, förut så har man ju iaf haft ledning av hur något var skrivet. Var det väl skrivet så låg det oftast mer tanke bakom det än det som var illa skrivet. Inte alltid, men det var en ofta fungerande genväg.Z Zodde skrev:
Nu är det inte så längre... Nu kan man vem som helst få fram mycket välskriven och väl argumenterad text till ingen kostnad alls, och på ingen tid alls.
Så nu måste man ta till andra metoder. Dvs de jobbigare metoderna som man egentligen alltid skulle ha använt. Men liksom med inverteringen av surveillance till sousveillance, så kan man, med framgång, använda LLM:er till det med.
Varför var det onormal drift då menar du?enligt deras driftplanering var det inget avvikande denna dag.D daVinci skrev:
Det fanns inga yttre faktorer, eller konstiga laster eller liknade.
En vanlig dag helt enkelt.
Menar du för övrigt att frekvensen låg fint på 50Hz hela förloppet till allt blev svart?
Då hamnar du kanske i läge som Frankrike eller Italien med 40+ grader på sommaren.P pmd skrev:
Det vill du nog inte ha även om du får lite mer ström från dina paneler.
Dessutom blir dagarna kortare och nätterna längre, tills det blir som runt ekvatorn med 12 timmar av varje och i princip ingen kväll eller morgon med mysljus året runt...det blir kolsvart på en timme och fullt ljus likadant.